فرماندار ایالت کالیفرنیا در آمریکا، پس از اینکه ویروس کرونا در این ایالت اولین قربانی خود را گرفت، برای همه ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، تعداد قربانیان ابتلا به کروناویروس (کووید 19) در چین به 3013 نفر رسیده است. این مطلب را کمیته دولتی بهداشت چین اعلام کرده است. 

این نهاد دولتی چین اضافه کرد که تعداد کل مبتلایان این بیماری در چین به 80430 نفر رسیده است.

این در حالی است که 52023 نفر از مبتلایان به ویروس کرونا درمان شده اند.

 

چین؛ احتمال شروع موج دوم بیماری

از سرگیری کار و تحصیل، احیای ارتباطات حمل و نقل روزمره، رفع محدودیت های قرنطینه خطرات شروع موج دوم را نیز برای جمعیت در پی دارد.

«بن کولینگ» رئیس گروه اپیدمیولوژی و آمارهای زیستی دانشگاه هنگ کنگ اظهار داشت: اقدامات انجام شده توسط مقامات چینی برای مقابله با کووید 19 نتایجی را به بار آورده که باعث کاهش تعداد مبتلایان به این ویروس شده است؛ رشد و فعالیت طبیعی به تدریج در حال بهبود است، با وجود این اقدامات ممکن است به موج دوم این بیماری در کشور منجر شود.

بن کولینگ خاطر نشان کرد:چین پیشتر اولین موج را در اوایل ماه مارس در خاک خود نگه داشته است. من نگران هستم که وقتی چین فعالیت های عادی خود را از سر بگیرد، موج دوم رخ دهد.

رئیس گروه اپیدمیولوژی و آمارهای زیستی دانشگاه هنگ کنگ افزود: من با این رویکرد موافق هستم و هنوز زمان آن نرسیده است که بگوییم خطر اصلی از بین رفته است، زیرا تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خصوصیات ویروس از نظر انتقال و از نظر شدت عفونت تغییر کرده است، وجود ندارد.

 

چین؛ اعلام آمادگی برای در میان نهادن تجارب خود در مبارزه با کرونا

«ما چائوسیوی» معاون وزیر خارجه چین امروز پنجشنبه اعلام کرد کشور وی آماده است همه تجربیات خود در زمینه مبارزه با شیوع ویروس کرونا و روش های درمان آن را با جامعه جهانی به اشتراک بگذارد.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: من می خواهم تاکید کنم که ما هیچ وقت کمکی را که جامعه بین المللی به ما رساند، فراموش نخواهیم کرد. ما آماده هستیم تا تمام کمک های ممکن را به کشورهایی ارائه دهیم که وضعیت اپیدمیولوژیک آنها  نسبتا دشوار باشد.

 

امارات؛ تایید ابتلای ولیعهد به کرونا

یکی از فعالان برجسته حقوقی اماراتی تایید کرد «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان قرنطینه شده است.

«عبدالله الطویل» این خبر را در توئیتر اعلام کرد.

ابوظبی رسما ابتلای محمد بن زاید را به کرونا اعلام نکرده است.

پیش از این منابع محلی در امارات فاش کرده بودند بن زاید به کرونا مبتلا شده است.

«کارین آی کای» پژوهشگر متخصص در امور کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس گفته بود یک کارگر فیلیپینی در کاخ خاندان بن زاید این ویروس را به محمد بن زاید منتقل کرده است.

کارین افزوده بود بن زاید به بیمارستان کلیولند در ابوظبی منتقل شده و قرنطینه شده است.

 

کالیفرنیا؛ اعلام وضعیت اضطراری بعد از مرگ یک نفر 

ایالت کالیفرنیا پس از اعلام خبر درگذشت اولین بیمار در اثر ابتلا به ویروس کرونا که شمار قربانیان در آمریکا را به 11 نفر می رساند، وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

مقام ها می گویند این مرد 71 ساله که در بیمارستانی در نزدیکی «ساکرامنتو» درگذشت از قبل دچار مشکلات سلامتی بود و با کشتی تفریحی به سفر رفته بود. آن کشتی از سانفرانسیسکو به مکزیک رفت و برگشت.

درحال حاضر حداقل 150 مورد ابتلا به کووید 19 در 16 ایالت آمریکا گزارش می شود.

روز چهارشنبه مجلس نمایندگان این کشور8 میلیارد دلار بودجه اضطراری را برای مبارزه با شیوع این ویروس تصویب کرد که انتظار می رود تا پایان هفته در سنا هم به تصویب برسد.

از 11 مورد مرگ در آمریکا 10 درمورد در ایالت واشنگتن روی داده، اما بیماری اکنون در تگزاس و نبراسکا هم ظاهر شده است.

در لس‌آنجلس هم وضعیت اضطراری اعلام شده که بعد از رسیدن آمار ابتلا در این شهر به 8 مورد است.

