پس از رد طرح احضار شهود به جلسه استیضاح ترامپ، سران دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به صورت جداگانه و در جلسات غیر علنی در حال رایزنی برای تعیین گام‌ های بعدی هستند. چهارشنبه روز رای گیری درباره استیضاح ترامپ است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد مجلس سنای آمریکا طرح احضار شهود به جلسه استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را با 51 رای مخالف در برابر 49 رای موافق رد کرد.

دموکرات‌ های کنگره امیدوار بودند چهار سناتور جمهوری‌ خواه که هنوز تصمیم قطعی خود را در این زمینه نگرفته بودند به طرح احضار شهود (از جمله «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید) رای مثبت بدهند ولی در نهایت، تنها دو جمهوری‌ خواه در این خصوص با دموکرات‌ ها همراه شدند.

«میت رامنی» و «سوزان کالینز» دو سناتور جمهوری‌ خواهی بودند که همگام با دموکرات‌ ها خواستار دعوت از شاهدان شدند.

«میچ مک کانل» رئیس اکثریت جمهوری خواه در سنا بلافاصله پس از جلسه سنا اعلام کرد فرآیند استیضاح دونالد ترامپ در روز‌های آینده به نتیجه، و پایان خواهد رسید.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه و حامی دونالد ترامپ هم بر تسریع در پایان دادن به روند استیضاح رئیس جمهور در سنا تاکید کرد.

«چاک شومر» رئیس اقلیت دموکرات در سنا در مصاحبه با خبرنگاران در واکنش به رد طرح احضار شهود در جلسه استیضاح ترامپ گفت: نتیجه رای گیری درباره احضار شهود به جلسه استیضاح ترامپ، فاجعه‌ ای بزرگ، و تبرئه ترامپ بدون حضور شهود بی ارزش است.

چاک شومر همچنین در توئیتی نوشت: «آمریکا این روز را به خاطر خواهد داشت. جمهوری خواهان سنای آمریکا از حقیقت دور شدند و با محاکمه شرم آوری کنار آمدند. اگر رئیس جمهور ترامپ بدون هیچ شاهدی و بدون هیچ گونه اسنادی تبرئه شود، این تبرئه هیچ ارزشی نخواهد داشت، زیرا آمریکایی‌ ها می‌ دانند که این یک دادگاه واقعی نبود.»

«آدام شیف» رئیس گروه دموکرات استیضاح کننده ترامپ هم گفت: با رد حضور شاهدان جدید و ارائه اسناد در جلسات استیضاح، از این پس در تک تک جلسات استیضاح در آمریکا - چه استیضاح رئیس جمهور باشد یا استیضاح یک قاضی باشد - در صورتی که آن رئیس جمهور یا قاضی به این نتیجه برسد که به نفع او است که جلسات استیضاح و محاکمه بدون حضور شاهدان برگزار شود به جلسه استیضاح دونالد ترامپ اشاره و به آن استناد خواهد کرد. آنها استدلال خواهند کرد که می توان درباره مجرم یا بی گناه بودن یک متهم - بدون حضور حتی یک شاهد و یا حتی بررسی یک سند - قضاوت کرد. این کار واقعا سابقه ای (بدعتی) خطرناک و ماندگار ایجاد خواهد کرد که همه ما در آینده مجبور خواهیم شد با آن کنار بیائیم.

رئیس اقلیت دموکرات مجلس سنای آمریکا گفت روی حقیقت سرپوش گذاشته شد و سناتورها باید در آینده با عواقب اقدام خود روبرو شوند.

شومر گفت: عمیقا مایه نگرانی است که در مورد موضوعی که تا این حد برای آینده دموکراسی ما اهمیت دارد، معدودی از همکاران جمهوری خواه من با حضور شاهدان بیشتر یا ارائه مدارک بیشتر در جلسات استیضاح، مخالفت کردند. واضح است که موضع مردم آمریکا در این موضوع چیست؟

شومر خاطرنشان کرد: رئیس جمهور مرتکب اقدامی شد که بنیان گذاران آمریکا بیش از هر چیز دیگری از آن می‌ ترسیدند یعنی فساد احتمالی در انتخابات ملی ما از طریق یک طرف خارجی! (و این درحالی است که) تسهیل کننده چنین اقدامی کسی نیست جز رئیس جمهور خودمان؟!

وی در ادامه افزود: کاخ سفید برای پنهان کردن این اقدام نادرست از تک تک ترفند‌های حقوقی در قانون اساسی بهره برد تا مانع از تحقیقات کنگره شود.  با این اوصاف همه ما می‌ دانیم که رئیس جمهور نتیجه می‌ گیرد که می‌ تواند بار دیگر چنین کار‌هایی بکند و در این صورت است که کنگره نمی‌ تواند هیچ اقدامی بکند. وی (دونالد ترامپ) در این صورت می‌ تواند بار دیگر تلاش کند که در انتخابات تقلب کند و این چیزی است که ریشه دموکراسی ما را از بین می‌ برد.

وی در پایان گفت: حقیقت طی چند هفته و چند ماه آینده مشخص خواهد شد. در آن روز که حقیقت مشخص شود تک تک جمهوری خواهانی که رای دادند تا حقیقت را در جریان محاکمه استیضاح رئیس جمهور پنهان کنند باید پاسخگوی رای خود باشند.

جنگ بر سر حضور شاهدان در جلسات استیضاح در سنا یک هفته پیش با انتشار گزارش‌ هایی درباره جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا بالا گرفت. بولتون اطلاعاتی را درباره رسوایی بده بستان ترامپ و دولت اوکراین در اختیار دارد که می‌ تواند موقعیت رئیس جمهور آمریکا را به شدت تضعیف کند.

چهارشنبه، رای گیری نهایی

در عین حال، سنای آمریکا تصویب کرد رای گیری نهایی بر سر اتهامات استیضاح ترامپ راس ساعت 16 عصر به وقت واشنگتن (21 به وقت جهانی) در روز چهارشنبه برگزار شود.

روند تحقیقات استیضاح رئیس جمهور آمریکا پس از افشای مکالمه تلفنی وی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین و درخواست ترامپ از زلنسکی درخصوص تحقیقات از پرونده فساد مالی «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» معاون سابق رئیس جمهور آمریکا در دوران اوباما و از رقبای احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا آغاز شد.

17 تن از دادستان‌ هایی که در دوران ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون» رئیس جمهور پیشین آمریکا، رسوایی واترگیت را بررسی کرده بودند؛ پس از تحقیق و تفحص در پرونده‌ اتهامات دونالد ترامپ، در مقاله‌ ای تاکید کردند شواهد موجود، قابل پذیرش و برای استیضاح کافی است مگر آنکه رئیس جمهور شواهد و قرائنی ارائه کرده و نادرستی شواهد موجود را اثبات کند.

با توجه به این که جمهوری خواهان 53 کرسی از 100 کرسی در مجلس سنا را در اختیار دارند، تبرئه دونالد ترامپ تقریبا مسلم به نظر می‌ رسد. برای برکناری و عزل ترامپ از سمت ریاست جمهوری آمریکا باید دو سوم اعضای مجلس سنا به بی کفایتی او رای بدهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.