رئیس جمهور آمریکا بالاخره تهدیدهای خود علیه سازمان جهانی بهداشت را عملی کرد و به دولتش دستور داد تا سهم کشورش در کمک به این سازمان را به حال تعلیق در آورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس روزانه خود درباره شیوع بیماری کرونا در آمریکا اعلام کرد که پرداخت کمک به سازمان بهداشت جهانی را موقتا متوقف کرده است. این در حالی است که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در شرایط کنونی مبارزه جهانی با بیماری کرونا، چنین اقدامی را سیاست غلطی ارزیابی می‌ کند.

رئیس جمهور آمریکا به باور خود مقصر اصلی بحران کرونا را یافته است و این مقصر سازمان بهداشت جهانی است.

این نخستین باری نیست که ترامپ عملکرد این سازمان را به باد انتقادی ویرانگر گرفته است. هفته گذشته، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده بود که تامین بودجه این سازمان را قطع می‌ کند. اکنون به تهدید خود عمل کرده است.

دونالد ترامپ در اوج مبارزه بین‌ المللی با شیوع کرونا به دولت آمریکا دستور داده است که پرداخت کمک به سازمان بهداشت جهانی را تعلیق کند. آمریکا بزرگترین تامین کننده بودجه این نهاد بین‌ المللی است.

آمریکا که اکنون به کانون اصلی شیوع کرونا بدل شده تا این زمان 15 درصد کل بودجه سازمان جهانی بهداشت را تامین می‌ کرده است. در سال 2019 این کشور 400 میلیون دلار از بودجه این سازمان را تامین کرده بود. 

ترامپ افزون بر آن، این سازمان را به عملکرد غلط در امر مقابله با کرونا و همچنین لاپوشانی اخبار مربوط به شیوع این بیماری در چین متهم نموده است.

 

توصیه‌ها و اطلاعات غلط

به ادعای ترامپ، سازمان بهداشت جهانی در امر مقابله با شیوع بیماری کرونا مدیریتی ناکارآمد داشته و با اعتماد به آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی دولت چین باعث شیوع بیشتر این بیماری در جهان شده است.

رئیس جمهور آمریکا مسئولیت شمار کلان قربانیان کرونا را برعهده سازمان بهداشت جهانی دانسته است.

ترامپ در کنفرانس خبری روزانه خود در کاخ سفید گفته است که این سازمان با دادن اخبار ناصحیح و توصیه‌ های غلط باعث افزایش شمار قربانیان این بیماری شده است.

اشاره ترامپ به توصیه سازمان بهداشت جهانی در ماه ژانویه در ارتباط با منع سفر شهروندان چین به آمریکا است. در آن ایام، سازمان بهداشت جهانی منع سفر شهروندان چین به آمریکا را سیاستی شتابزده ارزیابی کرده و آن را الزامی ندانسته بود. این در حالی است که دولت آمریکا روز 31 ژانویه رسما سفر شهروندان چینی به آمریکا را ممنوع کرده بود.

ترامپ مدعی شده است که توصیه‌های غلط سازمان بهداشت جهانی باعث از دست رفتن زمان شده و به شیوع این بیماری ابعاد گسترده‌ تری بخشیده است.

 

انتقاد تند دبیرکل سازمان ملل

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد قطع پرداخت کمک‌ های مالی آمریکا به سازمان بهداشت جهانی در شرایط کنونی را اقدامی غلط خوانده و آن را محکوم کرده است.

گوترش گفته است که اکنون زمان مناسبی برای اتخاذ چنین تصمیم‌ هایی نیست و کاهش بودجه سازمان بهداشت جهانی یا سازمان‌ های امدادگر در شرایط کنونی اقدامی به شدت خطا است.

گوترش گفت: «اکنون زمان آن رسیده است که جامعه جهانی در راستای مقابله با شیوع بیماری کرونا و پیامدهای ویرانگر آن با حفظ همبستگی همکاری کند.»

هفته گذشته، «تدروس ادهانوم» رئیس سازمان بهداشت جهانی نسبت به سیاسی کردن مبارزه جهانی با شیوع بیماری کرونا هشدار داده بود.

رئیس سازمان بهداشت جهانی گفته بود که در شرایط کنونی یا باید کشورها با یکدیگر همکاری کنند یا باید خطر افزایش بیشتر قربانیان را متحمل شوند.

دونالد ترامپ در آمریکا نیز از ابتدا با انتقادهایی مبنی بر سوء مدیریت بحران کرونا و دست کم گرفتن اثرات جدی آن روبرو بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.