عملیات آوار برداری منطقه انفجار مهیب در بیروت پایتخت لبنان در ساعات اولیه امروز آغاز شد.هنوز ده ها نفر زیر ساختمان های ویران شده مفقود هستند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، تیم های آتش نشانی و دفاع شهری از ساعت اولیه صبح امروز چهارشنبه عملیات آواربرداری را در بندر بیروت و پیرامون آن آغاز کردند و در جستجوی قربانیان انفجار مهیبی هستند که روز گذشته این شهر را به لرزه در آورد.

بر اساس آمار اولیه ده ها نفر همچنان زیر آوار ساختمان هایی که برخی از آن ها به طور کامل ویران شده مفقود شده اند این در حالی است که مسئولان بهداشتی لبنان تا کنون کشته شدن100 نفر و زخمی شدن 4هزار نفر را ثبت کرده اند.

بیمارستان های بیرون پایتخت لبنان نیز پر از زخمی هایی است، که اوضاع آنها وخیم گزارش شده است.

رئیس صلیب سرخ لبنان امروز چهارشنبه اعلام کرد که تعداد کشته های انفجار مهیب روز سه شنبه در بیرون به 100 نفر رسید و هنوز بسیاری از قربانیان زیر آوار هستند.

«جورج الکتانی»  تلفنی به تلویزیون «ال. بی.سی.آی» گفت که صلیب سرخ با وزارت بهداشت این کشور هماهنگ می کند تا کالبدشکافی ها جنازه ها را جای دهند زیرا بیمارستان ها دیگر قادر به پذیرش بیشتر نیستند.

مسئولان لبنانی همزمان با جستجوی قربانیان  توسط تیم های امداد و نجات زیر مساحت بزرگی از آوار و نجات کسانی که کرفتار شده اند  پیش بینی می کنند که تعداد قربانیان افزایش یابد.

 پیش از این منابع خبری گزارش دادند که انفجار مهیب ناشی از آتش‌ سوزی انبارهای مواد محترقه در بندر بیروت، پایتخت لبنان ابعاد گسترده‌ ای در پی داشته است.

شورای عالی دفاع لبنان در جلسه فوق ‌العاده ‌ای که بامداد چهارشنبه برگزار کرد، تصمیماتی از جمله اعلام سه روز عزای عمومی و تعطیلی عمومی در لبنان اتخاذ کرد.

در جلسه شورای عالی دفاع لبنان همچنین تصمیم گرفته شد که نیروهای ارتش، مسئولیت امنیت بیروت را برعهده بگیرند و نیز حالت فوق‌ العاده تا دو هفته در بیروت ادامه یابد.

همچنین بنا به تصمیم اعضای این شورا، کمیته تحقیق درباره فاجعه بندر بیروت تشکیل می ‌شود و گزارش خود را ظرف مدت 5 روز آماده خواهد کرد.

شورای عالی دفاع لبنان تاکید کرده است که مئول انفجار بیروت به شدت مجازات خواهد شد.

وزیر اقتصاد لبنان در پایان این جلسه گفت: آسیب زیادی وارد شده و سیلوهای نگهداری گندم به دلیل این انفجار از بین رفته است.

خبرنگار شبکه سی ان ان به نقل از رسانه های لبنان گزارش داد این انفجار بخش هایی از کاخ ریاست جمهوری لبنان را نیز تخریب کرده است.

در همین راستا منابع لبنانی گزارش داده اند که همسر، دختر و شماری از مشاوران نخست وزیر لبنان بر اثر انفجار در بیروت، مصدوم شدند.

«نزار نجاریان» دبیرکل «حزب الکتائب اللبنانیه» هم در پی انفجار بندر بیروت جان باخت.

در پی وقوع این انفجار مهیب  حزب‌الله لبنان بیانیه ای صادر کرد و تأکید کرد «این فاجعه دردآور که ویرانی بی‌سابقه‌ای را در پی داشته و پیامدهای انسانی، بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی خطرناکی را به دنبال خواهد داشت، همبستگی و یکپارچگی همه لبنانی‌ها، گروه‌های سیاسی را ایجاب می‌کند تا از آثار این مصیبت دردناک عبور کنیم.»

 در این بیانیه آمده است که «از همه کادرهای پزشکی، هیات‌های کمک‌های انسانی و نیروهای دفاع مدنی و آتش‌نشانان شجاع به خاطر تلاش‌های بی‌دریغ‌شان تشکر می‌کنیم. همه امکانات خود را هرچه مقدار که ضرورت ایجاب کند در خدمت مردم شریف خود و هموطنانمان قرار می‌دهیم.»

 در ادامه این بیانیه همچنین آمده است:«از خداوند متعال برای شهدا خواستار مغفرت الهی و برای مجروحان طلب شفای عاجل داریم. همچنین امیدواریم خدا ملت ما را در عبور از سختی‌ها صبور و مستحکم قرار دهد.»

