انفجار مواد خطرناک در بیروت و خسارت های انسانی و مادی سنگین آن مسئولان رژیم اشغالگر را از بیم رخ دادن حادثه مشابه در شهر «حیفا» به وحشت انداخته است.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، کارشناسان و مسئولان در سرزمین های اشغالی ترس خود را از وقوع حادثه ای در شهر«حیفا» به مانند انفجار مهیب بیروت با توجه به وجود کارخانه های پتروشیمی و تلنبار شدن همان مواد خطرناک(موادی که باعث وقوع انفجار بیروت شدند) در بندر حیفا ابراز کردند.

«ریفیتال گولدشمید» از مرکز پژوهش های محیط زیست حیفا گفت که حادثه ای که در لبنان رخ داد خطر تمرکز مواد خطرناک در نزدیکی مکان های پرجمعیت را آشکار کرده است و این ضرورت را به وجود آورده است کارخانه های تولید کننده مواد قابل اشعال و قابل انفجار بسته شوند.

وی افزود: آن چه منفجر شد نیترات آمونیاک بود. به رغم خالی کردن انبار آمونیاک در حیفا اما در بندر حیفا همچنان خطر آمونیاک وحود دارد زیرا کشتی حامل آمونیاک در مکانی نه چندان دور از مناطق پرجمعیت لنگر می اندازند و کارخانه سیمان که حاوی 15 تن از آمونیاک بدون حمایت است، در مرکز شهر واقع شده است. دولت اسرائیل باید طرح بستن کارخانه های خطرناک را به جریان بیندازد.

این پژوهشگر تأکید کرد که رژیم اسرائیل آمادگی وقوع حادثه ای در حجم حادثه بیروت را ندارد و وزارت حمایت از محیط زیست امکانات لازم برای پاکسازی همه مواد خطرناک در صنایع را ندارد.

وی تأکید کرد که باید صنایع تولید کننده مواد منفجره و خطرناک از مناطق مسکونی دور برده شوند و کارخانه های تولید کننده مواد خطرناک باید از حیفا تخلیه شوند.

از سوی دیگر«جمیله وکیم» مدیر جمیعت«شهروندان برای محیط زیست» گفت که جدیدترین پژوهش که فراگیر نبود و درباره خطرات در حیفا انجام شد  نشان داد که 1500 منشأ خطر و 800ماده خطرناک در این شهر وجود دارد.

«اینات کالیش» شهردار حیفا نیز گفت که سالهاست نبردی برای توقف توسعه صنایع آلوده کننده بندر حیفا را آغاز کرده است و امروز برای همه واضح شده است که نه فقط باید توسعه از این صنایع جلوگیری گرد بلکه باید آنها را از شهر دور کرد.

 

انفجار مهیب و ویرانگر بیروت

روز سه شنبه منابع خبری گزارش دادند که انفجار مهیبی ناشی از آتش‌ سوزی در انبارهای مواد محترقه در بندر بیروت، پایتخت لبنان به وقوع پیوست و ابعاد گسترده‌ ای در پی داشته است. این انفجار جان ده ها نفر را گرفت و بیش از چهارهزار نفر را زخمی کرد و ده ها تن نیز همچنان در شمار مفقودها هستند.

تیم های آتش نشانی و دفاع شهری از ساعت اولیه صبح امروز چهارشنبه عملیات آواربرداری را در بندر بیروت و پیرامون آن آغاز کردند و در جستجوی قربانیان انفجار مهیبی هستند که روز گذشته این شهر را به لرزه در آورد.

بر اساس آمار اولیه ده ها نفر همچنان زیر آوار ساختمان هایی که برخی از آن ها به طور کامل ویران شده مفقود شده اند این در حالی است که مسئولان بهداشتی لبنان تا کنون کشته شدن100 نفر و زخمی شدن 4هزار نفر را ثبت کرده اند.

بیمارستان های بیرون پایتخت لبنان نیز پر از زخمی هایی است، که اوضاع آنها وخیم گزارش شده است.

رئیس صلیب سرخ لبنان امروز چهارشنبه اعلام کرد که تعداد کشته های انفجار مهیب روز سه شنبه در بیرون به 113 نفر رسید و هنوز بسیاری از قربانیان زیر آوار هستند.

«جورج الکتانی»  تلفنی به تلویزیون «ال. بی.سی.آی» گفت که صلیب سرخ با وزارت بهداشت این کشور هماهنگ می کند تا کالبدشکافی ها جنازه ها را جای دهند زیرا بیمارستان ها دیگر قادر به پذیرش بیشتر نیستند.

مسئولان لبنانی همزمان با جستجوی قربانیان  توسط تیم های امداد و نجات زیر مساحت بزرگی از آوار و نجات کسانی که کرفتار شده اند  پیش بینی می کنند که تعداد قربانیان افزایش یابد.

شورای عالی دفاع لبنان نیز در جلسه فوق ‌العاده ‌ای که بامداد چهارشنبه برگزار کرد، تصمیماتی از جمله اعلام سه روز عزای عمومی و تعطیلی عمومی در لبنان اتخاذ کرد.

در جلسه شورای عالی دفاع لبنان همچنین تصمیم گرفته شد که نیروهای ارتش، مسئولیت امنیت بیروت را برعهده بگیرند و نیز حالت فوق‌ العاده تا دو هفته در بیروت ادامه یابد.

همچنین بنا به تصمیم اعضای این شورا، کمیته تحقیق درباره فاجعه بندر بیروت تشکیل می ‌شود و گزارش خود را ظرف مدت 5 روز آماده خواهد کرد.

شورای عالی دفاع لبنان تاکید کرده است که مسئول انفجار بیروت به شدت مجازات خواهد شد.

وزیر اقتصاد لبنان در پایان این جلسه گفت: آسیب زیادی وارد شده و سیلوهای نگهداری گندم به دلیل این انفجار از بین رفته است.

خبرنگار شبکه سی ان ان به نقل از رسانه های لبنان گزارش داد این انفجار بخش هایی از کاخ ریاست جمهوری لبنان را نیز تخریب کرده است.

در همین راستا منابع لبنانی گزارش داده اند که همسر، دختر و شماری از مشاوران نخست وزیر لبنان بر اثر انفجار در بیروت، مصدوم شدند.

«نزار نجاریان» دبیرکل «حزب الکتائب اللبنانیه» هم در پی انفجار بندر بیروت جان باخت.

در میان قربانیان تعداد زیادی از شهروندان کشورهای خارجی به ویژه کشورهای عربی وجود دارند.

در همین حال، هیئت وزیران لبنان مصوب کرده است که تمامی مسئولان بندر بیروت تا زمان مشخص شدن مسئولیت انفجار بیروت در بازداشت خانگی باشند. 

دولت لبنان همچنین فرماندهی ارتش را مامور کرده است که تمامی افراد مرتبط با پرونده نیترات آمونیوم را تا پایان تحقیقات در این زمینه در بازداشت خانگی نگه دارد.

استاندار بیروت نیز اعلام کرد که بازگشت هزاران نفر به منازل خود تا ۲ یا ۳ ماه آینده ممکن نیست.

وی افزود: نگهداری این حجم مواد قابل انفجار در یک انبار در بندر بیروت مانند «بمب اتمی» است.این اقدام با تصمیم دستگاه قضایی انجام شده و نیمی از کشور به خاطر آن قربانی شده است.

وی تأکید کرد که 3 تا 5 میلیارد دلار، حجم خسارت ناشی از انفجار بیروت است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.