به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، معترضان به فقر و به حاشیه رانده شدن در شهر«جلمه» در جنوب تونس به شدت با نیروهای پلیس درگیر شدند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد.

اعتراض ها در شهر جلمه پس از آن شروع شد که روز شنبه یک جوان 25 ساله در اعتراض به فقر و اوضاع بد معیشتی دست به خودسوزی زد و واقعه مصیب بار خودسوزی و مرگ «محمد بو عزیزی» در خیابان در سال 2010 پس از آن که پلیس گاری سبزی فروشی اش  که منبع درآمدش بود را مصادره کرد به اذهان تداعی کرد. خودسوزی و مرگ بوعزیزی آغازگر انقلاب های بهار عربی بود که در آن زمان از تونس شروع شد.

برخی شاهدان عینی گفتند که نیروهای امنیتی به سمت جوانان خشمگین که اقدام به بستن خیابان ها و آتش زدن لاستیک کرده بودند گاز اشک آور شلیک کرد و آنها را نیز تعقیب کرد.

جوانی که در شهر جلمه دست به خودسوزی زد به شکل نامنظم کار می کرد و خواستار بهبود اوضاع اجتماعی خود در شهری شد که در همسایگی شهر«سیدی بوزید» زادگاه بو عزیزی است.

این شهر پس از 9 سال از وقوع انقلاب تونس از فقر و به حاشیه رانده شدن رنج می برد. انقلابی که در اعتراض به فقر، بیکاری و فساد به وقوع پیوست.

از زمان مرگ بوعزیزی در دسامبر سال 2010 جوانان زیادی در پی ناتوانی شان در رویارویی با مشکلات اقتصادی مزمن در تونس جا پای بوعزیزی گذاشتند و دست به خودسوزی زدند.

اعتراض های گسترده پس از تشییع جنازه بوعزیزی منجر به انقلابی شد که به حکومت «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور اسبق تونس شد که در نهایت به همراه خانواده اش به عربستان فرار کرد و سال جاری در همین کشور درگذشت.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.