کمیته حقوق بشر کشورهای آمریکایی کشته شدن این 5 تن را مورد تأیید قرار داده است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، در درگیری میان کشاورزان هوادار «ایوو مورالس» رئیس جمهور سابق و مستعفی بولیوی در نزدیکی شهر«کوچابامبا» با پلیس و نیروهای ارتش 5 تن کشته شدند.

یک شاهد عینی خبرگزاری فرانسه اجساد این پنج معترض را در بیمارستان مشاهده کرده است.

دولت بولیوی کشته شدن هواداران مورالس را در نتیجه خشونت ها تأیید نکرد اما فقط به این مساله اشاره کرد که صدها تن بازداشت شده اند. رسانه های محلی نیز از زخمی شدن 8 تن خبر دادند.

5dcf8f194c59b7698237d2c4

کمیته حقوق بشر کشورهای آمریکایی کشته شدن این 5 تن را مورد تأیید قرار داده است و اعلام کرد شمار نامشخصی نیز زخمی شده اند.

این کمیته استفاده نامناسب از زور توسط نیروهای پلیس و ارتش به ویژه استفاده از گلوله واقعی برای سرکوب معترضان و آتش گشودن به سمت آنها را به شدت محکوم کرد.

5dcf8f1d4c59b7698237d2c6

درگیری در حومه شهر کوچابامبا به وقوع پیوست. در این منطقه هزاران تن از کشاورزان کوکا در طول روز جمعه با نیروهای پلیس درگیر شدند. این معترضان تلاش می کردند خود را به شهر که 18 کیلومتر با آنها فاصله داشت برسانند تا علیه دولت جدید و موقت «ژانین آنییز» اعتراض کنند. ولی پلیس مانع عبور آنها از یکی از پل ها شد.

5dcf8ad3423604450543afac

این در حالی است که روز پنجشنبه دولت موقت اعلام کرد که مذاکرات با حزب مورالس «جنبش برای سوسیالیسم» را برای برقراری آرامش در کشور چند پاره شده به لحاظ سیاسی آغاز کرده است.

آنییز تلاش می کند که اوضاع را در این کشور پس از گذشت چهار هفته از تظاهرات و خشونت های پس از انتخابات آرام کند.

در همین حال، دولت موقت بولیوی ضمن متهم کردن کوبایی‌های مقیم این کشور به تحریک هواداران رئیس جمهور سابق، از دیپلمات‌های ونزوئلایی خواست تا از لاپاز، پایتخت، خارج شوند.

«کارن لونگاریک» وزیر امور خارجه جدید بولیوی روز جمعه ۲۴ آبان گفت قرار است ۷۲۵ نفر از شهروندان کوبایی مقیم بولیوی که عمدتا پزشک هستند به کشورشان بازگردند. وی گفت از دیپلمات‌های ونزوئلای نیز خواسته است تا بولیوی را ترک کنند.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که تنها چهار روز از روی کار آمدن دولت موقت محافظه‌کار جدید در بولیوی به ریاست جنینه آنییز می‌گذرد. خانم آنییز به دنبال استعفای اوو مورالس، رئیس جمهوری پیشین زیر فشار اعتراض‌ها و رفتن او به مکزیک در روز سه‌شنبه گذشته، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی معرفی کرد. این مهم‌ترین رویداد سیاسی در بولیوی در ده سال گذشته بوده است.

دولت‌های چپگرای ونزوئلا و کوبا اصلی‌ترین متحدان مورالس بودند و اکنون دولت جدید بولیوی آنها را به تحریک طرفداران مورالس متهم می‌کند. بعد از رفتن مورالس، گروه‌هایی از شهروندان وفادار به او در محله ال‌آلتو در پایتخت، لاپاز و نیز در شهر کوچابامبا در مرکز بولیوی تظاهرات کردند.  

 وزارت امور خارجه کوبا در واکنش به اظهارات وزیر خارجه بولیوی، با انتشار بیانیه‌ای دخالت پزشکان کوبایی در حمایت از مخالفان دولت جدید این کشور را تکذیب کرد.

مقام‌های ونزوئلا هنوز به اظهار نظر وزیر بولیویایی واکنشی نشان نداده‌اند. هم ونزوئلا و هم کوبا سقوط دولت مورالس را حاصل یک «کودتا با حمایت خارجی» می‌خوانند.

در ماه‌های اخیر چند کشور دیگر آمریکای جنوبی از جمله برزیل و اکوادور هم نظیر چنین هشدارهایی را به کوبا و ونزوئلا داده‌اند.

نظام بهداشت و سلامت در کوبا بسیار پیشرفته است و این کشور با فرستادن بیش از ۵۰ هزار نفر پرسنل درمانی به بیش از ۶۰ کشور جهان درآمد خوبی از این راه کسب می‌کند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.