پس از کش و قوس های فراوان مشخص شد که داروی هیدروکسی کلروکین که برای درمان بیماری ملاریا از آن استفاده می شود برای درمان کرونا کارایی ندارد.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز،«هیدروکسی کلروکین»‌ دارویی که برای درمان بیماری مالاریا تجویز می‌شود آنطور که پیش از این برخی متخصصان مدعی شده بودند برای کاهش عوارض بیماری کووید۱۹ موثر نیست.

پیش از اینکه برخی دانشمندان از جمله «دیدیه رائول»‌ عفونت‌شناس معروف فرانسوی این دارو را در درمان بیماران مبتلا به کرونا موثر دانسته بودند.

این در حالی ست که نتیجه دو مطالعه تحقیقاتی که روز پنجشنبه،‌ چهاردهم مه منتشر شد به کلی این فرضیه را زیر سوال می‌برد. بر اساس یافته تحقیقات تازه داروی هیدروکسی کلروکین تاثیر چندانی در درمان بیماری ناشی از ابتلا به کویید ۱۹ ندارد.

در نتیجه تحقیقات همچنین آمده است که این دارو برای کلیه مراحل بیماری کووید ۱۹ از خفیف گرفته تا بسیار وخیم غیرموثر تشخیص داده می‌شود.

نتیجه نخستین تحقیق که توسط پژوهشگران فرانسوی انجام شده نشان می دهد که مشتقات کلروکینِ ضد مالاریا تاثیر به سزایی در جلوگیری از وخیم شدن حال آن دسته از بیماران کرونایی که به دلیل عفونت ریوی در بیمارستان بستری شدند،‌ ندارد.

بر اساس نتایج این تحقیق استفاده از هیدروکسی کلروکین خطر مرگ و یا بستری شدن بیماران بد حال در بخش مراقبت های ویژه را کاهش نمی‌دهد.

نتیجه تحقیق دوم که توسط گروهی از محققان چینی انجام شده نیز نشان می‌دهد این دارو بیش از درمان‌های رایج و استاندارد در از بین بردن هر چه سریع‌تر ویروس نزد افراد مبتلا به سطوح «خفیف» و «متوسط» بیماری کووید ۱۹ نقشی ایفا نمی‌کند.

این تحقیق در عین حال تاکید دارد که عوارض جانبی استفاده از هیدروکسی کلروکین در میان بیماران کووید ۱۹ بسیار شدید‌تر از دیگر انواع درمان‌ها است.

مجله پزشکی «بی ام جی» BMJ انگلیس ضمن انتشار هر دو تحقیق و با استناد به نتایج آنها در مجموع استفاده از هیدروکسی کلروکین به عنوان یک درمان رایج و معمول نزد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را غیرمناسب اعلام کرده است.

نخستین تحقیق با مطالعه به روی ۱۸۱ بیمار بزرگسال که به دلیل عفونت ریوی ناشی از کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده و نیازمند استفاده از کپسول‌های اکسیژن بودند، انجام گرفته است. نتایج تحقیق پس از آزمایش داروی هیدروکسی کلروکین به روی ۸۴ نفر از این بیماران و در مقایسه با وضعیت ۹۷ بیمار دیگر که از این دارو استفاده نکردند، منتشر شده است.

نتیجه تحقیق یاد شده نشان می دهد که دریافت و یا عدم دریافت داروی هیدروکسی کلروکین در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نقش چندانی نداشته است. بر این اساس ۷۶ درصد از بیمارانی که هیدروکسی کلروکین را استفاده کرده بودند پس از بیست و یک روز در بخش مراقبت‌های ویژه بودند حال آنکه این میزان برای بیماران گروه دیگر (آنهایی که داروی هیدروکسی کلروکین را استفاده نکرده بودند) ۷۵ درصد گزارش شده است. نسبت‌های مرگ و میر نیز برای دو گروه به ترتیب ۸۹ و ۹۱ درصد عنوان شده است.

تحقیق دوم نیز که در آن جدا از کسب نتایج مشابه بر شدت عواض جانبیِ درمان بیماران کویید ۱۹ با داروی هیدروکسی کلروکین تاکید شده به روی ۱۵۰ بیمار بزرگسال در یکی از بیمارستان‌های چین انجام گرفته است.

