دموکرات‌ های مجلس نمایندگان امروز در مورد نحوه ارسال پرونده استیضاح ترامپ به سنا تصمیم گیری خواهند کرد و به احتمال زیاد رای گیری در این مورد همین امروز برگزار خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد مجلس نمایندگان آمریکا که کنترل آن در دست دموکرات‌ هاست، طی روزهای آینده پرونده استیضاح دونالد ترامپ را رسما به مجلس سنا تحویل می‌ دهد.

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت دموکرات‌ های مجلس نمایندگان امروز سه شنبه در مورد نحوه پیشبرد این موضوع تصمیم گیری خواهند کرد و به احتمال زیاد رای گیری در مورد ارسال این پرونده به مجلس سنا همین امروز برگزار خواهد شد.

قرار است دموکرات های حاضر در مجلس نمایندگان تا روز چهارشنبه افرادی که باید مصوبه استیضاح ترامپ را به سنا ارائه دهند و از جمله رئیس این هیات را برگزیده و به آنها رای دهند.

به گفته پلوسی، تاخیر یک ماهه در ارسال این پرونده به مجلس سنا توانست به آگاهی افکار عمومی از ضرورت احضار شاهدان مربوط به استیضاح کمک کند.

مجلس نمایندگان آمریکا که ترامپ را در نحوه برخورد با اوکراین به سوء استفاده از قدرت و مانع‌ تراشی در تحقیقات کنگره متهم کرده، حدود یک ماه پیش رای به استیضاح دونالد ترامپ داد.

در قوانین آمریکا لایحه استیضاح مانند «اعلام جرم» است. حال مابقی روند استیضاح که همچون روند یک دادگاه است، در مجلس صد نفره سنا آغاز خواهد شد.

«میچ مک‌ کانل» رئیس فراکسیون جمهوری خواهان که در مجلس سنا اکثریت دارد، پیش از این اعلام کرده که به تبرئه دونالد ترامپ کمک خواهد کرد. به همین دلیل نانسی پلوسی برای جلوگیری از ابطال سریع استیضاح و تبرئه ترامپ، از ارسال این پرونده به مجلس سنا خودداری کرده بود.

دونالد ترامپ 45مین رئیس‌ جمهور آمریکا، در حال حاضر سومین رئیس‌ جمهوری‌ است که در تاریخ آمریکا توسط مجلس نمایندگان استیضاح می‌ شود؛ در تاریخ آمریکا فقط دو رئیس‌ جمهور، «اندرو جانسون» و «بیل کلینتون» استیضاح شده‌ اند. ولی در ادامه دادرسی استیضاح، مجلس سنا هیچ یک از آنها را از کار برکنار نکرد.

اتهام‌ های ذکر شده علیه دونالد ترامپ در لایحه استیضاح عبارت هستند از «سوء استفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره»؛ این لایحه در مجلس نمایندگان که اکثریت در آن با دموکرات‌ها است تصویب شد.

برای برکناری رئیس‌ جمهور آمریکا به دو سوم آرای سناتورها نیاز است. از آن‌ جایی که جمهوری‌خواهان اکثریت سنا را در دست دارند، انتظار می‌ رود ترامپ تبرئه شود.

ترامپ در تازه‌ ترین واکنش به استیضاح روز یک‌ شنبه در حساب توئیترش نوشت انجام یک محاکمه کامل در مجلس سنا به دموکرات‌ ها اعتبار خواهد بخشید. او گفت که طرفدار رد ساده این اتهامات از سوی مجلس سنا و عدم برگزاری محاکمه است.

میچ مک کانل رئیس مجلس سنا هنوز نحوه برخورد مجلس با این محاکمه را مشخص نکرده است ولی اعلام کرده که با احضار شهود و یا ارائه شواهد بیشتر در این دادرسی مخالف است.

نانسی پلوسی هر آنچه در توان دارد به کار می برد تا کاخ سفید  را در بیم و هراس قرار دهد. استیضاح ترامپ که به صورت دادگاهی در صحن مجلس سنا برگزار خواهد شد، به ریاست «جان رابرتس» قاضی کل دیوان عالی فدرال آمریکا خواهد بود.

بحث ها بین دموکرات ها و جمهوری خواهان بر سر حضور شهود در جلسات استیضاح ترامپ برای این دو حزب بسیار حائز اهمیت است، چرا که دموکرات ها امیدوارند تا با فرخواندن شهودی که دراین تحقیقات همکاری کردند و دیگر شهود، بتوانند نشان دهند تا چه اندازه این رئیس جمهور فاسد و فاقد مسئولیت است تا رای دهندگان مردد را به هراس و تفکر وا دارند.

نظرسنجی جدیدی که در آمریکا برگزار شده، حاکی از حمایت نیمی از آمریکایی‌ ها از اقدام مجلس نمایندگان در استیضاح ترامپ است.

این نظرسنجی که توسط دانشگاه «کوئینیپاک» انجام شده نشان می‌ دهد 51 درصد از مردم آمریکا از تصویب طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان و تبدیل شدن وی به سومین رئیس‌ جمهور تاریخ این کشور که استیضاح می‌ شود، حمایت می‌ کنند.

بر این اساس، 46 درصد از شرکت‌ کنندگان در این نظرسنجی نیز با استیضاح ترامپ مخالف هستند.

نتایج این تحقیق درباره نظر مردم در مورد بررسی طرح استیضاح ترامپ در مجلس سنا نیز تقریبا مشابه است. 46 درصد از آمریکایی‌ ها می‌ گویند سنا باید ترامپ را استیضاح کرده و 48 درصد می‌ گویند این اتفاق نباید رخ دهد.

در این افکارسنجی همچنین 52 درصد از شرکت‌ کنندگان از رفتار ترامپ با اوکراین ناراضی بوده و 45 درصد نیز مشکلی نداشتند.

این نظرسنجی از تاریخ 8 تا 12 ژانویه با جامعه آماری 1562 آمریکایی در سراسر این کشور با حاشیه خطای 2.5 درصد انجام شده است.

با توجه به این که حزب جمهوری خواه در مجلس سنا اکثریت دارد، عزل او از قدرت بسیار غیرمحتمل به نظر می‌ رسد. با این حال نانسی پلوسی همچنان بر این باور است که در جریان تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ «شواهد کافی» جمع آوری شده است. او ابراز داشته است که این شواهد «برای عزل ترامپ از قدرت کافی» است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.