دولت وحدت ملی به رهبری فائز السراج درگیر مناقشه‌ای خونین با نیروهای تحت امر خلیفه حفتر است که حمایت روسیه را به همراه دارد و بر سه چهارم خاک لیبی مسلط شده است.

 

به گزارش جماران، یورونیوز در گزارشی نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از «خلیفه حفتر» مرد قدرتمند شرق لیبی و رهبر یکی از دو جناح مناقشه داخلی این کشور خواست تا با پایان دادن به «رفتار خصمانه» خود راه را برای بحران موجود در این کشور هموار کند.

آقای اردوغان که برای شرکت در کنفرانس بین المللی برلین با موضوع لیبی به پایتخت آلمان سفر کرده در حاشیه این نشست و هنگام ملاقات با «ولادیمیر پوتین»رئیس جمهور روسیه یکی دیگر از شرکت کنندگان در این کنفرانس تصریح کرد: «برای دستیابی به یک راه حل سیاسی و به اجرا درآوردن دیگر مراحل فرایند آتش بس در لیبی لازم است که رفتار خصمانه حفتر متوقف شود.»

رئیس جمهور ترکیه که از حامیان دولت تحت رهبری «فائز السراج» در طرابلس است و بخشی از نیروهای نظامی کشورش را برای کمک به دولت مورد تایید جامعه بین المللی در مقابله با تهاجم نیروهای تحت امر خلیفه حفتر به لیبی اعزام کرده در ادامه یادآور شد: «آتش بس و بازگشت به مرحله آشتی میان جناح‌های مختلف در لیبی باید در کنفرانس برلین تضمین شود تا این کشور بتواند مسیر دستیابی به صلح را به خوبی طی کند.»

دولت وحدت ملی به رهبری فائز السراج درگیر مناقشه‌ای خونین با نیروهای تحت امر خلیفه حفتر است که حمایت روسیه را به همراه دارد و بر سه چهارم خاک لیبی مسلط شده است.

رئیس جمهور ترکیه ماموریت سربازان کشورش در لیبی را آموزش نیروهای امنیتی لیبی عنوان کرده و گفته است که کشورش بدین ترتیب در مبارزه آنها با تروریسم و قاچاق انسان مشارکت خواهد کرد.

مبارزه با تروریسم دقیقا همان ادعایی است که خلیفه حفتر آوریل سال گذشته هنگام صدور فرمان لشگر کشی نیروهایش به سوی طرابلس مطرح کرده بود. نبردهای خونین میان دو جناح رقیب همچنان در مناطق اطراف پایتخت لیبی ادامه دارد و تاکنون بیش از ۲ هزار کشته برجای گذشته است.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین نیز در جریان دیدار با اردوغان در برلین از آتش بس موقتی که به ابتکار مشترک مسکو و آنکارا از دوازدهم ژانویه تاکنون میان طرف‌های مناقشه در جریان است ابراز خرسندی کرد و گفت: «برغم روی دادن درگیری‌های جزئی اما طرفین به درخواست ما پاسخ مثبت داده و نبردهای عمده و بزرگ تاکنون متوقف شده است.»

رئیس جمهور روسیه در عین حال با توجه به اینکه مرد قدرتمند شرق لیبی هنوز حاضر به امضای توافق آتش بس نشده افزود: «موفقیت کامل بدست نیامده اما ما امیدمان را برای ادامه گفتگوها از دست نمی‌دهیم.»

ولادیمیر پوتین همچنین تصریح کرد: مناقشه لیبی بدون شک اروپا را نگران کرده زیرا از راه بندر لیبی است که موجی از پناهجویان گریخته از خاورمیانه و آفریقا به سوی اروپا سرازیر می‌شوند.

خلیفه حفتر پیش از این به رغم شرکت در نشست مسکو طرح آتش بس پیشنهادی ولادیمیر پوتین را امضا نکرد تا ابهام‌های موجود در خصوص راه حل صلح آمیز بحران لیبی به کنفرانس برلین منتقل شود.

تکلیف مناقشه لیبی حالا قرار است این بار در پایتخت آلمان مشخص شود. فائز السراج، رئیس دولت مورد تایید جامعه بین المللی در طرابلس و خلیفه حفتر که کنترل مناطق شرقی این کشور را در دست دارد به برلین دعوت شده‌اند تا امروز یکشنبه ۱۹ ژانویه با حضور مقامات بلند پایه‌ای از کشورهای آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین، ایتالیا، ترکیه، مصر، امارات عربی متحده،‌ الجزایر و کنگو در جریان یک کنفرانس بین‌المللی اختلافات موجود را حل و فصل کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.