این در حالی است که پیش از این انستیتوی مدیترانه ای بیماری های عفونی در فرانسه خلاصه ای از تحقیق جدید خود از آزمایش داروی هیدروکسی کلروکین بر روی مبتلایان به ویروس جدید کرونا را منتشر کرد.

دیدیه رائولت، رئیس این موسسه و دیگر متخصصان بیماری های عفونی در گزارش جدید خود نیز بر اثربخش بودن داروی هیدروکسی کلروکین بر روی بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» تاکید کرده اند. این در حالی است که شیوه تحقیق آنها بار دیگر از سوی گروهی از پزشکان فرانسوی مورد انتقاد قرار گرفته است.

در گزارش انستیتوی مدیترانه ای بیماری های عفونی در شهر مارسی آمده است: «ترکیب هیدروکسی کلروکین با آزیترومایسین اگر بلافاصله پس از تشخیص به بیمار تجویز شود درمانی بی خطر و موثر برای "کووید ۱۹" خواهد بود.»

در تحقیق جدید دیدیه رائولت تاثیر تجویز کلروکین بر روی ۱۰۶۱ بیمار مبتلا به ویروس جدید کرونا سنجیده شده است. این بیماران به مدت «حداقل سه روز» داروهای هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین مصرف کردند. بنا به نتیجه تحقیق، بدن ۹۱.۷ درصد آنها پس از ۱۰ روز موفق به غلبه کامل بر ویروس شده بود. به این ترتیب تست کرونای این دسته از بیماران پس از ۱۰ روز منفی بود.

از مجموع ۱۰۶۱ بیمار پنج نفر که بین ۷۵ تا ۹۵ سال داشتند با وجود مصرف کلروکین جان خود را از دست دادند. در گزارش انستیتوی مدیترانه ای بیماری های عفونی فرانسه با این حال تاکید شده است که درصد مرگ و میر در میان بیمارانی که کلروکین مصرف کرده اند «به شکل معناداری کمتر» از بیمارانی است که در شهر مارسی این دارو برای آنها تجویز نشده است.

در این گزارش همچنین تاکید شده که هیچ گونه ناراحتی در میان بیمارانی که کلروکین مصرف کردند دیده نشده است.

منتقدان گزارش قبلی دیدیه رائولت از افزایش تعداد بیمارانی که در تحقیق جدید به آنها کلروکین تجویز شده است استقبال کرده اند. با این حال آنها ضمن انتقاد از روش تحقیق تاکید کرده اند که در غیاب گروهی برای مقایسه (گروه شاهد یا گروه گواه که دارونما مصرف می کنند) تشخیص میزان تاثیر این ترکیب دارویی (هیدروکسی کلروکین با آزیترومایسین) «بسیار دشوار» است.

منتقدان روش تحقیق دیدیه رائولت همچنین تاکید می کنند که بنا به داده ها ۸۵ درصد بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» بدون هیچ درمانی بهبود می یابند. به گفته آنها انتخاب بیماران برای تحقیق جدید در انستیتوی مدیترانه ای بیماری های عفونی نیز ممکن است به درستی انجام نشده باشد. از نظر آنها متخصصان این موسسه بیمارانی را برای آزمایش کلروکین انتخاب کرده اند که یا علائم ابتلا به ویروس جدید کرونا را نداشتند و یا تنها از علائم خفیفی رنج می بردند.

تجویز یا عدم تجویز کلروکین برای بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» بحث داغی را در فرانسه و حتی خارج از مرزهای این کشور به راه انداخته است. تعداد زیادی از شهروندان فرانسوی به دعوت «فیلیپ دوست بلازی» وزیر اسبق بهداشت طوماری را در دفاع از دیدیه رائولت، و استفاده از داروی کلروکین برای بیماران مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا امضاء کرده اند.

وزارت بهداشت فرانسه نیز پس از آن در اقدامی محتاطانه تنها اجازه تجویز داروی کلروکین را برای بیمارانی که علائم شدید ابتلا به ویروس جدید کرونا دارند و در بیمارستان نیز بستری شده اند صادر کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.