بر اساس تازه‌ ترین آمار، تاکنون در کل دنیا تا امروز دوشنبه 16 مارس 2020 (26 اسفند)، 169،652 مورد ابتلا، 6،518 مورد مرگ و 77،776 مورد بهبودی گزارش شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد چین امروز یکشنبه از جان باختن 14 فرد دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. با احتساب این افراد، تعداد جان باختگان کرونا در چین در مجموع به 3،213 نفر رسید.

بر اساس تازه‌ ترین آمار، تاکنون در کل دنیا تا امروز دوشنبه 16 مارس 2020 (26 اسفند)، 169،652 مورد ابتلا، 6،518 مورد مرگ و 77،776 مورد بهبودی گزارش شده است.

کمیسیون ملی بهداشت چین از 16 مورد جدید مبتلا به کرونا خبر داد که با احتساب آنها، تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور در مجموع به 80 هزار و 860 نفر رسید.

 

آمریکا؛ شمار جان‌ باختگان به 69 تن رسید

شمار جان‌ باختگان شیوع ویروس کرونای جدید در آمریکا به 69 تن رسیده است و شمار مبتلایان نیز با افزایش 102 موردی در 24 ساعت گذشته، 3782 نفر است. 

واشنگتن با 769 مورد ابتلا و 42 مورد فوتی در صدر ایالت‌ های آلوده آمریکا قرار دارد. پس آن ایالت نیویورک با 729 مورد ابتلا و 3 مورد مرگ در جایگاه دوم قرار گرفته است. مدارس نیویورک نیز تا تاریخ 20 آوریل (1 اردیبهشت) تعطیل خواهند بود.

گزارش‌ ها حاکی‌ است مقام‌ های ایالتی در مناطق مختلف کشور در مسیر تعطیل کردن اماکن عمومی، مدرسه‌ ها، رستوران‌ها و کافه ها قرار گرفته‌ اند.

در آخرین مورد، شهرداران نیویورک و لس‌ آنجلس و فرماندار واشنگتن محدودیت‌ هایی را برای فعالیت برخی مشاغل مانند رستوران‌ دارها وضع کردند.

29  ایالت از ایالت‌ های آمریکا اعلام کردند که در هفته پیش رو تمام مدارس تعطیل خواهند شد. مدت زمان اعلام شده در هر ایالت برای تعطیلی مدارس متفاوت عنوان شده است.

بسیاری از مسافران و شهروندانی که از خارج کشور بازگشته‌ اند، در صف‌ های طولانی در فرودگاه‌ ها منتظر انجام آزمایش‌ های ورودی و تب‌ سنجی هستند.

شماری از پژوهشگران و کارشناسان بهداشتی در مورد این تجمعات بزرگ در فرودگاه‌ ها نیز هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر بانک مرکزی نرخ بهره را به محدوده‌ ای بین 0 تا 0.25 درصد کاهش داده است تا بر تمهیدات لازم برای مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس بیافزاید.

این نهاد در عین حال می‌ گوید برای تزریق نقدینگی به بازار قصد خرید اوراق قرضه را دارد.

کاخ سفید همچنین از مردم خواسته از خرید فله‌ ای و انبار کردن مایحتاج در خانه‌ های خود پرهیز کنند و اطمینان داده زنجیره تامین مواد غذایی در کشور به مشکلی برنخواهد خورد.

 

 

اروپا؛ شمار تلفات و ابتلای بالا

ویروس کرونا در سراسر اروپا به سرعت در حال انتشار است و شمار تلفات به مرز 2000 نفر رسیده است.

در ایتالیا که به صورت گسترده ای تحت تأثیر نوع جدید کرونا ویروس در میانه قاره اروپا قرار گرفته است تعداد کشته شدگان این بیماری با 368 نفر افزایش به 1809 نفر صعود کرد.

این در حالی است که تعداد مبتلایان به ویروس در ایتالیا به 24 هزار و 747 نفر رسیده است.

تعداد افرادی که در فرانسه جان خود را از دست دادند، به 120 نفر و تعداد موارد ابتلا نیز به 5 هزار و 400 نفر افزایش یافته است.

