جبهه شمال سوریه شاهد تغییرات بزرگی خواهد و برخی تحرکات میدانی در شمال سوریه نشانه هایی با خود دارد که تأکید می کند دور جدیدی از درگیری و تغییرات زیادی در نقشه های کنترل به نفع ارتش سوریه در استان های «حلب» و ادلب که در اشغال گروه تروریستی «جبهه النصره» و گروه های همپیمانش است، در راه است.

 

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در سخنانی طی سفر اخیر خود به مسکو گفت که در گذشه دیدارهایی میان طرف های سوری و ترک در سطح امنیتی با نظارت روسیه برگزار شده است. روزنامه رأی الیوم نیز درباره این دیدارها که همه آنها غیر علنی بود اطلاعاتی به بیرون درز داد. اما امروز و برای نخستین بار رسانه های ترکیه و سوریه به شکل رسمی اعلام کردند که دیداری میان « علی مملوک»رئیس دفتر امنیت ملی سوریه و «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در مسکو برگزار شده است... خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز خبر دیدار مملوک و فیدان را منتشر کرد و سخنانی از مملوک را منتشر کرد. مملوکدر این سخنان تأکید کرد که سوریه از طرف ترک خواسته است که به طور کامل از اراضی سوریه بیرون برود و دمشق بر مبارزه با تروریسم و بازپس گیری کامل جغرافیای سوریه اصرار دارد.

بی تردید این یک تحول جدید، مهم و چشمگیر است و درجه اهمیت آن از این جهت آغاز اعلام آن است به ویژه آن که به گفته ولید المعلم این دو مرد بی تردید در چارچوب نشست های امنیتی که قبلا میان سوریه و ترکیه با نظارت روسیه برگزار شده بود دیدار کرده اند. حالا چرا اکنون این دیدار به طور خاص به شکل رسمی اعلام می شود؟ این دیدار می توانست به مانند دیدارهای سابق برگزار شود و علنی نشود به ویژه آن که این نوع دیدارها میان این کشورها به رغم اختلافات سیاسی قطع نشده است. حتی اروپایی ها خط ارتباط امنیتی با دمشق را به رغم بسته شدن بیشتر سفارتخانه های شان قطع نکردند.

اطلاعات درباره محتوا و دلایل برگزاری نشست به رغم اعلام دیدار در دسترس نیست ولی این طبیعی است که اوضاع در استان«ادلب» و شمال سوریه و نیز آینده این منطقه و سرنوشت گروه های مسلح در آن و نیز پرونده شرق فرات و پایبند نبودن آنکارا به توافقنامه «سوچی» برای دور کردن گروه های مسلح از منطقه مورد توافق میان دو طرف ترک و روس در جنوب ادلب مورد بررسی قرار گیرد. بی تردید همه این پرونده را دمشق از راه مذاکرات از طریق کانال روسیه مطرح کرده است و به نظر می رسد که نیاز به دیدار مستقیم وجود نباشد به ویژه آن که پس از یک نشست در حاشیه افتتاح پروژه «سیل ترکی»در شهر استانبول ترکیه در روز چهارشنبه هفته پیش میان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بر سر آتش بس توافق حاصل شد.

مگر آن که جبهه شمال سوریه شاهد تغییرات بزرگی خواهد و برخی تحرکات میدانی در شمال سوریه نشانه هایی با خود دارد که تأکید می کند دور جدیدی از درگیری و تغییرات زیادی در نقشه های کنترل به نفع ارتش سوریه در استان های «حلب» و ادلب که در اشغال گروه تروریستی «جبهه النصره» و گروه های همپیمانش است، در راه است.

دولت سوریه سه گذرگاه «انسانی» در مناطق«الهبیط،ابوالظهور و الحاضر» در شرق و جنوب ادلب باز کرد تا هر کدام از ساکنان استان ادلب تمایل به خروج به سمت مناطق تحت کنترل دولت دارد بتواند از آن جا خارج شود. دولت سوریه همه ابزارهای لازم برای امدادرسانی را به لحاظ لجستیکی و پزشکی برای ساکنان مهیا کرده است و خبرگزاری سانا تأکید کرد که ده ها شهروند از مناطق انتشار تروریست ها به روستاها و شهر های آزاد شده شان از تروریسم از طریق گذرگاه الحاضر در جنوب ادلب خارج شدند.

بالگردهای ارتش سوریه نیز اطلاعیه هایی را روی شهرهای ادلب و استان حلب پخش کردند که از ساکنان می خواهد از طریق گذرگاه های انسانی مشخص شده خارج شوند. در این بیانیه ها تأکید شده است که ارتش به حمایت از همه شهروندان پایبند است.

این تحرک پس از آن صورت می گیرد که گروه جبهه النصره آتش بس را فقط یک روز پس از  اعلام آن طی نشست پوتین و اردوغان  در ترکیه نقض کرد و مناطق غیرنظامی در حلب و «الغاب» در استان «حماه» را گلوله باران کرد و شماری غیرنظامی را کشت و شماری دیگر را زخمی کرد. به گفته منابع محلی هدف از مقدمه چینی ارتش سوریه گشودن جبهه نبرد در استان حلب و نیز ادامه پیشروی در جنوب ادلب است.

ارتش سوریه ماه پیش در جنوب ادلب پیشروی کرد و توانست به شکل سریعی تعداد زیادی شهر و روستا را از کنترل جبهه النصره و گروه های همپیمانش خارج کند و آنها را آزاد سازد. ارتش سوریه همچنین با پیشروی در جنوب ادلب یک مرکز نظامی نظارتی ترکیه را در شهر«الصرمان» به محاصره خود در آورد این در حالی است که پیش از این یک مرکز نظامی نظارتی دیگر ترکیه را در شهر«مورک» در استان حماه در تابستان گذشته به محاصره خود در آورده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.