 

واکنش های بین المللی

سران و مقامات کشورهای مختلف جهان، ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت لبنان، به حادثه انفجار مهیب بندر بیروت واکنش نشان دادند.

جالب ترین واکنش از سوی دونالد ترامپ مطرح شد. 

رئیس جمهوری آمریکا با استناد به نظرات کارشناسان نظامی آمریکا، انفجار بیروت را «یک حمله وحشتناک» توصیف کرد.

دونالد ترامپ در نشست خبری روزانه خود درباره شیوع کرونا در آمریکا، در پاسخ به این سوال که انفجار امروز بندر بیروت یک تصادف یا حمله بوده است، این مطلب را مطرح کرد.

وی اظهار داشت: به نظر می‌ رسد این حادثه مبتنی بر انفجار است. من با برخی از ژنرال‌ های بزرگ‌ مان ملاقات کردم و به نظر می ‌رسد که آنها احساس می ‌کنند که یک انفجار همچون انفجار کارخانه ‌ای نبوده است.

ترامپ تاکید کرد آن شبیه یک حمله بود و به نظر می‌ رسد از نوعی بمب استفاده شده است.

وی ضمن ابراز همدردی گفت: ایالات متحده آماده هرگونه کمک به لبنان است.

این در حالی است که مقام ‌های وزارت دفاع آمریکا اظهارات رئیس جمهور این کشور که انفجار مهیب بیروت پایتخت لبنان را ناشی از «حمله» احتمالی خوانده بود، رد کردند.

سه مقام وزارت دفاع آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که نمی ‌دانند ترامپ درباره چه چیزی حرف می ‌زند.

پیش از این، «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ‌ای مدعی شده بود از نزدیک شرایط لبنان را رصد می‌ کنند و گفته بود: ما می‌ دانیم که دولت لبنان درباره علت این مساله تحقیق می ‌کند و منتظریم تا نتایج این تلاش‌ ها اعلام شود.

«مورگان اورتاگوس» یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت که این وزارتخانه اطلاعاتی درباره علت انفجار ندارد. وی افزود که وزارت خارجه از نزدیک با مقام ‌های محلی لبنان همکاری می ‌کند تا مشخص شود که آیا شهروندان آمریکایی در آن کشور تحت تأثیر قرار گرفته‌ اند یا خیر.

سخنگوی کاخ سفید هم در بیانیه ‌ای اعلام کرد که «ترامپ تحولات مربوط به انفجار بیروت را به دقت دنبال می‌ کند».

«جوبایدن» کاندیدای دموکرات ها در انتخابات 2020 آمریکا هم در توئیتی نوشت: قلب ها و دعاهای ما نثار مردم لبنان و قربانیان انفجار مهیب بیروت. از دولت ترامپ و جامعه بین المللی می خواهم هر چه سریع تر کمک های خود را به دست هزاران آسیب دیده این انفجار برسانند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد مراتب تسلیت خود را ارسال کرد و گفت: برای زخمی ها از جمله پرسنل سازمان ملل شفای عاجل ارزومند است.

«فرهان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد هم در نشست خبری روزانه خود گفت: امیدواریم مردم لبنان در این حادثه در سلامت باشند. معاون سخنگوی سازمان ملل متحد اضافه کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که مطمئن شویم ایمنی مردم لبنان تامین می شود و آسیبی به آنها نمی رسد.

سازمان ملل از آسیب دیدن یکی از کشتی ‌های وابسته به نیروهای حافظ صلح در بیروت و مجروح شدن 48 تن از این نیروها در انفجار بیروت خبر داده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هم در پیامی خطاب به رئیس جمهور لبنان از حادثه انفجارها در لبنان ابراز تاسف، و با مقامات و ملت لبنان ابراز همدردی نمود.

در پیام پوتین آمده است: «روسیه در اندوه ملت لبنان شریک است. مراتب همدلی من با خانواده و دوستان قربانیان حادثه و آرزوی بهبودی فوری برای آسیب‌ دیدگان را به اطلاع آنها برسانید.»

رئیس شورای اروپا نیز برای ارائه کمک به لبنان در این حادثه اعلام آمادگی کرد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه هم اظهار داشت: فرانسه در کنار لبنان ایستاده است و همیشه چنین خواهد بود. کمک ‌های فرانسه در راه است.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز در واکنش به انفجار بیروت اعلام کرد که کشورش آماده ارائه کمک با هر شیوه‌ ای است که مقامات لبنان لازم بدانند.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که تعدادی از کارمندان سفارت آلمان در بیروت در این انفجارها مجروح شدند.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در توئیتی نوشت: «تصاویر، ویدئوها از بیروت آدم را بهت زده می‌ کرد و تمام اندیشه و دعای من با کسانی است که در این حادثه هولناک آسیب دیده ‌اند. انگلیس آماده کمک کردن به تمامی روش ‌های ممکن از جمله کمک به شهروندان انگلیسی آسیب دیده است.»