پیش از این دو ایالت واشنگتن و فلوریدا هم اعلام وضعیت اضطراری کرده بودند که دریافت کمک های فدرال را آسان تر می کند.

در ایالت واشنگتن مقامات روز چهارشنبه اعلام کردند که تعداد مبتلایان از 27 مورد به 39 مورد افزایش یافته است.

همزمان کاخ سفید روز چهارشنبه محدودیت ها برای انجام تست کرونا را کم کرد و گفت کلیه بیماران می توانند با تشخیص پزشک تحت آزمایش قرار گیرند.

در پی شیوع کرونا، چندین مدرسه در برخی از شهر‌های آمریکا از جمله سیاتل و نیویورک تعطیل شد. گفته می‌ شود مدارس منطقه نورث شور در سیاتل دست کم به مدت دو هفته تعطیل است و کلاس‌ ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 

ترامپ: هفته هاست به صورتم دست نزده ام

ترامپ روز گذشته در جلسه‌ ای در کاخ سفید با حضور مایک پنس معاون وی با مدیران شرکت هواپیمایی درباره اتخاذ اقدامات بهداشتی برای مهار ویروس کرونا وقتی که یکی از مسئولان از اهمیت شستن دست و صورت به عنوان یک راهکار پیشگیرانه برای مقابله با این ویروس صحبت می‌کرد، به مزاح حرف او را قطع کرد و گفت: هفته هاست به صورتش دست نزده و آن را لمس نکرده است!

حاضران در این جلسه بعد از صحبت‌ های ترامپ خندیدند.

 

تعطیلی مدارس در 13 کشور

یونسکو اعلام کرد مدارس 13کشور به علت شیوع ویروس جدید کرونا تعطیل و حدود 300  میلیون دانش آموز از کلاس درس محروم شده اند که آماری بی سابقه است.

این سازمان آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد یاد آور شد، تا همین دو هفته پیش، چین که این ویروس برای اولین بار در ماه دسامبر در آن ظاهر شد، تنها کشوری بود که مدارس خود را تعطیل کرده بود.

ایتالیا آخرین کشوری است که در تلاش برای مهار همه گیری ویروس کووید 19 مدارس خود را تعطیل کرده است.

 

ایتالیا؛ عبور تلفات از مرز 100

شمار تلفات ناشی از کووید 19 در ایتالیا، اولین کانون اروپایی این ویروس، از مرز یکصد نفر گذشت و به 107 مورد و شمار مبتلایان هم به 3 هزار و 89 مورد رسید.

در پی انتشار این آمار‌ها ایتالیا با اتخاذ تدابیری استثنایی همه مدارس و دانشگاه‌ ها را از امروز پنج شنبه تا 15 مارس (15 اسفند) تعطیل کرد.

 

کره جنوبی؛ شمار مبتلایان به حدود 6 هزار نفر رسید

مقامات کره جنوبی امروز پنج شنبه اعلام کردند 145 مورد جدید آلوده به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است که به این ترتیب شمار مجموع افراد آلوده به ویروس در این کشور به 5 هزار 766 نفر رسید که بیشترین تعداد پس از چین است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های کره جنوبی در آمار روزانه خود اعلام کرد 3 مورد مرگ جدید هم ثبت شده است که در نتیجه شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری در کره جنوبی به 35 نفر رسید.

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد در این مرحله 36 کشور ورود افرادی را که به تازگی در کره جنوبی بودند به خاک خود ممنوع کردند. حدود 90 درصد موارد آلوده به ویروس در کره جنوبی مربوط به شهر «دگو» است که در آن 4300 مورد آلوده تایید شده است.

 

استرالیا؛ افزایش شمار مبتلایان 

وزارت بهداشت استرالیا از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به 52 نفر خبر داد.

از این تعداد دو نفر جان باخته اند.

شهروندان استرالیایی بازگشتی از برخی کشورها به مدت دو هفته قرنطینه می‌شوند.

 

نیوزیلند؛ افزایش شمار مبتلایان 

همچنین شمار مبتلایان به کرونا در نیوزیلند نیز به سه بیمار افزایش یافته است.

 

افزایش آمار مبتلایان در کشورهای عربی/ دومین مورد ابتلا در عربستان

آمار مبتلایان به کرونا در چندین کشور عربی افزایش یافته و عربستان سعودی در سایه پنهانکاری درباره آمار واقعی مبتلایان به این ویروس٬ از دومین مورد ابتلا خبر داد.

وزارت بهداشت عربستان از ثبت دومین مورد ابتلا به کروناویروس در این کشور خبر داده و مدعی شد که این فرد نیز از طریق بحرین از ایران به عربستان بازگشته بود. 

