دولت ویتنام امروز پنجشنبه یک منطقه مسکونی را در نزدیکی هانوی پایتخت این کشور که 10 هزار نفر جمعیت دارد را از بیم شیوع ویروس مرگبار «کرونا»پس از ثبت 6 مورد ابتلای جدید به این ویروس قرنطینه کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویتنام پس از چین تبدیل به نخستین کشوری شد که یک منطقه را به طور کامل قرنطینه می کند.

دولت ویتنام امروز پنجشنبه یک منطقه مسکونی را در نزدیکی هانوی پایتخت این کشور که 10 هزار نفر جمعیت دارد را از بیم شیوع ویروس مرگبار «کرونا»پس از ثبت 6 مورد ابتلای جدید به این ویروس قرنطینه کرد.

وزارت بهداشت ویتنام اعلام کرد که 15 مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است که 5 مورد از آنها در «سون لوی»ثبت شده اند.

وزارت بهداشت ویتنام در بیانیه ای اعلام کرد: از امروز 13 فوریه 2020 به شکل فوری ماموریت قرنطینه و جدا کردن منطقه شیوع ویروس در سون لوی اقدام می کنیم. دوره زمانی این قرنطینه نیز 20 روزه است.

مسئولان بهداشتی که روپوش های پیشگیرانه پوشیده اند اقدام به پاشیدن مواد ضد عفونی روی خودروهایی می کنند که در برابر ایست های بازرسی که دولت پیرامون منطقه قرنطینه ایجاد کرده اند.

یکی از روستایی ها گفت که دولت از اهالی خواسته است که از تجمع های گسترده دوری کنند.

تدابیر قرنطینه کردن منطقه کشاورزی سوی لوی  که 40 کیلومتر از هانوی پایتخت به دور است، نخستین نوع خود در خارج از چین از زمان پیدا شدن ویروس در شهر «ووهان» اواخر سال گذشته به شمار می رود.

 

سایه کرونا بر بازی های المپیک توکیو

در تحولی دیگر، بازی‌های المپیک تابستانی توکیو به رغم شایعات منتشر شده «به هیچ وجه تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در جهان نخواهد گرفت و در زمان مقرر برگزار خواهد شد.»

«یوشیرو موری» رئیس کمیته برگزارکننده بازی‌های المپیک توکیو با اعلام این مطلب ضمن «غیرمسئولانه» توصیف کردن شایعاتی که درباره برگزار نشدن این بازی‌ها منتشر شده، تصریح کرد که هیچ تصمیمی برای تعویق و یا لغو بازی‌های المپیک به دلیل شیوع و گسترش ویروس کرونا اتخاذ نشده است.

آقای موری که در پایان نشستی با مسئولان بلندپایه کمیته بین‌المللی المپیک سخن می‌گفت، یادآور شد: «در حالی که تنها ۱۶۲ روز تا آغاز مراسم گشایش بازی‌های المپیک توکیو باقی مانده پرسش‌ها و شایعاتی به صورت مکرر در خصوص تعویق این بازی‌ها به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در کل قاره آسیا مطرح می‌شود. این در حالیست که ما با مقامات دولتی کشورهای منطقه در حال هماهنگی هستیم و تلاش داریم با حفظ آرامش برای کنترل اوضاع تلاش کنیم.»

بیماری همه‌گیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا که بر اساس تصمیم جدید سازمان جهانی بهداشت از این پس با نام «کوید-۱۹» شناخته می‌شود تا کنون سبب تعویق تعدادی از رویداد‌های ورزشی در چین از جمله رقابت‌های انتخابی المپیک شده است.

برگزارکنندگان رقابت‌های اتوموبیل‌رانی فرمول یک نیز روز چهارشنبه اعلام کردند که یکی از مسابقات جایزه بزرگ این فصل از رقابت‌ها که قرار بود اوایل ماه آوریل در شهر شانگهای برگزار شود به دلیل تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا در این کشور به تعیق افتاده است و احتمال لغو کامل آن نیز وجود دارد.

این در حالی ست که پیش‌تر نیز گفته شده بود که برخی دیگر از رویدادهای ورزشی قاره آسیا تحت تاثیر گسترش غافلگیر کننده این ویروس در منطقه به احتمال زیاد در زمان مقرر برگزار نخواهد شد و به موعد دیگری موکول می‌شود.

از سوی دیگر، «یوریکو کواکی» فرماندار توکیو در جریان نشست اعضای کمیته برگزار کننده بازی‌های المپیک با مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک وعده داده است که تدابیر سخت‌گیرانه‌ای برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در مدت زمان باقی مانده تا برگزاری بازی‌ها اتخاذ و اجرایی شود.