در آلمان که تعداد مرگ و میرهای ناشی از ویروس به 12 نفر و تعداد موارد ابتلا نیز به حدود 5 هزار نفر رسیده است. تمام فعالیت هایی که قرار است با شرکت بیش از 50 نفر در برلین برگزار شود  ممنوع شده است.

همچنین به دلیل گسترش بیماری کرونا در همه مساجد وابسته به اتحادیه ترک و اسلام، اقامه نمازهای جمعه و جماعت تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

دولت هلند اعلام کرد مدارس و مهدکودک ها در سراسر کشور تا 6 آوریل تعطیل هستند. تعداد کشته شدگان کووید -19 در هلند به 20 نفر افزایش یافته و تعداد موارد ابتلا نیز از هزار نفر فراتر رفته است.

در سوئیس که به دلیل ویروس کرونا 14 کشته داشته است، تعداد بیماران به بیش از از 2 هزار نفر رسیده است.

 

آرژانتین و پرتغال، مرزها بسته شد

به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا دو کشور آرژانتین و پرتغال تصمیم گرفتند که مرزهای خود را با کشورهای همسایه ببندند.

«آلبرتو فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین اعلام کرد که کشورش به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا مرزهای خود را بسته است و مدارس و دانشگاه ها و موسسات آموزشی هم در این کشور تعطیل خواهد شد.

و اما «آنتونیو کاستا» نخست وزیر پرتغال هم اعلام کرد که این کشور مرزهای خود را با اسپانیا به مدت حداقل یک ماه به خاطر جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بست. 

 در پرتغال تا الان تنها 245 نفر به ویروس کووید 19 مبتلا شده اند و 2200 نفر هم آزمایش داده اند و منتظر جواب هستند.

 

 

اسپانیا؛ بعد از ایتالیا بیشترین قربانی

اسپانیا بعد از ایتالیا بیشترین قربانی و مبتلا را به کرونا در بین کشورهای اروپایی داشته است تا جاییکه تا الان 292 نفر جان خود را به دلیل این ویروس از دست داده اند و تعداد مبتلایان هم به 7845 نفر افزایش پیدا کرده است.

 

عربستان و انگلیس؛ گفت و گوی تلفنی ولیعهد سعودی و نخست وزیر انگلیس 

در حالیکه انتقادات داخلی به عملکرد ولیعهد سعودی و نخست وزیر انگلیس در مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشورهایشان اوج گرفته، «محمد بن سلمان» و «بوریس جانسون» در باره تلاش های بین المللی برای مبارزه با این ویروس و لزوم اتحاد جامعه بین الملل در مقابله با آن گفت و گو کردند.

ولیعهد سعودی افزود که کشورش تصمیم دارد تلاش های کشورهای گروه 20 را برای وضع سیاست های لازم جهت مبارزه با ویروس کرونا، کاهش بار اقتصادی آن و محقق کردن راه حل های پزشکی برای پیشگیری و درمان هماهنگ کند.

وزارت بهداشت عربستان در آخرین آمار از ثبت 24 مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا خبر داد که 14 مورد از آنها مصری و بنگلادشی و 7 تن آنان سعودی ساکن منطقه شرقی هستند و علاوه بر آنها یک شهروند زن سعودی که از فرانسه و یک شهروند مرد سعودی که از ایتالیا وارد عربستان شده اند، نیز از جمله افراد مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شدند.

آمار فوت شدگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در انگلیس نیز با افزایش دو برابری در دو روز گذشته به 35 نفر رسید.

وزارت بهداشت انگلیس با اعلام این آمار همچنین عنوان کرد که تعداد مبتلایان به این ویروس نیز از مرز یک هزار نفر تجاوز کرده و به 1391 نفر رسیده است .

 

ترکیه؛ 12 مورد جدید ابتلا 

«فخرالدین کوجا» وزیر بهداشت ترکیه از 12 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داد که در مجموع طبق آمار رسمی شمار افراد مبتلا به کووید-19 در این کشور به 18 نفر افزایش یافت.

