قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست توسط پلیس آمریکا در شهر مینیاپولیس رخ داد، باعث بروز تظاهرات گسترده‌ ای شد که هنوز ادامه دارد.

 

به گزارش جماران، اعتراضات به خشونت پلیس علیه سیاه‌ پوستان که پس از کشته شدن «جورج فلوید» در روز 25 مه از شهر مینیاپولیس آمریکا آغاز شده بود، اکنون به نقاط مختلف آمریکا و جهان گسترش یافته است.

شب گذشته نیز شماری از شهرهای آمریکا صحنه تظاهرات بود.

اعتراضات در آتلانتا پس از کشته شدن «ریچارد بروکس» جوان 27 ساله سیاه پوست با کُلت الکتریکی پلیس شدت گرفته است.

شب گذشته با وجود بارندگی، حدود 100 نفر برابر محل کشته شدن ریشارد بروکس تجمع کردند. تجمعی که صلح ‌آمیز گزارش شده است.

در نیویورک هزاران نفر بار دیگر در خیابان های این شهر تظاهرات کردند. معترضان به نشانه اعتراض به نژاد پرستی شعار می ‌دادند «جان سیاهان ارزش دارد».

انحلال واحد ماموران لباس شخصی پلیس نیویورک

این در حالی ست که مقامات آمریکایی اعلام کردند اداره پلیس نیویورک، که بزرگ‌ ترین نیروی پلیس آمریکا است از انحلال واحد ماموران لباس شخصی خود خبر داد.

«درموت شی» رئیس اداره پلیس نیویورک در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد 600 مامور این واحد مبارزه با جرایم به دیگر پست ‌ها از جمله فعالیت کارآگاهی و پلیس محلات انتقال خواهند یافت.

این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که پلیس نیویورک با انتقاد‌هایی به علت استفاده از روش‌ های خشونت بار علیه معترضان مواجه شده است.

پلیس نیویورک حدود 36 هزار مامور دارد که بیش از هر نیروی دیگری در آمریکا است.

ادامه تصرف سیاتل توسط معترضان

گروهی از معترضان که دو منطقه ‌ از سیاتل را تحت عنوان منطقه خودمختار نامیده اند، هنوز در این منطقه حضور دارند.

دو منطقه محل تجمع معترضان یعنی «کال اندرسون و کاپیتال هیل» در طول سال‌ ها محلی برای آزادی بیان، اجتماع و ابراز نظر بوده است.

اختلال در شبکه ‌های اینترنت و تلفن همراه در آمریکا

همزمان با برگزاری تظاهرات و اعتراض ‌های سراسر در آمریکا علیه نژادپرستی و تبعیض علیه سیاه پوستان، تارنمای Downdetection که وضعیت ارتباطات تلفن همراه و اینترنت همراه را بررسی می‌ کند اعلام کرد که روز دوشنبه گزارش‌ هایی مبنی بر اختلال و قطعی در شبکه تلفن همراه و اینترنت آمریکا دریافت کرده است.

دست کم 100 هزار نفر از مشتریان این شرکت که بیش از 82 میلیون مشترک در آمریکا دارد، از ایالت‌ های مختلف این کشور شاهد اختلال در ارتباطات همراه خود و قطعی اینترنت بوده ‌اند.

در کاربران دیگر شبکه ‌های تلفن همراه این کشور از جمله Metro, Verizon, AT&T, Sprint, Consumer Cellular, US Cellular شبکه های اجتماعی (Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Twitter)، خدمات مربوط به بازی (Fortnite, Roblox, Call of Duty, Steam, Xbox Live, Playstation Network)، خدمات اصلی (Netflix, Hulu, HBO Now, Twitch)، بانک ها (Chase Bank, Bank of America)، خدمات پستی و ارسالی (Doordash) و دیگر بخش ها نظیر  Google and Zoom نیز اختلالاتی گزارش شده است.

برخی گمانه زنی ‌هایی مبنی بر حملات سایبری توزیع‌ شده بندآوری خدمات (DDoS) مطرح کردند که براساس آن گروهی از هکرها اقدام به انتقال انبوهی از اطلاعات می‌ کنند تا ظرفیت شبکه را با هجوم ناگهانی اطلاعات پر کرده و باعث اختلال در عملکرد آن شوند.

اما هیچ منبع معتبر یا مقام رسمی چنین حمله ای را تایید نکرده است.

بنر حمایت از جنبش ضد نژادپرستی از سر در سفارت آمریکا در سئول برداشته شد

در خبری دیگر، سفارت آمریکا در کره جنوبی به دستور مستقیم دولت آمریکا مجبور شد بنر «زندگی سیاهان اهمیت دارد» را که چندی پیش در حمایت از جنبش ضد نژادپرستی بر سر در این محل نصب شده بود، بردارد.

 

cbd629d4-aeed-4da7-a455-8847bfdce641

 

یک منبع ناشناس در سفارت گفت برداشتن بنر به دستور مستقیم وزارت خارجه آمریکا و دفتر «مایک پومپئو» بوده است.

«هری هریس» سفیر آمریکا در کره جنوبی که از این جنبش حمایت می ‌کند، پس اجرای این دستور در حساب کاربری توئیتر خود به جمله ‌ای از جان اف کندی بسنده کرد و نوشت: «از گوناگونی [نژادها] ما قدرت خود را به دست می ‌آوریم.»

حمایت موج سواران از جنبش سیاه پوستان

شماری از موج سواران سراسر جهان نیز در حمایت از جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» دست به موج سواری در سواحل «راکاوی» در نیویورک زدند.

350 موج سوار در این حرکت اعتراضی شرکت داشتند و بنری با همین عنوان را در دست داشتند.

 

200615151747-01-paddle-out-new-york-exlarge-169

 

جنبش «زندگی سیاهان اهمیت دارد» پس از آن در آمریکا شکل گرفت که جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا بازداشت شد و با بی رحمی تمام به قتل رسید. اقدام خشونت بار پلیس علیه او، موج گسترده ‌ای از اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس را در سراسر آمریکا به دنبال داشته است.

اعتصاب سراسری کارگری

جنبش«جان سیاهان اهمیت دارد» برای فشار بیشتر به سیستم حاکم بر این کشور اعتصاب سراسری کارگری را برای 19 ژوئن (30 خرداد) برنامه ریزی کرده است. سازمان دهندگان این اعتصاب از همه کارگران آمریکا در 50 ایالت این کشور خواسته اند به نشانه همبستگی با سیاهان در این روز دست از کار بکشند.

در سایر کشور‌های جهان نیز معترضان ضد نژادپرستی با الهام از حرکت مردم آمریکا دست به برگزاری تظاهرات زده‌ اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.