رئیس جمهور ترکیه با وجود هشدارهای زیادی که به این کشور داده می شود، از اعزام نظامیان ترکیه ای به لیبی خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فرانس 24 گزارش داد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد این کشور نیروی نظامی به لیبی اعزام می کند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما برای ثبات و برقراری امنیت در لیبی، اعزام نیروهای نظامی خود به این کشور را آغاز خواهیم کرد.

اردوغان افزود: برای حمایت از دولت قانونی لیبی، نیروهای خود را به این کشور اعزام می کنیم.

اردوغان ادامه داد: ما با استفاده از تمام توانایی های سیاسی، تجاری، بشردوستانه، دیپلماتیک و نظامی خود برای ثبات منطقه در جنوب کشور خواهیم پرداخت.

این در حالی است که اردوغان چهارشنبه شب در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ همتای آمریکایی‌ اش درباره تحولات لیبی گفت و گو و رایزنی کرده‌ بود.

اردوغان پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که توافق آتش‌ بس در لیبی میان دولت شرق لیبی و دولت وفاق ملی امضا شود.

این تماس پس از آن صورت گرفت که پارلمان ترکیه 12 دی با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی جهت حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد.

ترکیه اخیرا به صورت جدی وارد پرونده لیبی شده و رسما از دولت «فایز السراج» در مقابل دولت حامی ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده ارتش شرق لیبی حمایت می‌ کند.

تماس تلفنی میان ترامپ و اردوغان درخصوص لیبی همچنین یک روز پس از آن صورت می‌ گیرد که فرمانده ارتش شرق لیبی که برای توافق با دولت وفاق ملی این کشور به مسکو سفر کرده بود، بدون امضای توافق آتش‌ بس خاک روسیه را ترک کرد.

در همین حال گزارش ها حاکی است همزمان با شکست مذاکرات ارتش ملی لیبی و دولت وفاق ملی در مسکو، درگیری ها در جنوب طرابلس پایتخت این کشور آغاز شده‌ است.

طرف های درگیر در لیبی روز شنبه پذیرفته بودند که روز یکشنبه اقدامات جنگی را متوقف کنند و قرار شد برای رسمیت بخشیدن به این آتش‌ بس، یک توافقنامه رسمی را در مسکو امضا کنند.

مذاکرات وزرای خارجه و دفاع روسیه و ترکیه در قالب 2+2 صبح روز دوشنبه هفته جاری آغاز و سپس هیات‌ طرف‌ های لیبی به سرپرستی رئیس دولت وفاق ملی و حفتر به مذاکرات وزیران خارجه و دفاع روسیه و ترکیه به آن پیوستند که بیش از 7 ساعت به طول انجامید.

پس از پایان مذاکرات، اعلام شد که السراج پیش‌ نویس توافقنامه آتش بس در لیبی را امضا کرده، اما حفتر تا صبح سه شنبه برای تصمیم‌ گیری برای امضای این سند فرصت خواسته است.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر القذافی» دیکتاتور پیشین این کشور در سال 2011 با بحران سیاسی گسترده‌ ای روبروست و به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.  

یکی دولت وفاق ملی به ریاست السراج که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌ شود و مقر آن در طرابلس قرار دارد و دیگری دولت موقت در شرق لیبی که نخست وزیر آن «عبدالله الثنی» است و پارلمان طبرق و «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی حفتر از وی حمایت می‌ کنند.

السراج از پشتیبانی ترکیه، قطر و برخی کشورهای اروپایی برخوردار است. حفتر نیز خود را تحت حمایت عربستان، مصر، امارات و برخی دیگر از کشورها می‌ بیند. درگیری‌ ها در این کشور در روزهای اخیر به دنبال تصمیم حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» برای به کنترل در آوردن طرابلس پایتخت و سرنگونی دولت وفاق ملی، وارد فاز جدیدی شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.