وی درباره موارد جدید ابتلا به این ویروس گفت: 2 فرد جدید مبتلا به ویروس کرونا در ارتباط با نخستین مورد ابتلا بودند. 7 مورد از اروپا به ترکیه آمده‌ اند و 3 مورد هم از آمریکا به این کشور برگشته بودند.

 

افغانستان؛ بیماری به 7 استان رسید

وزارت بهداشت افغانستان می‌ گوید که پنج مورد مثبت دیگر بیماری کرونا را ثبت کردند. با ثبت این موارد تازه، شمار بیماران شناسایی شده کرونا در این کشور به 21 مورد رسید.

اکنون بیماری کرونا در 7 ولایت: «هرات، لوگر، بادغیس، لوگر، سمنگان، کاپیسا، بلخ و دایکندی» ثبت شده است.

«وحیدالله مایار» سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان می‌ گوید تاکنون 263 مورد مشکوک در آزمایشگاه این وزارت در کابل بررسی شده که باقی آنها منفی بوده است.

روز گذشته شماری از نمایندگان مجلس افغانستان آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت این کشور را در مورد نمونه‌ های مشکوک و موارد مثبت بیماری کرونا زیر سوال بردند و گفتند آمار واقعی خیلی بالاتر از این است.

طالبان نیز با انتشار اعلامیه‌ ای از نهادهای حقوقی و بهداشتی جهانی خواسته‌ به جلوگیری از شیوع این بیماری در زندان‌ های افغانستان توجه کنند. هزاران عضو این گروه اکنون در زندان‌ ها هستند.

در آخرین اقدامات دولت برای پیشگیری از شیوع کرونا، وزارت آموزش عالی آزمون کنکور سراسری این کشور را در هفت ولایت و امتحان ورودی را در تمام دانشگاه‌ های خصوصی به تعلیق درآورد.

پیشتر آغاز تمام دانشگاه‌ ها، مدارس و مراکز آموزشی یک ماه به تاخیر افتاده بود و مسئولین دولتی از تعطیل شدن تمامی مسابقات و برنامه‌ های ورزشی تا زمان نامعلومی خبر داده بودند.

وزارت بهداشت همچنین از مردم خواسته در مراسم نوروز اشتراک نکنند

ازبکستان، تاجیکستان و پاکستان مرزهای خود را نیز با افغانستان بستند.

 

پاکستان؛ بسته شدن گذرگاه تورخم

«عطاالله خوگیانی» سخنگوی والی ننگرهار گفت که مقامات پاکستان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، گذرگاه تورخم را بروی همه مسافران و وسایل نقلیه بسته اند. پیش از این پاکستان برای جلوگیری از انتقال این ویروس از بستن مرزهایش با افغانستان خبر داده بود.

بستن گذرگاه های تورخم و چمن و متوقف ساختن صدور ویزا به افغان ها از اقدامات این کشور برای جلوگیری از کرونا بوده است.

تاکنون 51 مورد از ابتلا به ویروس کرونا در سراسر پاکستان به ثبت رسیده است.

 

روسیه؛ هزار نفر در قرنطینه 

در مسکو پایتخت روسیه حدود 1000 نفر در راستای جلوگیری از شیوع کرونا قرنطینه شده‌ اند.

ستاد مقابله با گسترش کرونا در روسیه نیز خبر داده است تا پایان روز یکشنبه با اضافه شدن چهار نفر دیگر تعداد افراد مبتلا به کرونا به 63 نفر رسیده است.

«سرگئی سابیانین» شهردار مسکو هم اخبار برخی رسانه ها مبنی بر اینکه شمار بسیار زیادی در مسکو به کرونا مبتلا شده اند را تکذیب کرد.

وی در عین حال از کارفرمایان خواست نیروهای مشکوک به داشتن علائم کرونا را به سرکار راه ندهند.

شهردار مسکو این را نیز گفت که هنوز درباره تعطیل کردن سازمان‌ ها و مراکز اقتصادی و حمل و نقل عمومی تصمیمی گرفته نشده است.

