در زنجیره درگیری‌ های سیاسی میان ترامپ و بولتون، کاخ سفید طی نامه‌ ای که برای وکیل بولتون ارسال داشت، وی را تهدید کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد: دامنه خصومت سیاسی میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی‌ اش، با پیش زمینه کتاب تازه‌ ای بالا گرفته است که انتظار می‌ رود، این مقام برکنار شده در چند ماه آینده انتشار دهد.

بولتون در این کتاب، مسائل پشت پرده بحران اوکراین را برملا می‌ سازد که ماجرای جنجالی محاکمه ترامپ واستیضاح وی را به وجود آورده است.

در زنجیره درگیری‌ های سیاسی میان این دو شخصیت برجسته آمریکایی، کاخ سفید طی نامه‌ ای که برای وکیل بولتون ارسال داشت، اعلام کرد مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده اجازه ندارد کتاب تالیف شده خود را منتشر سازد زیرا مطالب این کتاب در شکل کنونی آن، مشتمل بر «اطلاعات فوق محرمانه» است.

متن کامل این نامه به «چارلز کوپر» وکیل بولتون به قرار زیر است:

 

boltonletter

 

«آقای کوپر عزیز:

ممنون که دیروز تلفنی با ما صحبت کردید. همانطور که با هم بحث کردیم، دفتر مدیریت دسترسی شورای امنیت ملی (NSC) کتاب ارسال شده توسط موکل شما، «جان بولتون» دستیار سابق رئیس جمهور در امور امنیت ملی را برای بررسی پیش چاپ ارائه داده است. براساس بررسی اولیه ما، به نظر می رسد که این نوشته حاوی حجم قابل توجهی از اطلاعات طبقه بندی شده است. همچنین به نظر می رسد که برخی از این اطلاعات طبقه بندی شده در سطح «فوق محرمانه» قرار دارند، که بر اساس دستور اجرایی 13526 به عنوان اطلاعاتی تعریف شده است که «انتظار می رود افشای این اطلاعات بتواند «آسیب هایی فوق العاده خطرناک» به امنیت ملی این کشور وارد کند.

براساس قانون فدرال و توافق نامه هایی که موکل شما به عنوان شرط دستیابی به اطلاعات طبقه بندی شده امضا کرده است، ممکن است بدون حذفیات این اطلاعات طبقه بندی شده، این کتاب اجازه چاپ و افشاگری نداشته باشد.

این دست نوشت همچنان در دست بررسی است تا ما بتوانیم با شناسایی اطلاعات طبقه بندی شده در آن، به موکلتان کمک کنیم و در عین حال اطمینان حاصل کنیم که انتشار آن به امنیت ملی ایالات متحده آسیب نمی رساند. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا با شما در مسیری همکاری کنیم تا که منطقا توانایی موکل شما در گفتن داستان اش به روشی که از امنیت ملی ایالات متحده محافظت می کند، تضمین شود. ما به زودی با راهنمایی های بیشتر و مفصل تری در مورد مراحل بعدی کار با شما در ارتباط خواهیم بود که می تواند شما را در حذف بخش هایی از این دست نوشت و پیشرفت هر چه سریعتر در چاپ آن یاری رساند.»

 

کوپر، وکیل بولتون نیز به نوبه خود، ادعاهای کاخ سفید را تکذیب کرد. او در پاسخ خود گفت: «به باور ما، هیچ یک از این اطلاعات را منطقا نمی‌ توان محرمانه تلقی کرد.»

در همین راستا، وکیل بولتون با توجه به احتمال احضار او به مثابه بخشی از محاکمه ترامپ، از شورای امنیت ملی خواسته است که بررسی خود را از این کتاب به سرعت به پایان برساند.

وکیل وی در نامه خود نوشت: «اگر بولتون برای شهادت احضار شود، به نظر می‌ رسد که از وی سوالاتی خواهد شد که بیشتر اطلاعات مربوط به موضوع اوکراین را در اختیار شما قرار خواهد داد.»

بولتون در کتاب خود، مطالبی از جمله گفت‌ و گوهایی را فاش کرده که پیشتر گفته بود، این نوشته‌ ها می‌ تواند به ترامپ آسیب برساند؛ به ویژه که او هم اکنون در مجلس سنا با محاکمه‌ ای برای برکناری اش به اتهام سوء استفاده از قدرت و سنگ اندازی در سر راه عمل کنگره، روبرو است.

 

 

white-house-issues-formal-threat-to-former-nat-security-adviser-john-bolton-to-keep-him-from-publishing-book-2

 

به گفته بولتون، ترامپ در اوت سال 2019 به او گفت، مادامی که مقامات کی یف هنوز پرونده‌ های فساد مربوط به فرزند جو بایدن، معاون رئیس جمهور پیشین دموکرات آمریکا و اصلی ترین رقیب او در انتخابات 3 نوامبر 2020 را مورد بررسی قرار ندهد، کمک‌ های نظامی آمریکا به اوکراین را آزاد نخواهد کرد.

از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه ویدئویی از مشاور سابق خود منتشر کرد که بولتون در مصاحبه تلویزیونی خود، درباره تماس تلفنی حرف می‌ زند که میان ترامپ و رئیس جمهور اوکراین صورت گرفته است.

بولتون در این مصاحبه گفته بود که این تماس صمیمانه و عادی بوده و ترامپ پیروزی همتای اوکراینی خود را تبریک گفت و نسبت به همکاری نزدیک در راستای منافع دو کشور، ابراز امیدواری کرد.

بولتون در این مصاحبه همچنین اظهار داشت که ترامپ ضمن تاکید بر اهمیت برخورداری اوکراین از آزادی و دموکراسی، عنوان داشت موفقیت این کشور در راستای منافع آمریکا قرار دارد.

ترامپ روز چهارشنبه به شدت از بولتون که در سپتامبر گذشته از سمت مشاور امنیت ملی بر کنار کرد، انتقاد کرده بود.

ترامپ در توئیتی نوشت: «بولتون را برکنار کردم زیرا اگر به توصیه‌ هایش گوش کرده بودم، ما امروز درگیر جنگ جهانی ششم بودیم».

به گفته ترامپ «او رفت و بلافاصله کتابی غلط انداز و سرتاسر شرورانه تالیف کرد».

پیشتر نیز ترامپ با انتقاد از مشاور سابق خود، پرسیده بود اگر مغالطه‌ های بولتون در مورد اوکراین درست است، چرا وی همان زمان استعفا نداد؟!

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.