نطق سالانه دونالد ترامپ همزمان با بی اعتنایی چشمگیر دموکرات‌ ها برگزار شد. این دومین بار بود که یک رئیس جمهور در حال استیضاح، سخنرانی سالیانه اش را ایراد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سومین سخنرانی سالیانه خود در کنگره درباره موضوعات مختلفی صحبت کرد.

ترامپ در حالی سخنرانی سالیانه اش را در کنگره برگزار کرد که وی، دومین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست که همزمان با استیضاح، سخنرانی سالیانه در کنگره داشت. نخستین بار این اتفاق در 1999 روی داده بود.

از سوی دیگر، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده بود در سخنرانی سالیانه ترامپ اشاره‌ ای به موضوع استیضاح نمی‌ شود.

ترامپ در این سخنرانی که یک ساعت و 18 دقیقه طول کشید از اقدامات و عملکرد دولت خود در زمینه‌ های مختلف از جمله وضع اقتصادی، رویکرد به مسئله مهاجرت و مسائل دیگر دفاع کرد.

ترامپ در سخنرانی سالانه خود در کنگره درباره وضعیت اقتصادی آمریکا و آمریکایی‌ها گفت: ثروتمندان، دارایی‌ های خود را در محله‌ های فقیرنشین سابق هزینه می‌ کنند که چنین چیزی بی سابقه است. 

وی با تمجید از خود گفت: به لطف سیاست‌ های من 10 میلیون آمریکایی دیگر نیازی به دریافت مستمری‌ های اقتصادی ندارند. این ادعا‌ها درحالی مطرح شد که «برنی سندرز» از کاندیداهای دموکرات‌ ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اخیرا به صراحت گفت: نیمی از مردم آمریکا با قرض و وام گذران زندگی می‌ کنند و 500 هزار نفر نیز در آمریکا هر شب در خیابان‌ ها می‌ خوابند.

سخنان ترامپ درباره وضعیت اقتصادی آمریکا فقط با تشویق جمهوری خواهان و سکوت و بی اعتنایی دموکرات ها همراه بود و اعضای دموکرات کنگره از تشویق کردن رئیس جمهور آمریکا در زمان سخن گفتن از دستاورد‌های دولتش خودداری کردند.

او گفت: «ما هرگز اجازه نخواهیم داد که سوسیالیسم نظام درمانی آمریکا را نابود کند.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین با تاکید بر این که من به وعده هایم عمل می کنم: یادآور شد که 6 روز پیش پیمان تجاری تازه ای را به جای پیمان تجاری آمریکا شمالی (نفتا) امضا کرده است.

او گفت که کاهش نرخ بیکاری در آمریکا به کمترین سطح در نیم قرن گذشته رسیده است و ادعا کرد: روزهای زوال اقتصادی به سر آمده است.

در حالی که اعضای جمهوری خواه کنگره بار‌ها با بلند شدن از جای خود، برای ترامپ دست زدند، اعضای دموکرات کنگره از جمله «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان، حاضر به تشویق سخنان او نشدند. 

ترامپ در این سخنرانی بدون اشاره به اختلافات شدید میان آمریکا با چین در موضوعات مختلف گفت: «هیچ کسی در کشور ما به چینی‌ ها نمی‌ گفت که دیگر بس است. ما امروز بهترین روابط را با چین داریم. با سیاست‌ های دولت من، دیگر به چین اجازه نمی‌ دهیم که فرصت‌ های شغلی را از آمریکا سرقت کند.»

رئیس جمهور آمریکا گفت: برای حفاظت از جان آمریکایی‌ ها تلاش می‌ کنیم به جنگ هایمان در خاورمیانه پایان دهیم. خواهان پایان جنگ مزمن در افغانستان و بازگشت نیروهای مان به کشور هستیم. جنگ ها، بار سنگینی بر دوش خانواده هایمان است.»

