رکود اقتصادی ناشی از کرونا خبر بدی برای ترامپ است و بر انتخاب مجدد وی موثر خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: با توجه به آنکه اقتصاد آمریکا به سمت رکودی عمیق پیش می‌ رود و تعداد قربانیان ویروس کرونا نیز در حال افزایش است، شانس دونالد ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات کاهش می‌ یابد.

دونالد ترامپ در انتخابات قبلی نیز با خوش شانسی توانست پیشتاز باشد، به گونه‌ ای که در ایالت‌ های کلیدی با فاصله بسیار اندک به پیروزی رسید. اکنون گویا شانس نیز از وی روی برگردانده است.

نگرانی از «نابودی کامل اقتصاد» آمریکا

به اعتقاد کارشناسان، آمار اقتصادی اخیر نشان می‌ دهد که آمریکا به سرعت به سمت افزایش بیکاری پیش می‌ رود.

«استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا هشدار داده است که اگر کنگره به منظور حفظ اقتصاد کشور به سرعت گامی برندارد، میزان بیکاری به 20 درصد خواهد رسید. حتی به نظر می‌ رسد با وجود یک لایحه محرک اقتصادی بزرگ نیز رکود آمریکا امسال اجتناب ناپذیر خواهد بود.

از نظر تولید ناخالص ملی، آمریکا بزرگترین اقتصاد جهانی را به خود اختصاص می‌ دهد و سقوط بازار سهام و سقوط بازار کار، شوک جدیدی به اقتصادی آمریکا وارد کرده است و بسیاری پیش‌ بینی می‌ کنند که این تازه اول کار است و وضعیت می‌ تواند طی ماه‌ های آینده به مراتب بدتر شود.

کارفرمایان که با نابودی درآمدهایشان مواجه هستند، با سرعت بالایی عذر کارگران خود را می‌ خواهند. داده‌ های اولیه نشان می‌ دهد که طی هفته گذشته، تعداد افرادی که تنها در یک هفته فرم‌ های مربوط به بیکاری را پر کرده‌ اند، در طول تاریخ کشور آمریکا بی‌ سابقه بوده است. آخرین رکورد مربوط به سال 1982 بوده است که رکورد هفته پیش از آن پیشی می‌ گیرد: «در میانه یک اپیدمی، بیکاری، خانواده‌ ها را از درآمد و بسیاری را نیز از بیمه‌ خدمات درمانی محروم می‌ کند.»

مشاغلی که قبلا با افت شدید درآمد روبرو بوده‌ اند هم اکنون با محدودیت‌ های فدرال، ایالتی و محلی، در یک اغمای ناشی از آن قرار گرفته‌ اند. در یک بررسی ملی شرکت «گلدمن ساکس» از صاحبان مشاغل کوچک، بیش از نیمی گفتند که در شرایط فعلی، آنها در کمتر از سه ماه مجبور خواهند شد که کسب‌ و کار خود را تعطیل کنند.

جمهوری‌خواهان کنگره روز جمعه برنامه نجات را ارائه دادند که شامل بسیاری از عناصر لازم است، اما اندازه بحران را در نظر نمی‌ گیرد. این 300 میلیارد دلار، بودجه، برای فعالیت‌ های اقتصادی که 500 یا کمتر از آن کارمند دارند، فراهم می‌‌ کند. هر شرکتی می‌ تواند تا 10 میلیون دلار وام بگیرد و هر پولی که برای پرداخت دستمزد استفاده می‌ شود نیازی به بازپرداخت نخواهد داشت، مشروط بر اینکه شرکت تا پایان ماه ژوئن پرداخت دستمزد به کارمندان خود را حفظ کند. با این حال، این مبلغ فقط برای پوشش چهار ماه دستمزد، با دستمزد متوسط ​​برای 20 میلیون کارگر - یا کمتر از یک سوم کارگران شاغل در شرکت‌ های کوچک‌، کفایت می‌ کند و مشاغل نیز باید هزینه‌ های مزایا را بپردازند‌، و دیگر هزینه‌ ها مانند اجاره را ذکر نمی‌ کنند.

«مایکل استرین» از انستیتوی شرکت های آمریکایی تخمین می‌ زند مبلغی که در واقع تجارت‌ های کوچک به آن احتیاج دارند حدود 1.2 تریلیون دلار است.

از طرف دیگر میزان پایین محبوبیت ترامپ در بین مردم، انتخاب مجدد وی را دشوار می‌ سازد.

منابع خبری آمریکا فاش کردند که دو ماه پیش به ترامپ درباره کرونا در آمریکا هشدار داده شده بود و او فرصت اقدام بهنگام را از دست داد.

دستگاه‌ های اطلاعاتی آمریکا هم در ماه ژانویه و هم در ماه فوریه درباره تهدید جدی ویروس کرونا به کمیته‌ های اطلاعاتی کنگره هشدار داده بودند و اینکه این ویروس چه مخاطراتی را می‌ تواند به همراه داشته باشد.

نظرسنجی انجام شده توسط موسسه گالوپ نشان می‌ دهد در بحبوحه شیوع بیماری کووید- 19، میزان محبوبیت دونالد ترامپ با کاهش 5 درصدی مواجه شده است.

طبق نتیجه این نظرسنجی که اخیرا منتشر شد، 44 درصد آمریکایی‌ ها اعلام کردند عملکرد ترامپ را به عنوان رئیس جمهور آمریکا تأیید می‌ کنند. این رقم در ماه فوریه 49 درصد بود؛ زمانی که سنا برای تبرئه او در روند استیضاح آماده می‌شد. محبوبیت 49 درصدی بالاترین میزان محبوبیت دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش محسوب می‌ شود.

نظرسنجی اخیر موسسه گالوپ طی روزهای 2 تا 13 ماه مارس انجام شد که طی این دوران بحران کووید- 19 در آمریکا به صورت قابل توجهی تشدید شد و ترامپ در ارتباط با این موضوع سخنرانی و چند روز بعد وضعیت اضطراری ملی در آمریکا اعلام کرد.

نظرسنجی اخیر شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز هم نشان می‌ دهد 54 درصد آمریکایی‌ ها شیوه مدیریت ترامپ و واکنش او به بحران ناشی از ویروس کرونا را تایید نمی‌ کنند. این در حالیست که فقط 43 درصد از شهروندان آمریکایی مدیریت رئیس جمهور خود را در ارتباط با ویروس کرونا تایید می‌ کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.