نخست وزیر روسیه هم دستور داده از امروز دوشنبه شورای هماهنگی بین دستگاه‌ها با نظارت دولت روسیه برای مبارزه با انتشار کرونا آغاز به کار کند.

وزارت آموزش روسیه نیز پس از اقدام‌ شهردار مسکو برای اختیاری شدن مدارس در بخشنامه ای که به جمهوری ها و استان های روسیه ابلاغ شده، رفتن دانش آموزان به مدارس را در اختیار والدین گذاشته است.

 

لبنان؛ اعلام وضعیت فوق العاده

نخست‌ وزیر لبنان از تمام مردم این کشور خواست برای مقابله با کرونا در بالاترین وضعیت آماده‌ باش قرار گیرند.

«حسان دیاب» بعد از جلسه فوق العاده کابینه برای بررسی تدابیر مقابله با کرونا گفت: کشور ما تاکنون در کند کردن روند گسترش کرونا موفق بوده است. ما از تمامی گروه‌ ها می‌ خواهیم از دولت و نهادهای آن حمایت کنند. لبنانی‌ها امروز بیش از هر زمان دیگری در مقابله با بحران‌ ها به همبستگی نیاز دارند. 

از سوی دیگر وزیر اطلاع‌رسانی لبنان از بسیج عمومی در کشور از روز یکشنبه تا 29 مارس خبر داده بود.

دولت لبنان از شهروندان خواسته در منازلشان بمانند و جز برای ضرورت بیرون نیایند.

لبنان فرودگاه بین المللی بیروت و تمامی گذرگاه‌ های هوایی، زمینی و دریایی را از چهارشنبه تا 29 مارس بسته است.

دولت به لبنانی‌ ها و اعضای خانواده‌ هایشان که کارت اقامت ندارند و کسانی که کارت اقامت در لبنان دارند اجازه داده تا تاریخ 18 مارس به کشور بازگردند به شرط اینکه مبتلا به کرونا نباشند. این تصمیم شامل کشورهایی که سفر به آن‌ جا ممنوع شده مثل فرانسه، مصر، سوریه، عراق، آلمان، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، ایران و چین و کره جنوبی نیست.

به دنبال اعلام بسیج عمومی از سوی کابینه لبنان اداره جمعیت بانک‌ های لبنانی اعلام کرده که امروز دوشنبه تمام شعب بسته خواهند شد.

 

عراق؛ اعمال منع آمد و شد در بغداد

ستاد بحران عراق برای مقابله با ویروس کرونا از اجرای منع آمد و شد در بغداد از شامگاه سه شنبه فردا به مدت یک هفته خبر داد.

سازمان گذرگاه های مرزی عراق در بیانیه ای گفت که ستاد بحران نشستی به ریاست «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق و با حضور «عمر الوائلی» رئیس سازمان گذرگاه های مرزی عراق برگزار کرد.

در این جلسه تحولات مربوط به انتشار ویروس کرونا و اقدام های وزارت بهداشت و محیط زیست و ستاد بحران در مقابله با شیوع این ویروس و راه های پیشگیری از آن با توجه به چالش ها پیش رو مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

در این جلسه مجموعه تصمیم هایی از جمله اعمال منع آمد و شد (به استثنای حمل و نقل کالا) در بغداد از ساعت 11 شب 17 تا 24 مارس (27 اسفند 98 تا 5 فروردین 99) اتخاذ شد.

بر اساس تازه ترین گزارش مقام های بهداشتی، تا کنون 124 مورد ابتلا به ویروس کرونا در عراق ثبت شده‌ است.

 

آفریقای جنوبی؛ اعلام وضعیت فاجعه ملی

رئیس جمهور آفریقای جنوبی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور وضعیت فاجعه ملی اعلام کرد.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد این کشور برای اتباع خارجی کشور‌های در معرض خطر ویروس کرونا مانند ایتالیا از تاریخ 18 مارس ممنوعیت سفر وضع می‌ کند.

وی همچنین گفت از تاریخ 18 مارس تمامی مدارس این کشور تعطیل می‌ شوند.