ترامپ در ادامه سخنرانی سالیانه خود در کنگره، بدون توجه به سابقه تخریب و کشتار آمریکا در مناطق مختلف دنیا مدعی شد: ایران برای به دست آوردن سلاح‌ های اتمی تلاش می‌ کند و باید به این تلاش‌ ها پایان دهد.

ترامپ ادعا کرد: به دلیل تحریم‌ های قدرتمند ما، اقتصاد ایران حال و روز بسیار بدی دارد.

ترامپ در مورد جنگ افغانستان مدعی شد که به دلیل شجاعت نیروهای آمریکایی پیشرفت های زیادی انجام شده است و مذاکرات صلح ادامه دارد.

او ادعا کرد: «من در پی آن نیستم که صدها هزار نفر از مردم افغانستان که خیلی از آن ها بی گناه هستند را بکشم. این همچنین کار ما نیست که به عنوان نیروی پلیس کشورهای دیگر عمل کنیم.» او گفت سربازان آمریکایی در دنیا بهترین هستند و می خواهند در جنگ پیروز شوند یا اصلا نجنگند: «ما تلاش می کنیم که سرانجام طولانی ترین جنگ آمریکا را به پایان برسانیم و نیروهای اما را به خانه برگردانیم.»

سخنرانی امسال او با بی اعتنایی و برخورد سرد دموکرات ها روبرو شد. این در حالی بود که جمهوری خواهان تلاش کردند با تشویق این بی اعتنایی را پوشش دهند.

در این سخنرانی، اعضای کابینه ترامپ و شماری از میهمانان ویژه حضور داشتند. «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا، هم یکی از مهمانان ویژه رئیس جمهوری آمریکا بود. 

واکنش دموکرات‌ ها

واکنش دموکرات ها را «گرچن ویتمر» فرماندار «میشیگان » قرائت کرد.

او گفت که برای رد سخنان امشب ترامپ به خیلی بیش از 10 دقیقه وقت نیاز دارد.

 ویتمر گفت: کارگران آمریکایی گرفتارند. دستمزدها راکد مانده درحالی که حقوق مدیر عامل ها سرسام آور است و افزود که شرکت های بزرگ پاداش برنامه کاهش مالیاتی که به آن نیاز ندارند را درو می کنند. دمکرات ها پاسخگو کردن شرکت های بزرگ را به عنوان یکی از مسائل عمده انتخابات ۲۰۲۰ مطرح می کنند.

 

حواشی نطق سالیانه ترامپ

هو کردن رئیس جمهور

در جریان نطق ترامپ مردی که دخترش در تیراندازی سال 2018 در دبیرستانی در «پارکلند» فلوریدا کشته شد بعد از هو کردن رئیس جمهور در جریان سخنرانی از مجلس نمایندگان بیرون برده شد.

 

ترامپ با پلوسی دست نداد

دونالد ترامپ پس از تقدیم متن سخنرانی سالانه خود به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به رغم اینکه پلوسی برای دست دادن با وی دست خود را به سمت او دراز کرده بود، ترامپ از دست دادن با وی خودداری کرد.

هنگامی که دونالد ترامپ برای ایراد سخنرانی سالانه خود وارد صحن کنگره شد، در حالی که هم حزبی‌ های جمهوری خواهش ایستادند و وی را تشویق کردند، برخی از دموکرات‌ ها مانند «ایلهان عمر» و «رشیده طالب» فلسطینی تبار و عضو مسلمان کنگره آمریکا از حزب دموکرات ترجیح دادند روی صندلی خود بنشینند.

 

اعتراض عضو مسلمان کنگره با پوشیدن لباس سنتی فلسطینی‌ ها

رشیده طالب عضو مسلمان کنگره آمریکا از حزب دموکرات در اعتراض به سیاست‌ های دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در جانبداری از رژیم صهیونیستی، در زمان سخنرانی او، لباس سنتی فلسطینی‌ ها را بر تن داشت.

در جریان این سخنرانی، جمهوری خواهان بار‌ها ایستادند و رئیس جمهور را تشویق کردند در حالی که واکنش دموکرات‌ ها به این سخنرانی بی تفاوتی یا سرتکان دادن بود. وقتی ترامپ در سخنرانی خود به اقلیت‌ها اشاره کرد، دموکرات‌ ها فریاد سردادند «نه».

