نتایج اولیه انتخابات درون حزبی حزب دموکرات آمریکا در آیووا اعلام شد و طبق داده‌ های اولیه، پیت بوتیجیج بیشترین رای را به خود اختصاص داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد نتایج اولیه رقابت‌ های انتخاباتی درون حزبی دموکرات‌ ها در ایالت «آیووا» پس از شمارش 62 درصد آرا، از پیشتازی «پیت بوتیجیج» حکایت دارد.

بر اساس نتایج اولیه، پیت بوتیجیج شهردار سابق «ساوث بند» در ایالت ایندیانا با کسب 26.9 درصد آرای شمارش شده پیشتاز فعلی رقابت درون حزبی دموکرات‌ ها است و «برنی سندرز» با کسب 25.1 درصد آرا، وی را تعقیب می‌ کند.

«الیزابت وارن» دیگر بخت اصلی این انتخابات 18.3 درصد از آرا را به خود اختصاص داده و در رتبه سوم قرار دارد.

نکته جالب در نتایج اعلام شده اقبال کم رای دهندگان به «جو بایدن» معاون باراک اوباما رئیس جمهور سابق است که با کسب 15.6 درصد آرا در رتبه چهارم جای گرفته است.

پیروز رقابت‌ های درون حزبی، کاندیدای نهایی حزب دموکرات و هماورد دونالد ترامپ جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی این کشور خواهد بود.

رای گیری در ایالت آیووا بر خلاف برخی دیگر از ایالت‌ ها به انتخاب یک کاندیدای واحد منجر نخواهد شد بلکه آرای ایالتی بر اساس درصد آرا کسب شده توسط کاندیداها بین دو تا سه کاندیدای اصلی توزیع خواهد شد.

نتیجه انتخابات درون حزبی دموکرات‌ ها قرار بود در ساعات ابتدایی روز سه شنبه 4 فوریه اعلام شود اما در نهایت با تاخیری غیرمنتظره و بسیار زیاد حوالی نیمه شب اعلام شد؛ تاخیری که تمسخر دونالد ترامپ را به همراه داشت. دفتر حزب دموکرات در ایالت آیووا اخلال در اپلیکیشن طراحی شده برای جمع‌ آوری و پردازش آرای 1700 دفتر رای‌گیری را دلیل اصلی این تاخیر عنوان کرده بود.

رای دهندگان ایالت آیووا دوشنبه شب با حضور در بیش از 1600 مدرسه، سالن اجتماعات و دیگر مکان‌ های عمومی، کاندیدای برتر خود را در میان 11 فرد معرفی شده انتخاب کردند. دموکرات‌ های ایالت آیووا همچنین در اقدامی تاریخی یک مسجد را به محلی برای رقابت انتخاباتی تبدیل کردند.

از میان همه کاندیداها برخی از آنها مانند برنی سندرز، جو بایدن، الیزابت وارن، مایک بلومبرگ و پیت بوتیجیج چهره‌ ای شناخته شده به حساب می‌ آیند و برخی چون «اندرو یانگ»، «تام استایر»، «دووال پاتریک»، «ایمی کلوباچار»، «تولسی گابارد» و «مایکل بنت» چندان شهرتی ندارند. چهار پیشتاز اصلی یعنی سندرز،‌ بوتجیج،‌ بایدن و وارن بیشترین آرا را در نظرسنجی‌ ها به خود اختصاص داده بودند.

برنی سندرز و پیت بوتجیج،‌ دو کاندیدای پیشتاز در نظر سنجی‌ ها پیش از اعلام رسمی نتایج هر یک با انتشار نتایج جزئی انتخابات خود را نفر اول معرفی کرده بودند.

بوتیجیج 38 ساله شهردار سابق شهر ساوث بند در ایالت ایندیانا با 100 هزار نفر جمعیت است. او که علنا همجنسگراست در دانشگاه های هاروارد و آکسفورد تحصیل کرده و به عنوان افسر اطلاعاتی ارتش در افغانستان خدمت کرده است. رقبای او می گویند او کم تجربه‌ تر از آن است که بتواند رئیس جمهور شود. اما او می گوید به عنوان یک کاندیدای غیرتشکیلاتی قابلیت شکستن بن بست واشنگتن و غلبه بر دونالد ترامپ را دارد. 

طعنه ترامپ به دموکرات‌ها درباره انتخابات در آیووا

دونالد ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: درصد محبوبیت من بین جمهوری خواهان برابر با 95 درصد بوده و این یک رکورد است! بُرد بزرگی هم در آیووا داشتیم. درصد محبوبیت (من) در مجموع معادل 53 درصد است که رکورد بالایی است. با اقتصاد موفق و سایر موفقیت‌ های اساسی، آیا این امکان وجود دارد که در نبود پرونده ساختگی و جعلی این (محبوبیت) حتی 20 درصد هم بالاتر برود؟

ترامپ در توئیت دیگری نوشت: انتخابات درون حزبی دموکرات ها، فاجعه ای تمام عیار است. درست مانند زمانی که آنها کشور را اداره می کنند، هیچ کاری صورت نمی گیرد. وب سایتِ 5 میلیارد دلاری اوباماکر (طرح خدمات بیمه درمانی اوباما) را به یاد دارید که هزینه آن می بایست 2 درصد این رقم باشد. تنها کسی که می تواند ادعا کند دیشب در آیووا پیروزی بسیار بزرگی داشته، ترامپ است!

آرای ایالت آیووا آن چنان که تصور می‌ شود در نتیجه کلی انتخابات درون حزبی دموکرات‌ ها تاثیر گذار نخواهد بود و تنها به اندازه آرای ایالتی که به حساب هر یک از برنده‌ ها ریخته می‌ شود ثمر بخش است اما از آنجا که نتیجه آرای نخستین ایستگاه کمک می‌ کند تصور رای‌ دهندگان از یک کاندیدا شکل بگیرد و پیروزی زود هنگام هر یک از کاندیداها در رقابت پیش رو را جلو اندازد از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است.

رای گیری بعدی در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ ها هفته آینده در ایالت نیوهمپشایر برگزار می‌ شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.