انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان و دموکرات ها در ایالت های مختلف آمریکا ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رادیو عمومی آمریکا (ان پی آر) گزارش داد انتخابات‌ درون حزبی پی در پی برای داوطلبان کسب کاندیداتوری ریاست جمهوری از سوی حزب دموکرات برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در برابر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، از امروز سه شنبه در ایالت آیووا آغاز شده است.

نتیجه انتخابات درون حزبی حزب دموکرات در ایالت «آیووا» تا این لحظه بدین قرار است: «پیت بوتیجیج» 1385، «برنی سندرز» 1318، «الیزابت وارن» 1030، «جو بایدن» 693، «امی کلوباچار» 579.

«مندی مک کلور» مدیر ارتباطات حزب دموکرات از ایالت آیووا در ایمیلی اعلام کرد: «درستی نتایج اهمیت دارد. ما به دلیل برخی کنترل‌ های کیفی، تاخیری در اعلام نتایج داریم.

در همین حال ترامپ نیز با کنار زدن «جو والش» مجری رادیویی و عضو سابق کنگره و «بیل ولد» فرماندار سابق ماساچوست برنده انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان در آیووا است.

درحالی که هنوز نتیجه رسمی انتخابات درون حزبی دموکرات ها در آیووا اعلام نشده است اما آمار و ارقام از پیشتازی پیت بوتیجیج و برنی سندرز در این رقابت درون حزبی خبر می دهد. سناتور الیزابت وارن با اندکی فاصله نفر بعدی است.

در همین حال به گزارش سی ان ان، یکی از این مقامات اعلام کرد:« در این مقطع، آنها به نتایج درست نیاز دارند.»

یکی از مقامات دموکرات در آیووا اعلام کرد نتایج انتخابات همچنان در حال جمع آوری است و اگر این فرایند ادامه داشته باشد، تا نیمه شب طول می کشد.

یکی از مشاوران بلندپایه این کارزار انتخاباتی گفت:« آنها عملا هیچ نتیجه تایید شده ای ندارند. ما حداقل تا سه شنبه اطلاعاتی نداریم.»

گفته می شود با از کار افتادن اَپلیکیشنی که برای ثبت آرا طراحی شده بود، اعلام نتایج به سردرگمی انجامیده است.

حزب دموکرات این ایالت اعلام کرد که به دلیل بروز مشکل در گزارش دهی نتایج اعلام نتایج به تعویق افتاده اما انتظار می‌ رود امروز برخی ارقام اولیه اعلام شوند.

عدم اعلام نتایج سبب نشد که کاندیداها اعلام پیروزی نکنند. برنی سندرز با استناد به آمارهای کارزار انتخاباتی خودش اعلام پیروزی کرده و گفته او از پیت بوتیجیج شهردار سابق ساوث بند در ایالت ایندیانا پیش است.

بوتیجیج پیشتر به طرفدارانش گفته بود که طبق تمام معیارها به سوی پیروزی در ایالت نیوهمپشایر می‌ رود؛ ایالتی که رقابت بعدی درون حزب دموکرات در آن برگزار می‌ شود.

امسال برای نخستین بار دموکرات های ایالت آیووا، باید به جای مجموع آراء، سه عدد را به ستاد مرکزی حزب گزارش می‌ کردند.

به گفته مقام‌ های حزب دموکرات، مشکل فنی که اعلام نتایج را به تاخیر انداخت این بود که اپلیکیشن گزارش نتایج آرا از کار افتاده و بعد هم که سعی شده از خط تلفن استفاده شود، خطوط تلفن دچار اختلال شده است.

اما به گفته مندی مک کلور در گزارش سه سری از نتایج، ناهماهنگی‌ هایی دیده شده است: «این تنها مشکل در گزارش نتایج است، اپلیکیشن از کار نیفتاد و هک یا دخالت (در نتایج آراء) در کار نبوده است.»

بعد از آنکه مشخص شد اعلام نتایج با تاخیر انجام می شود، وکلای «جو بایدن» در نامه‌ ای به حزب دموکرات آیووا نگرانی خود را درباره نواقص قابل توجه و کاستی های شدید سیستم گزارش نتایج ابراز کردند.

در همین حال مدیر کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در بیانیه‌ ای مدعی شد مقصر مشکلات پیش آمده خود دموکرات ها هستند و طبیعی است که مردم به منصفانه بودن سیستم شک کنند.

این در حالی است که در سال 2012 جمهوری خواهان هم مشکلاتی در آیووا داشتند. در آن سال «میت رامنی» به عنوان برنده این حزب اعلام شد ولی دو هفته بعد گفته شد که «ریک سنتروم» برنده شده است.

طرفداران حزب دموکرات در آیووا در 1677 حوزه در انتخابات درون حزبی شرکت کردند که در آن 11 کاندیدا با هم رقابت دارند.

سندرز: ترامپ خطرناک ترین رئیس جمهور آمریکاست/ انتخابات آیووا آغازی بر پایان دوران ترامپ است​

برنی سندرز یکی از رقبای اصلی ترامپ، در سخنانی در حاشیه مراسم رای گیری درون حزبی دموکرات‌ ها در آیووا گفت: پیامی که انتخابات آیووا برای مردم آمریکا دارد این است که ما دولتی می‌ خواهیم که نماینده همه قشر‌های جامعه باشد نه نماینده مبارزات انتخاباتی ثروتمندانی که تنها یک درصد جامعه را تشکیل می‌ دهند. امروز سرآغاز پایان دولت دونالد ترامپ است و همه این نفرت افکنی ها و تفرقه افکنی با راهیابی ما به کاخ سفید پایان خواهد یافت.

وی ادامه داد صرف نظر از نظرات سیاسی گوناگونی که همه افراد دارند، مردم آمریکا می دانند که ما نمی توانیم رئیس جمهوری داشته باشیم که دروغگویی آسیب رسان، فاسد، کسی که به قانون اساسی ما آشنایی ندارد، و سعی دارد بین مردم ما بر اساس رنگ پوست، مذهب، و برتری جنسیتی و زادگاه آنها تفرقه بیندازد.

سندرز در هر دو ایالت ابتدایی، یعنی آیووا و نیوهمپشایر از سایر کاندیداهای دموکرات (در نظرسنجی ها) پیشی گرفته است.

به صورت سنتی، نتیجه انتخابات درون حزبی در ایالت آیووا در انتخاب کاندیدای نهایی هر دو حزب اصلی آمریکا (جمهوری خواه و دموکرات) کم و بیش موثر بوده است. به عنوان مثال، «بیل کلینتون» در انتخابات درون حزبی آیووا در سال 1996 پیروز و سرانجام وارد کاخ سفید شد.

«باراک اوباما» نیز در سال‌ های 2008 و 2012 در آیووا پیروز شد.

«هیلاری کلینتون» نیز در سال 2016 در انتخابات درون حزبی ایالت آیووا پیروز شد و سرانجام در کنوانسیون ملی حزب دموکرات در همان سال، به عنوان کاندیدای اصلی حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آن سال، برگزیده شد.

پیام مشترک همه کاندیداهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش برای شکست دادن دونالد ترامپ است. با آنکه این کاندیداها درخصوص مسائل مختلف، اختلاف نظر دارند، اما درباره تلاش برای حذف ترامپ وحدت و اتفاق نظر دارند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سه شنبه 3 نوامبر (13 آبان 1399) برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.