 

واکنش معنادار پلوسی و منندز 

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و «باب منندز» سناتور دموکرات آمریکایی، واکنش معناداری به ادعای ترامپ در خصوص گسترش تولید دارو‌های ارزان قیمت نشان دادند.

در تصاویر پخش شده از شبکه سی ان ان در نطق سالیانه ترامپ، پس از آنکه وی از برنامه ضربتی تولید دارو سخن گفت، پلوسی که پشت سر وی نشسته بود با لبخند و تکان دادن سر واکنش داد.

منندز نیز در شرایطی که طرفداران ترامپ به تشویق او مشغول بودند، به علامت تاسف، سرش را تکان می‌داد.

 

خشم پلوسی و پاره کردن نطق ترامپ

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که در طول سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، به شدت خشمگین بود، در پایان سخنرانی ترامپ، متن سخنرانی اش را پاره کرد و کنار انداخت.

 

ملانیای دستپاچه

دست پاچگی و پریشانی ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا در جریان سخنرانی سالانه همسرش در کنگره موجب شد مورد تمسخر کاربران توئیتر قرار گیرد.

حتی برخی از کاربران نیز آشفتگی بانوی اول آمریکا را به تنفر وی از دونالد ترامپ نسبت دادند و از وی خواستند از همسرش جدا شود.

لباس ایوانکا دختر ترامپ هم 2،240 دلار قیمت داشت که این هم با اعتراض برخی کاربران روبرو شد.

 

تشویق پرهیجان جمهوری خواهان همزمان با بی اعتنایی دموکرات‌ ها

شکاف در میان اعضای کنگره حتی در تشویق اظهارات به ظاهر میهن پرستانه آمریکا خود را در سخنرانی سالیانه نیز نمایان است. در حالی که ترامپ در صحبت‌ های خود از بازسازی اقتصاد و قدرت اقتصاد آمریکا خبر می‌ دهد، جمهوری خواهان با شور اشتیاق تمام اقدام به تشویق وی می‌ کنند. از سوی دیگر، دموکرات ها، از جمله نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تشویق رئیس جمهور آمریکا امتناع می‌ کنند و فقط نگاهی سرد از سر بی اعتنایی به این اظهارات دارند.

بی اعتنایی دموکرات‌ها تا جایی است که حتی شماری از آنها به نشانه اعتراض به این اظهارات، از روی تاسف سر تکان می‌ دهند. اگر چه برخی از نمایندگان کنگره اعلام کرده اند از حضور در سخنرانی ترامپ در کنگره سر باز می‌ زنند و آن را تحریم خواهند کرد، ولی برخی دیگر زنان دموکرات عضو کنگره نیز یکدست، سفیدپوش هستند. 7 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از جمله «اوکازیو کورتز» این نطق را بایکوت کرده و از حضور در کنگره خودداری کرده اند تا به آن چه عادی سازی قانون شکنی های ترامپ می دانند اعتراض کنند.

 

ترند شدن هشتگ‌ های مربوط به سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا

با شروع سخنرانی سالانه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دو هشتگ #SOTU و #StateOfTheUnion که هر دو به این سخنرانی مربوط می‌ شوند، به ترند اول و دوم توئیتر در این کشور تبدیل شدند.

همزمان؛ اسم نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان و درخواست برای تحریم این سخنرانی #BoycottStateofUnion نیز در میان 10 ترند برتر قرار گرفتند.

«سخنرانی وضعیت کشور» آمریکا نطقی‌ است از سوی رئیس‌ جمهور آن کشور که هر سال ایراد می‌ شود. بنا بر قانون اساسی آمریکا رئیس‌ جمهور «باید هر از گاهی اطلاعات وضعیت کشور را به کنگره ارائه کند و تدابیری را که به باور او لازم و درخور است به ملاحظه آنان برساند».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.