بازشماری آرای جنجال برانگیز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات از سر گرفته شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، طلوع نیوز گزارش داد روند بازشماری آرای جنجال برانگیز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بدون حضور ناظران کاندیداهای معترض انتخابات آغاز شده است.

در حالی که روز گذشته روند بازشماری آرای جنجال برانگیز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات به بن بست رسید، این روند شب گذشته و بدون حضور ناظران ستاد‌های معترض انتخاباتی مجددا آغاز شد.

«حوا علم نورستانی» رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان تاکید کرده است بدون حضور ناظران ستاد‌های معترض انتخاباتی نیز روند بازشماری ادامه می‌ یابد.

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد: روند بازشماری در دفتر مرکزی این کمیسیون در کابل و ولایت های «سرپل، قندهار، غزنی و هلمند» پایان یافته است و این روند در ولایت های «بدخشان، تخار، فاریاب و ننگرهار» ادامه دارد.

حدود دو هفته قبل کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در تصمیم نهایی خود، بخشی از 300 هزار رای جنجال برانگیز انتخابات ریاست جمهوری را به بازشماری فرستاد و کمیسیون انتخابات به عنوای مجری انتخابات ریاست جمهوری موظف به اجرای روند بازشماری است.

حزب ثبات و هم‌ گرایی به رهبری «عبدالله عبدالله» می‌ گوید که روند بازشماری در این استان ها بدون حضور داشت ناظران این حزب انتخاباتی و کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ های انتخاباتی صورت گرفته‌ است و قابل پذیرش نیست.

«فضل احمد معنوی» عضو حزب انتخاباتی ثبات و هم‌ گرایی در نشست خبری که در این باره صبح امروز هشدار داد که اگر روند به همین‌ گونه – به گفته او پر تقلب – ادامه یابد، آنان از روند انتخابات خارج خواهند شد و پس از آن از هر گزینه ممکن کار خواهند گرفت.

او کمیسیون مستقل انتخابات را متهم کرد که تلاش دارد تا با تبانی با یک حزب انتخاباتی مشخص، نتیجه انتخابات را بر اساس آرای تقلبی اعلام کند.

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله و احزاب مطرح سیاسی که حامی این ستاد هستند، هشدار دادند: در صورتی که نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری با تقلب همراه باشد، این نتایج را نه تنها نمی‌ پذیرند بلکه دولت موازی تشکیل خواهند داد.

حزب وحدت اسلامی افغانستان به ریاست «محمد کریم خلیلی»، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به ریاست «محمد محقق» و حزب جمعیت اسلامی افغانستان به ریاست «صلاح الدین ربانی» در بیانیه‌ های جداگانه از موضع ژنرال «عبدالرشید دوستم» عضو دیگر ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله مبنی بر تشکیل دولت موازی اعلام حمایت کرده اند.

این احزاب تاکید کرده اند کمیسیون انتخابات در عمل نشان داده است که با برخورد سلیقه‌ ای و جانبدارانه در پی تامین منافع غیرقانونی و غیر مشروع یک کاندیدای خاص است.

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله با تعیین ضرب الاجل اعلام کرده است در صورتی که امروز کمیسیون انتخابات افغانستان اقدامات یکجانبه خود را در بازشماری بخشی از آرای انتخابات ریاست جمهوری متوقف نکند، این ستاد انتخاباتی نیز در تصمیم‌ های خود تجدیدنظر می‌ کند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 6 مهر برگزار شد و تاکنون مردم این کشور در انتظار نتایج نهایی این انتخابات هستند.

براساس نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، اشرف غنی کمی بیشتر از 50 درصد آرا را گرفته‌ و عبدالله عبدالله هم بیشتر از 39 درصد آرا را از آن خود کرده‌ است.

کمیسیون شکایت‌ های انتخاباتی، هفته پیش تصمیمش را برای به بازشماری بخشی از آرای منازعه برانگیز اعلام کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.