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس هم ضمن اعلام همدردی با ملت لبنان، از آمادگی کشورش برای ارائه کمک و پشتیبانی خبر داد.

در همین حال، «الکساندر فان دِربِلِن» رئیس جمهور اتریش عم در صفحه توئیتر شخصی اش نوشت: «به یاد زخمی ها و خانواده‌ های قربانیان «انفجار بیروت» با مردم لبنان ابراز همدردی می کنیم».

نخست وزیر هلند نیز ضمن ابراز همدردی با مردم لبنان اعلام کرد که 5 کارمند سفارت هلند در بیروت در انفجارهای این شهر مجروح شده‌ اند.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا هم با ارسال پیام همدردی، برای ارائه کمک اعلام آمادگی کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هم در تماس تلفنی با «میشل عون» همتای لبنانی خود، کشته شدن شماری از شهروندان لبنانی در پی انفجار بندر بیروت را تسلیت گفت و برای مجروحان نیز آرزوی شفای عاجل کرد. اردوغان تاکید کرد که ترکیه آماده ارائه کمک به لبنان در زمینه ‌های مختلف و در راس آنها، امور بهداشتی است.

شورای همکاری خلیج فارس نیز با لبنان و مردم این کشور در این مصیبت اعلام همبستگی و تاکید کرد که با نگرانی، پیامدهای این انفجار را دنبال می ‌کند.

«نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز به ملت لبنان تسلیت گفت و بر ایستادگی و همبستگی با ملت برادر لبنان در این لحظات دشوار تاکید کرد.

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز گفت: این حادثه بزرگ که در بندر بیروت رخ داد و تعداد زیادی کشته و زخمی داشت، باعث ناراحتی ما گردید.

اسد بر ایستادگی دمشق در کنار کشور برادر لبنان و همبستگی با ملت مقاوم این کشور تاکید کرد و گفت: همه ما می دانیم که شما قادر به عبور از این فاجعه دردناک هستید.

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق نیز با انتشار توئیتی در واکنش به انفجار بیروت، اعلام کرد: «از خداوند متعال می ‌خواهیم که بیروت عزیز را از هر شر و بدی محفوظ بدارد.»

گردان ‌های حزب الله عراق نیز تاکید کردند: ما از مردم عراق می ‌خواهیم تا کارزار بزرگی را برای حمایت ‌های مادی و مادی به لبنان راه اندازی کنند. ما به مردم لبنان به دلیل این فاجعه تسلیت می ‌گوییم.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز با ابراز همدردی با مردم لبنان در پی وقوع انفجار مهیب در بیروت، آمادگی بغداد را برای کمک به لبنان ابراز داشت.

در همین راستا، «سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی توئیتری نوشت: با نگرانی شدید پیامدهای انفجارهایی که بیروت را لرزاند و قربانیان بسیار و خرابی‌ های گسترده به بار آورد پیگیری می‌ کنیم. ضمن ابراز تسلیت و همدردی با دولت و ملت لبنان و خانواده‌ های قربانیان، از جامعه بین ‌الملل می ‌خواهیم که در کنار لبنان بایستد و در این شرایط سخت به یاری ‌اش بشتابد.

«عبدالفتاح سیسی» رئیس جمهور مصر هم در واکنش به انفجار بیروت، به برادران در دولت و ملت لبنان تسلیت گفت و و از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل و برای خانواده ‌های قربانیان صبر مسئلت کرد.

وزارت خارجه مصر نیز نسبت به انفجار بیروت نگرانی شدید خود را ابراز داشت و تاکید نمود: قاهره با دقت جزئیات این رخداد را دنبال می ‌کند و تماس ‌های لازم را با مسئولان لبنانی خواهد داشت. ما در حال بررسی این امر هستیم که در این شرایط حساس چگونه به لبنان کمک کنیم.

مؤسسه الازهر مصر هم اعلام کرد، این موسسه و امام آن دکتر «احمد الطیب» با غم و اندوه بسیار حادثه دلخراش انفجار بیروت که جهان را به وحشت انداخت و دل‌ ها را به درد آورد و باعث کشته شدن ده‌ ها تن و زخمی شدن هزاران نفر شد را دنبال می ‌کند.

الازهر مصر با صدور بیانیه‌ ای همبستگی کامل خود را در این فاجعه بشر دوستانه با لبنان ابراز کرد و کشور‌های عربی، اسلامی و تمامی کشور‌های جهان را به همبستگی با لبنان فرا خواند و از آنها خواست برای غلبه بر این مصیبت و عواقب ناگوار آن، به لبنان کمک فوری کنند.

