بررسی ها نشان می دهد که شمار قربانیان و خسارات ناشی از حادثه انفجار در بندر بیروت لبنان بسیار زیاد و غیرعادی است.

 

به گزارش جماران، شبکه تلویزیونی المنار گزارش داد انفجار بیروت خسارت های جانی و مالی بسیار زیادی داشته است. 

شمار زیادی از زخمی های حادثه انفجار به بیمارستان «رسول اعظم» منتقل شده اند، این بیمارستان نزدیک ترین بیمارستان به محل حادثه است.

به گفته کادر پزشکی حدود 250 زخمی در این بیمارستان پذیرش شده اند که حال برخی وخیم است و برخی نیز دچار جراحت سطحی شده اند. شماری از این افراد پس از درمان سرپایی از بیمارستان مرخص شده اند.

ویرانی که بر اثر انفجار ایجاد شده غیرعادی است. تا شعاع 3 کیلومتری محل انفجار به خانه ‌ها و موسسات دولتی و خصوصی خسارت وارد شده است. تمامی ساختمان های اطراف بندر بیروت به خرابه تبدیل شده است. تمامی این مناطق به شدت آسیب دیده اند. مردم این مناطق از نیروهای امدادی درخواست کمک دارند. وضعیت برخی از ساکنان این مناطق وخیم است.

برق بندرگاه قطع شده است و تمامی تیرهای چراغ برق نابود شده است و این مساله کار نیروهای امدادی را سخت کرده است. بسیاری از نیروهای امنیتی و ساکنان منطقه به دنبال یافتن مجروحان و قربانیان انفجار هستند. به گفته برخی افسران ارتش لبنان شمار زیادی از افراد همچنان در زیر آوارها هستند اما تاریکی شب کار نجات آنها را دشوار کرده است.

هم اکنون نمی توان گفت چه تعدادی دقیقا در حادثه انفجار کشته و زخمی شده اند اما آنچه مسلم است این است که شمار بسیار زیادی قربانی شده اند. حتی موج انفجار پیکر برخی افراد را به دریا انداخته است، و همه این ها احتمال بالا بودن شمار قربانیان را تقویت می کند.

در میان ساختمان های اطراف بندر بیروت، ساختمانی باقی نمانده است که دیگر برای سکونت مناسب باشدو این انفجار زیان های بسیاری به ساختمان ها وارد کرده است.

همچنان آتش سوزی در نقطه انفجار ادامه دارد و نیروهای دفاع مدنی تلاش می کنند تا آتش را خاموش کنند. آمبولانس ها همچنان به منطقه انفجار می آیند تا زخمی ها را به مراکز درمانی منتقل کنند.

 انبار داروی بیماری های خاص ­در منطقه «کارنتینا» به میزان 90 درصد آسیب دیده و داروهای آن بر اثر انفجار از بین رفته است.

یکی از کانال های تلویزیونی برجسته لبنان (LBCI) منشا انفجار در بندر بیروت را تجمع احتمالی نیترات سدیم که بیش از یک سال پیش در یکی از کشتی ها مصادره شده انباشته شده بود؛ می داند.

احتمال دارد که عامل انفجار نیترات سدیمی باشد که سال گذشته از یک کشتی مصادره شده بود.

در این گزارش آمده است: «پس از آن که ژنرال عباس ابراهیم اظهار داشت که این انفجار در اثر مواد منفجره ذخیره شده در بندر ایجاد شده است، LBCI اطلاعاتی بدست آورده است که ماده ای که ژنرال ابراهیم در مورد آن صحبت می کرد، نیترات سدیم انفجاری بود که در کشتی مصادره شده در یکی از انبارهای بندر ذخیره شده بود.»

پیش از این، «عباس ابراهیم» رئیس امنیت کشور لبنان انفجار پیروتکنیک در بندر بیروت را که قبلا توسط وزیر بهداشت مطرح شده بود را رد کرد و توضیح داد که این انفجار ناشی از سایر مواد منفجره بوده است.

«محمد فهمی» وزیر کشور لبنان هم اعلام کرد که انفجار شدید حاصل وجود ذخایر نیترات آمونیوم بوده که باید از مسولان ذیربط دلیل آن را پرسید.

نخست وزیر لبنان هم گفت 2750 تن نیترات آمونیوم از 6 سال پیش بدون رعایت نکات ایمنی در یکی از انبارهای بندر ذخیره شده بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.