البته اخبار افشاشده از برخی رسانه‌ها در عربستان و خلیج فارس نشان می‌دهد که آمار واقعی مبتلایان به کرونا در عربستان بسیار بیشتر از تعدادی است که مقامات سعودی اعلام می‌ کنند.

عراق؛ دومین فوتی

در عراق نیز وزارت بهداشت این کشور از دومین فوتی بر اثر ابتلا به کرونا خبر داده و اعلام کرد که این فرد 65 ساله از بیماری‌ های مزمن دیگر نیز رنج می‌ برد. تعداد مبتلایان به این ویروس در عراق به 35 نفر رسیده است.

الجزایر؛ 17 مبتلا تاکنون

در الجزایر نیز تعداد مبتلایان به این ویروس به 17 نفر افزایش یافته است.

لبنان؛ 15 مبتلا

تعداد مبتلایان به کرونا در لبنان نیز دیروز با ابتلای یک مرد 50 ساله که از مصر بازگشته بود و یک دختر 14 ساله که طبق اطلاعات منابع وزارت بهداشت به رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه خانگی پایبند نبوده است، به 15 نفر افزایش یافت.

نگرانی و ترس از شیوع بیشتر ویروس کرونا سبب لغو و یا به تعویق افتادن بسیاری از کنفرانس‌ ها و فعالیت‌ ها در کشورهای حوزه خلیج فارس شده و همین امر منجر به افزایش بحران اقتصادی این کشورها پس از کاهش قیمت نفت می‌ شود.

بحرین، کویت و عمان؛ افزایش مبتلایان

تاکنون بیش از 150 مورد ابتلا به کروناویروس در بحرین و کویت و عمان و قطر و امارات و عربستان ثبت شده است.

«بثینه المضف» مسئول سلامت عمومی وزارت بهداشت کویت طی نشست مطبوعاتی اعلام کرد: 2 مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا روز گذشته در کشور مشاهده شد و بدین ترتیب شمار مبتلایان به این ویروس به 58 نفر افزایش یافت.

 

تونس؛ قرنطینه 996 تن

وزارت بهداشت تونس اعلام داشت که 996 فرد مشکوک به ابتلا به کرونا در این کشور در قرنطینه می باشند.

«عبداللطیق مکی» وزیر بهداشت این کشور اظهار داشت، در نتیجه مشخص شدن اینکه مسافری که با کشتی از ایتالیا به تونس سفر می کرد، مبتلا به کرونا ویروس می باشد، همه 996 مسافر کشتی تحت قرنطینه گرفته شدند.

 

بوسنی و اسلونی؛ گزارش نخستین مورد

وزارت بهداشت بوسنی اعلام کرد امروز پنجشنبه اولین مورد ابتلا به ویروس کرونای جدید را ثبت کرده است. بوسنی اعلام کرده شهروند این کشور که در قسمت صرب بوسنی زندگی می‌ کند به ویروس کرونا مبتلا شده است.

 

صندوق بین المللی پول: کرونا رشد اقتصادی جهان را کاهش خواهد داد/ اختصاص 50 میلیارد دلار بودجه

صندوق بین المللی پول اعلام کرد ظهور پدیده کرونا امید‌ها به شتاب گرفتن رشد اقتصادی جهان را از میان برده است.

«کریستینا جرجییووا» مدیر اجرایی صندوق بین المللی پول اعلام کرد گسترش سریع تر کرونا هر امیدی برای رشد قوی‌تر اقتصاد در 2020 را از میان می‌ برد و گمان می‌ رود یک سوم از 189 عضو این صندوق از گسترش این بیماری تاثیر گیرند.

این صندوق اکنون پیش بینی خود از رشد جهانی اقتصاد را کمتر از 2.9 درصد برای سال 2019 می‌ داند و این بازبینی در هفته‌ های آتی اعلام خواهد شد. به گفته جرجییووا این صندوق 500 میلیارد دلار بودجه اضطراری را برای اعضای خود در نظر گرفته است که وام‌ های کم بهره به کشور‌های فقیرتر برای مقابله با این پدید واگیر از آن جمله هستند.

کمتر از دو هفته پیش، صندوق بین المللی پول اعلام کرده بود که ویروس کرونا می‌ تواند 0.1 درصد از پیش بینی ماه ژانویه برای رشد اقتصاد جهانی را کم کند.

جرجییوا گفت: رشد اقتصادی سال جاری کمتر از سال گذشته خواهد بود.

************

شمار کشورهای درگیر شیوع ویروس کرونا با عبور آن از مرزهای بوسنی و اسلونی به 84 کشور رسید. با اعلام 323 مورد جدید، تعداد افرادی که در سراسر جهان به بیماری کووید-19 دچار شده‌ اند، به 95500 نفر رسید. با مرگ 32 نفر، شمار جانباختگان هم به3286 نفر رسیده است.

چین، کره جنوبی و ایتالیا بالاترین میزان مبتلایان به ویروس کرونا را دارند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.