طرف های درگیر در لیبی در مسکو توافق نامه آتش بس امضا می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد یک مسئول لیبیایی اعلام کرد دو طرف رقیب در لیبی قرار است امروز دوشنبه در مسکو توافق نامه آتش بس را امضا کنند.

بر این اساس، «فائز السراج» رئیس دولت وحدت ملی لیبی که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می شود و رقیب وی «خلیفه حفتر» که شرق لیبی را در کنترل دارد، قرار است امروز دوشنبه در مسکو توافق نامه آتش‌ بس امضا کنند.

«خالد المشری» رئیس شورای عالی دولت لیبی به تلویزیون دولتی الحرار گفته است که امضای این توافق نامه زمینه احیای روند سیاسی را در لیبی فراهم می کند.

فائز السراج نیز در گفت و گوی کوتاه تلویزیونی گفت: «از همه مردم لیبی می خواهم ورق را برگردانند و گذشته را پشت سر بگذارند. اختلاف نظرها را کنار بگذارند، صفوف شان را به هم نزدیک کنند و به سمت ثبات و صلح حرکت کنند.»

این آتش‌ بس به ابتکار ترکیه و روسیه و در مذاکرات با دو طرف به اجرا گذاشته شده است و عملا از روز یکشنبه در لیبی اجرایی شد.

وزرای خارجه و دفاع ترکیه نیز قرار است امروز دوشنبه در مسکو با همتایان روس خود دیدار کنند. این دیدار بخشی از تلاش روسیه و ترکیه برای برقراری آتش بس در لیبی به شمار می رود.

در 9 ماه گذشته درگیری بین نیروهای دو طرف در نزدیکی طرابلس نگرانی‌ های بین‌ المللی را افزایش داده بود.

ژنرال خلیفه حفتر از آوریل سال 2019 تاکنون در تلاش بود تا طرابلس را تصرف کند اما موفق به این کار نشد. او اعلام کرده است که نیروهایش برای آتش بس احترام زیادی قائل اند و روز یکشنبه به نیروهایش دستور توقف حملات را داد. پس از وی فائز االسراج نیز دستور توقف حملات را به نیروهایش داد با این حالا در طول روز یکشنبه دو طرف یکدیگر را به تخلف از آتش‌ بس متهم کردند.

امضای توافق آتش بس در حالی قرار است امروز دوشنبه در مسکو انجام شود که مقامات روسی گفته‌ اند هنوز مشخص نیست که آیا دو رهبر رقیب در لیبی در ملاقاتی چهره به چهره شرکت خواهند کرد یا خیر.

گفته می شود که در توافق آتش بس که در مسکو امضا می شود، نیروهای اجرایی برای نظارت بر آتش بس بدون توجه به ملیت‌ شان انتخاب خواهند شد.

از سال 2011 و سقوط حکومت معمر قذافی، لیبی با جنگ داخلی دست به گریبان است و گروه های متعددی از جمله شاخه‌ ای از گروه داعش در این کشور فعال است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.