شهردار دهکده المپیک توکیو نیز در جریان این نشست اعلام کرد که امیدوار است رطوبت بالای هوا در زمان برگزاری بازی‌ها عاملی موثر برای مهار و کنترل انتشار ویروس باشد.

 

زیان 500 میلیون دلاری کنگره جهانی موبایل

انجمن سامانه جهانی ارتباطات سیار با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه، لغو کنگره جهانی موبایل در «بارسلون» را به طور رسمی اعلام کرد.

در روزهای گذشته و در پی بیم از شیوع ویروس کرونا ده‌ها شرکت بزرگ فناوری در دنیا حضورشان در این کنگره را لغو کرده بودند.

در بیانیه انجمن سامانه جهانی ارتباطات سیار که متولی برگزاری کنگره جهانی موبایل در بارسلون است آمده: «به دلیل نگرانی‌های جهانی از شیوع ویروس کرونا، نگرانی مسافرتی و دیگر شرایط به وجود آمده این نهاد کنگره جهانی موبایل 2020 را ملغی اعلام می کند.»

این نهاد افزوده است سعی خود را بر برپایی کنگره جهانی موبایل در سال آینده متمرکز خواهد کرد.

پیشتر غول‌های دنیای فناوری نظیر شرکت‌های آمریکایی اینتل ،آمازون و نویدیا، شرکت سوئدی اریکسون و شرکت ال.جی کره جنوبی به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا و خطراتی که این ویروس برای سلامتی دارد از شرکت در این کنگره انصراف داده بودند.

هرچند علی رغم این انصراف شرکت هایی همچون ودافون انگلیس و دویچه تلکام آلمان گفته‌ بودند در این کنگره حضور خواهند داشت.

کنگره جهانی موبایل برای شهر بارسلون از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا برای این شهر ۴۹۲ میلیون یورو درآمد و حدود ۱۴ هزار شغل پاره وقت ایجاد می‌کند. در همین حال که بیش از یکصد هزار بازدید کننده از ۲۰۰ کشور را به این شهر می کشاند.

 

آمار جدید تلفات

این در حالی است که مقامات استان «هوبی» چین، مرکز شیوع ویروس کرونا، امروز پنجشنبه از افزایش قابل توجه شمار قربانیان ابتلا به این ویروس خبر داده‌ اند. همزمان، کارشناسان بهداشت جهانی نسبت به شیوع این بیماری در دیگر کشورها هشدار دادند.

مقام‌ های بهداشتی استان هوبی گفته‌ اند تنها در روز چهارشنبه 242 نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌ اند و این بیشترین شمار تلفات در یک روز از زمان آغاز شیوع این ویروس از آخر دسامبر تاکنون است.

با این آمار، شمار قربانیان این ویروس به 1355 نفر افزایش یافته است.

رکورد بیشترین آمار مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا در روز دوشنبه 10 فوریه بود که در این روز 103 نفر جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که روز گذشته مقام‌ های چینی از کاهش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا خبر داده بودند و به دنبال آن احتمالاتی در خصوص توقف شیوع این ویروس تا اول آوریل مطرح شده بود.

با این حال، روز پنجشنبه 14840 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در استان هوبی گزارش شده است. گفته می‌ شود شمار مبتلایان به ویروس کرونا در حدود 60 هزار نفر است.

در عین حال، مقامات ارشد سیاسی استان هوبی و مرکز آن شهر ووهان در چین که از آن به عنوان کانون اصلی شیوع ویروس کرونا نام برده می‌ شود از سمت خود برکنار شدند.

دولت چین به دلیل آنچه سهل انگاری در مدیریت بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا خوانده می‌ شود، به شدت از سوی افکار عمومی تحت فشار قرار دارد و به نظر می‌ آید که با افزایش روزانه شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا این فشار به نحو چشمگیری بر نحوه تصمیم‌ گیری‌ های سیاسی و اقتصادی در کشور تاثیر می‌ گذارد. در راستای همین فشارها،‌ جدا از بلندپایه ترین مقام سیاسی استان هوبی، دبیر اول حزب کمونیست در شهر ووهان، کانون اصلی شیوع ویروس کرونا در چین نیز که اواخر ماه ژانویه به دلیل مدیریت سوء و نیز واکنش بسیار کند به ظهور ویروس کرونا مورد انتقاد و سرزنش قرار گرفته بود نیز از سمت خود برکنار شده است.