الازهر همچنین از همه لبنانی‌ ها خواست با یکدیگر متحد شوند و در کنار هم بایستند تا بر این مرحله حساس غلبه کنند.

الازهر ضمن تسلیت صمیمانه به خانواده‌ های قربانیان این انفجار، از خداوند متعال خواست به مجروحان شفای عاجل عطا کند و برای لبنان آرزوی امنیت، ثبات و برکت کرد.

سفارت مصر در بیروت از کشته شدن یک کارمند خود و ناپدید شدن یک نفر دیگر در انفجارهای بیروت خبر داد.

در همین حال، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر آمادگی و همبستگی فلسطین با رهبری و ملت لبنان در پی این انفجار تاکید کرد.

وی از جانب خود و به نمایندگی از ملت فلسطین بر آمادگی جهت ارائه هرگونه کمک مطلوبی به برادران لبنانی تاکید کرد.

رژیم صهیونیستی دست داشتن در انفجار بیروت را تکذیب کرد. مقام ‌های ٰژیم صهیونیستی گفته‌ اند که ارتباطی با وقوع انفجار در بیروت نداشته‌ اند.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر هم در تماس تلفنی با رئیس جمهور لبنان، دستور فرستادن بیمارستان‌ های سیار صحرایی را به بیروت داد.

از سوی دیگر، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز اعلام کرد که با همتای لبنانی خود تماس گرفته و تسلیت امان به دلیل این انفجار فاجعه بار را انتقال داده است. 

وی از آمادگی کشورش برای ارائه کمک به لبنان خبر داد.

رئیس جمهور تونس نیز به همتای لبنانی خود پیام تسلیت و همبستگی با لبنان را در پی این انفجار فرستاد.

سفارت عربستان در بیروت نیز از اتباع سعودی در لبنان خواست تا در پی این انفجار، احتیاط پیشه کنند و در منازل خود بمانند.

سفارت قزاقستان در بیروت هم اعلام کرد که سفیر این کشور در نتیجه انفجار زخمی شده و به ساختمان سفارتخانه نیز خساراتی وارد شده است.

یک شهروند استرالیایی نیز در این انفجار جان خود را از دست داده است.

«محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی هم در پیامی جداگانه وقوع این حادثه را به ملت لبنان تسلیت گفت. 

«محمدعلی الحوثی» عضو شورای سیاسی یمن نیز در توئیتی نوشت: «با مردم لبنان به دلیل انفجار مهیب بیروت ابراز همبستگی می‌ کنیم و به خانواده قربانیان تسلیت می گوییم».

«سعد حریری» نخست وزیر سابق لبنان هم در واکنش به انفجار بیروت گفت، طوفانی که به بیروت ضربه زد، خون در دل ‌ها انداخته است. از همگان خواسته می ‌شود که به بیروت یاری رسانده و با مردمانش همبستگی کنند. میزان خسارت ‌ها بیشتر از آن است که قابل توصیف باشد، خسارت بزرگ‌ تر، کشته و زخمی شدن ده ‌ها تن است. از خداوند می ‌خواهیم که پایتخت ما و مردم ما را از هر شر و بدی محفوظ بدارد.

رئیس جمهور قبرس نیز در پیامی ضمن تسلیت به ملت و دولت لبنان، پیشنهاد ارائه کمک داد.

مراکش نیز از مجروح شدن یکی از شهروندان این کشور در انفجارهای بیروت خبر داد.

سفیر کویت نیز اعلام کرد کسی از شهروندان کویتی در انفجار بیروت کشته یا مجروح نشده است.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند هم در توئیتر پیام تسلیتی به لبنانی ها فرستاد.

پس از انفجار امروز در بیروت لبنان اولین واکنش بازارها مربوط به بازار طلا است که قیمت انس جهانی از 2000 دلار عبور کرد. معمولا بازار طلا نسبت به افزایش نااطمینانی ‌ها این طور واکنش نشان می ‌دهد.

در پی وقوع آتش ‌سوزی گسترده‌ عصر سه ‌شنبه در یکی از انبارهای مواد محترقه واقع در بندر بیروت، انفجار مهیبی در انبارهای مجاور حاوی نیترات آمونیوم رخ داد.

شورای عالی دفاع لبنان بامداد چهارشنبه در جلسه فوق العاده خود به ریاست «میشل عون» سه روز عزای عمومی و تعطیلی ادارات دولتی را در این کشور اعلام کرد.

شدت انفجار در بندر بیروت به ‌قدری مهیب بوده است که ساکنان جزیره قبرس آن را شنیده ‌اند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.