 

کنیا؛ بستن مرز‌ها به روی اتباع خارجی

دولت کنیا مرز‌های خود را به روی اتباع خارجی بست.

کنیا که تا کنون سه مورد از ابتلا به ویروس جدید کرونا را ثبت کرده است، مرز‌های خود را تنها برای شهروندان و خارجیان مقیم این کشور باز می‌ گذارد.

 

لیبی؛ بسته شدن مرز‌های غربی و پرواز‌ها

دولت وفاق ملی لیبی تصمیم گرفت از امروز دوشنبه مرز‌های زمینی خود را ببندد و همه ارتباطات هوایی در غرب این کشور را که تحت کنترل خود دارد برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا متوقف کند.

مقامات بهداشتی لیبی همچنان تاکید می‌کنند هیچ مورد آلوده‌ ای در این کشور که به دلیل سال‌ ها جنگ گرفتار آشفتگی است، ثبت نشده است.

به لحاظ فنی این تصمیم به منزله بسته شدن مرز‌های غربی لیبی با تونس و لغو پرواز‌های خروجی مصراته، تنها فرودگاه بین المللی عملیاتی در غرب لیبی است. فرودگاه بین المللی طرابلس از حدود 10 روز پیش به دلیل درگیری‌ ها تعطیل شده است.

بنابر اعلام مرکز ملی مقابله با بیماری، تاکنون هیچ مورد آلودگی به ویروس کرونا در لیبی ثبت نشده است.

 

موریتانی؛ اعلام بسیج عمومی 

موریتانی بسیج عمومی را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا از طریق شهروندی استرالیایی که به عنوان کارشناس در شرکت کانادایی استخراج کننده طلا در این کشور کار می‌ کند، وارد موریتانی شد و دولت پس از آن تدابیر پیشگیرانه‌ ای را اتخاذ کرد، در حالی که مردم در میان نگرانی و ترس عمومی، اقدام به خرید ماسک طبی و مواد ضد عفونی کننده‌ ای کردند که قیمت آن در پی انتشار اخبار مرتبط با کرونا در داخل و خارج، سر به فلک کشید.

از طرف دیگر، کمیته وزارتی مسئول پیگیری شیوع ویروس کرونا در موریتانی، راهبرد خود را برای مقابله با این ویروس اعلام کرد از جمله قرنطینه خانگی همه مسافران ورودی از کشور‌های ضرر دیده از کرونا به مدت 14 روز که طی این دو هفته با هیچ کس تماس نخواهند داشت و دولت سازوکار لازم را برای اجرای این مسئله در نظر خواهد گرفت. این کمیته همچنین تصمیم گرفت شمار گذرگاه‌ های مرزی باز خود را کاهش دهد و نظام مراقبت‌ های بهداشتی را در مرز‌ها تقویت کند.

دولت موریتانی روز شنبه دو پرواز گردشگری از فرانسه را به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا لغو کرد.

********

در مجموع: 169،652 مورد کلی ابتلا، 234 مورد جدید ابتلا، 6،518 مورد فوتی، 77،776 مورد بهبودی، و 5،921 مورد وخیم در 157 کشور جهان تاکنون گزارش شده است.

کشور چین با 80 هزار و 860 مبتلا، در رده اول کشورهای جهان قرار دارد؛ بعد آن کشورهای ایتالیا، ایران، کره جنوبی و اسپانیا در رده های دوم تا پنج قرار دارند. در این میان کشورهای اروپایی با افزایش گسترده مبتلایان به کووید - 19 روبه رو بوده اند؛ کشور ایتالیا با افزایش 3 هزار و 590 نفری نسبت به روز گذشته، در مجموع 24 هزار و 747 مبتلا دارد.

کشور اسپانیا نیز با افزایش یک هزار و 454 نفری نسبت به روز گذشته، در مجموع 7 هزار و 845 مبتلا دارد. کشورهای آلمان و فرانسه نیز با بیش از 5 هزار مبتلا در رده های ششم و هفتم جهان قرار دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.