ویروس به طور رسمی در حدود 30 کشور جهان دیده شده و برخی از این کشورها از زیرساخت‌ ها و آمادگی‌ های کامل برای مقابله با آن برخوردار نیستند.

«تئودروس آدانوم گبریسوس» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هم گفته است باید با احتیاط در خصوص کاهش آمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا توجه کرد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در ژنو تاکید کرده است که شیوع این ویروس می‌تواند به هرجهتی برود.

«مایکل رایان» رئیس بخش شرایط اضطراری سازمان جهانی بهداشت می گوید این سازمان از 441 مورد ابتلا به این ویروس در خارج از چین، به جز 8 مورد توانسته منبع سرایت بقیه را شناسایی کند. او هم پیش از اعلام آمار تازه گفته بود که ثبات ظاهری شیوع و گسترش آهسته تر آن در خارج از استان هوبی، کانون بیماری، اطمینان بخش است.

او گفت این به آنها فرصت می دهد برای نشان دادن واکنش به ویروس آماده شوند و حتی امکان مهار و مختل کردن روند انتشار آن را می دهد. او گفت این تا حدود زیادی ناشی از عملیات عظیم بهداشت عمومی در چین است. با این حال اضافه کرد فکر می کنم خیلی زود است بخواهیم پیش بینی کنیم که الان نقطه شروع، وسط یا پایان این اپیدمی است.

یک کارشناس بهداشت جهانی نیز گفته است ممکن است که افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در چین متوقف شود، اما در کشورهای دیگر احتمال دارد چنین روندی روی ندهد.

«دلا فیشر» یک مقام بهداشت جهانی هم تصریح کرده است این ویروس به کشورهای دیگر سرایت کرده که این می‌ تواند سر آغاز شیوع ویروس کرونا در این کشورها باشد.

«سمیه سوامیناتان» از متخصصان سازمان جهانی بهداشت به خبرنگاران گفت که روی چهار واکسن محتمل برای توسعه سرمایه گذاری می شود. او گفت: فکر می کنم واکسنی پیدا خواهد شد. مقداری وقت می برد. نمی شود یک شبه واکسن تولید کرد.

شمار مبتلایان در سنگاپور 50 تن اعلام شده و گفته می شود یکی از مبتلایان کارمند بانک بوده و با مشتریان تماس داشته است.

دو نفر در خارج از چین بر اثر ابتلا به این ویروس در هنگ کنگ و فیلیپین جان خود را از دست داده‌ اند. این دو نفر یکی شهروند چین و دیگر شهروند منطقه ویژه هنگ‌ کنگ بود.

در عین حال، بزرگترین نمایشگاه تلفن های همراه (کنگره جهانی موبایل) که قرار بود در شهر «بارسلون» اسپانیا برگزار شود، به دلیل نگرانی از ویروس کرونا لغو شده است. پیشتر صفی از شرکت های فناوری از شرکت در آن صرف نظر کرده بودند.

مرکز کنترل بیماری های آمریکا هم گفته است برای این سناریو آماده می شود که ویروس کرونا جای پایی در آمریکا پیدا خواهد کرد. تاکنون 13 مورد از این بیماری در آمریکا تایید شده است.

در ژاپن شمار موارد ابتلا در یک کشتی تفریحی در ساحل یوکوهاما 39 نفر افزایش یافته است. تاکنون 174 سرنشین کشتی مبتلا شده اند. به این تریب کشتی دایاموند پرینسس بزرگترین محل انتشار ویروس در خارج از چین است.

روز گذشته اعلام شد که نام تازه برای این ویروس «کووید-19» است. این نام براساس سرواژه‌ های «بیماری ناشی از ویروس کرونا-در سال 2019» ساخته شده است.

مقامات چینی رسما تایید کرده اند که این ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. دولت چین نگران شیوع ویروس کرونا است به همین دلیل شهرهایی که این ویروس در آن شیوع دارند را قرنطینه می کند.

بیشتر کشورها نیز مسافران ورودی از چین را تحت معاینات دقیق قرار می دهند. باید توجه داشت که هیچ کدام از ماسک‌ها اطمینان قطعی در عدم انتقال عفونت یا ویروس را تضمین نمی‌ کنند. بنابراین در شرایط شیوع بیماری‌ها، رعایت و افزایش بهداشت شخصی مانند شست‌ و شوی مرتب دست‌ ها با آب و صابون، عدم تماس دست‌ ها با دهان، بینی و چشم و استفاده از دستمال کاغذی و نظیر آن در هنگام عطسه و سرفه بسیار موثر بوده و موکدا توصیه می‌ شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.