در ادامه اعتراضات در لاپاز پایتخت و سایر شهرهای بولیوی 39 نفر زخمی شدند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، در ادامه اعتراضات در لاپاز پایتخت و سایر شهرهای بولیوی 39 نفر زخمی شدند.

در اعتراضات خیابانی در بولیوی که پس از استعفای اوو مورالس، رئیس جمهور این کشور و اعلام «ژیناین آنز» به عنوان رئیس جمهور موقت به خشونت کشیده شده، 39 نفر زخمی شدند.

به گزارش رسانه‌های بولیوی، درگیری میان مخالفان و حامیان مورالس علاوه بر لاپاز، پایتخت این کشور در بسیاری از شهرها و مناطق ادامه داشته و 3 نفر از معترضان در شهر «کوکابامبا» بر اثر اصابت گلوله زخمی شدند.

خبر گزاری فرانسه نیز گزارش داد که به دلیل ادامه خشونت‌ها و ناآرامی‌ها در بولیوی، ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت نیروهای دولتی خود را که نیازی به حضورشان در شرایط فوق‌العاده در بولیوی نیست، به همراه خانواده‌هایشان از این کشور خارج کند. دلیل این اقدام بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از وزارت خارجه آمریکا،  تداوم اعتراضات و اعتصابات، محاصره و مسدود شدن خیابان‌ها و راهپیمایی در شهرهای بزرگ عنوان شده است.

حتی خانواد‌ه‌های سفیر و کارمندان سفارت که خود در بولیوی باقی می‌مانند هم به آمریکا بازگشته‌اند. همزمان وزارت خارجه این کشور در مورد سفر به بولیوی به شهروندان خود هشدار داده است.

جانشین خودخوانده مورالس هم به چند دستگی در کشور دامن زده است. سناتور آنیز که خود را رئیس جمهور موقت بولیوی خوانده، چند ساعت پیش اعلام کرده است که تمامی تدابیر لازم را برای بازگرداندن آرامش به کشور، به کار خواهد بست.

پس از کناره‌گیری مورالس از مقام ریاست جمهوری، آنیس، سیاستمدار اپوزیسیون و سناتور بولیویایی، خود را رئیس جمهور موقت کشور خوانده است. استعفای مورالس باید رسما به تأیید مجمع قانونگذاری بولیوی متشکل از اعضای سنا و مجلس نمایندگان برسد. آنیز، دومین نایب رئیس این مجلس اما روز سه شنبه (۱۲ نوامبر) ریاست جلسه سنا را برعهده گرفت و اعلام ریاست جمهوری کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که با غیبت نمایندگان حزب مورالس مجلس سنای این کشور حد نصاب لازم برای بررسی استعفای مورالس را نداشته است.

خبراعلام ریاست جمهوری موقت خودخوانده آنیز، بار دیگر بر آتش اعتراض هواداران خشمگین مورالس دامن زد.

مورالس تلاش برای برکناری خود را بخشی از هوشمندانه‌ترین و فاجعه‌بارترین کودتای تاریخ بولیوی نامیده است. او پیش‌تر از دولت مکزیک برای نجات دادن جانش و پذیرش پناهندگی خود، تشکر کرده بود. مورالس باردیگر تأکید کرد که رقبایش او را با کودتا سرنگون کردند را تکرار کرد. مورالس همچنین تصریح کرد که برای سر او جایزه‌ای ۵۰ هزار دلاری تعیین شده است. او پس از ورود به مکزیک گفته بود: «تا زمانی که زنده‌ام، در سیاست می‌مانم. تا زمانی که زنده‌ام، مبارزه ادامه دارد.»

بنابراین گزارش، پس از انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در تاریخ 20 اکتبر اپوزیسیون مدعی تقلب در انتخابات شد و از حامیان خود خواست که به خیابان‌ها بیایند.

مخالفان در اعتراض به نتایج این انتخابات در خیابانها تظاهرات می کنند و خواستار برگزاری مجدد انتخابات بدون حضور مورالس هستند. پس از آن،« ویلیامز کالیمان» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بولیوی خواستار استعفای مورالس شد و اعلام کرد: «توصیه می‌کنیم مورالس برای حفظ امنیت مردم و عدم افزایش درگیری در بولیوی استعفا کند. مردم و معترضان نیز به خشونت پایان دهند تا به خونریزی کشیده نشود".

مورالس سپس این درخواست را کودتا دانست و گفت که تصمیم استعفا را برای جلوگیری از آسیب رساندن «کارلوس مسا» و «لوئیس فرناندو کاماچو» رهبران مخالف اتخاذ کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.