رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در پی اجرای مفاد همه پرسی تغییرات و اصلاح قانون اساسی ترکیه، امروز در جریان کنگره فوق العاده حزب عدالت و توسعه ترکیه(آ.ک.پ) با یکهزار و 414 رای بار دیگر به عنوان رهبر این حزب انتخاب شد.

به گزارش جماران، سومین کنگره فوق العاده حزب عدالت و توسعه ترکیه امروز در آنکارا با هدف انتخاب رهبر جدید این حزب و با حضور چندین هزار عضو و میهمان از جمله محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر کشورمان در ترکیه برگزار خواهد شد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و بنیانگذار حزب عدالت و توسعه ترکیه که چند روز پیش در پی اجرای مفاد اصلاحیه قانون اساسی جدید ترکیه دوباره به عضویت حزب پیشین خود در آمده، در جریان برگزاری سومین کنگره فوق العاده، پس از گذشت 998 روز دوباره رهبری این حزب را بر عهده گرفت.
اردوغان در سال 2014 و در پی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مجبور شد که از عضویت در حزب عدالت و توسعه استعفا داده و رهبری این حزب را به بینالی یلدریم نخست وزیر کنونی ترکیه واگذار کند.
پیش از این بر اساس قانون اساسی ترکیه رئیس جمهوری کشور نمی توانست همزمان عضو حزب و یا رهبری یک حزب را بر عهده بگیرد و در پی انتخاب به سمت رئیس جمهوری ترکیه از عضویت و رهبری حزب عدالت و توسعه کناره گیری کرده و این سمت را به بینالی یلدریم نخست وزیر خود سپرده بود.
با اصلاحیه جدید قانون اساسی که حدود یک ماه پیش در ترکیه به همه پرسی گذاشته شد، رئیس جمهوری می تواند همزمان عضو و یا رهبر یک حزب سیاسی باشد و بر این اساس اردوغان حدود سه هفته پیش دوباره به عضویت حزب عدالت و توسعه درآمده و امروز نیز در جریان کنگره فوق العاده به رهبری این حزب انتخاب شد. 
در این کنگره اردوغان تنها نامزد ریاست حزب متبوع خود بود که با رای یک هزار و 414 نفر از اعضای دارای حق رای حزب خود به عنوان رهبر جدید حزب عدالت و توسعه ترکیه انتخاب شد.
حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که مخالف جدی سیاسی های حزب حاکم و از مخالفان همه پرسی تغییرات قانون اساسی این کشور بود دیروز اعلام کرد که برای این کنگره حزب عدالت و توسعه نماینده و میهمان اعزام نخواهد کرد.
به گزارش ایرنا، در این کنگره تغییرات مربوط به اساسنامه حزب نیز مورد بررسی قرار گرفت و پست قائم مقام رهبر حزب نیز به پست های موجود در کادر مدیریتی این حزب افزوده شد و به این ترتیب بینالی یلدریم پست قائم مقام رهبر این حزب را بر عهده گرفت.
در کنگره امروز شعار 'ملت واحد، وطن واحد، دولت واحد و پرچم واحد' که از آن به عنوان اصول چهارگانه جمهوری ترکیه نام برده می شود، در اساسنامه حزب عدالت و توسعه گنجانده شد.
حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه در سال 2015 با کسب بیش از 315 کرسی از 550 کرسی پارلمان توانست به تنهایی دولت را تشکیل دهد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.