رای دهندگان لهستانی امروز یکشنبه برای شرکت در دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سایه کرونا به پای صندوق‌های رای رفتند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، مردم لهستان امروز در حالی به پای صندوق های رای رفتند که نظرسنجی‌ها از رقابت تنگاتنگ «آندژی دودا» رئیس جمهوری کنونی لهستان و «رافاو تراسکووسکی» شهردار ورشو حکایت دارد. نتیجه رای‌گیری روز یکشنبه برای آینده دولت محافظه‌کار و ملی‌گرای این کشور تعیین کننده خواهد بود.

مخالفان حزب حاکم «قانون و عدالت» بر این باور هستند که دولت کنونی با همراهی آندژی دودا، آزادی‌های دموکراتیک در لهستان را محدود کرده است.

رافاو تراسکووسکی، سیاستمدار لیبرال وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات رابطه ورشو با اتحادیه اروپا را بهبود خواهد بخشید.

انتخابات ریاست جمهوری لهستان پیش از این قرار بود ماه مه (اردیبهشت/خرداد) برگزار شود اما به علت شیوع ویروس جدید کرونا به تعویق افتاد. نظرسنجی‌ها در ماه مه از پیشتازی آندژی دودا حکایت داشت اما محبوبیت رئیس جمهوری کنونی لهستان طی هفته‌های اخیر به علت شیوع بیمای کووید۱۹ و تبعات اقتصادی آن کاهش یافته است.

اقتصاد لهستان اکنون به دنبال شیوع ویروس جدید کرونا برای اولین بار از زمان سقوط کمونیسم، رکود را تجربه می‌کند.

برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که پس از رای‌گیری روز یکشنبه احتمال اعتراض خیابانی هواداران یکی از دو نامزد انتخابات به علت آرای نزدیک آنها به یکدیگر و همچنین شکایت یکی از دو طرف یا حتی هر دوی آنها به دادگاه وجود دارد.

برآوردهای اولیه از نتیجه انتخابات احتمالا پس از پایان رای‌گیری در ساعت ۲۱ به وقت اروپای مرکزی (۲۳:۳۰ به وقت تهران) منتشر می‌شود. با این حال اولین نتایج رسمی احتمالا صبح دوشنبه اعلام خواهد شد.

آندژی دودا در دور اول انتخابات ۴۳.۵ درصد آراء را کسب کرد. رافاو تراسکووسکی نیز با ۳۰.۴ درصد آراء در جایگاه دوم قرار گرفته بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.