«آلوارو گارسیا لینرا» معاون رئیس جمهوری بولیوی نیز ضمن کناره گیری از سمت خود اعلام کرد که «کودتا رخ داد.»

 

به گزارش جماران به نقل از المیادین،«ژانین آنییز چاوز» نایب دوم رئیس مجلس سنای بولیوی که از مخالفان راستگراست اعلام کرد که ریاست جمهوری این کشور را در پی استعفای«اوومورالس» به عهده گرفته است.

در پی استعفای اوو مورالس، شمار قابل توجهی از چهره‌های مشهور سیاسی بولیوی نیز از مقام خود استعفا دادند از جمله معاون اول او، رؤسای مجالس نمایندگان و سنای این کشور، وزرا و بسیاری از نمایندگان پارلمان بولیوی.

شمار رو به فزونی استعفادهندگان باعث شده است که خلاء بزرگی در دستگاه قدرت بولیوی بوجود آید. بسیاری از مخالفان اصلی او از این فرصت استفاده و اعلام کرده‌اند که مطابق قوانین بولیوی حق خود می‌دانند پستهای خالی را پر کنند.

از جمله ژانین آنز، معاون دوم اوو مورالس در زمان ریاست جمهوری و از منتقدان اصلی او عصر یکشنبه در تلویزیون این کشور اعلام کرد که مطابق قانون اساسی تا زمان برگزاری انتخاباتی جدید، رئیس جمهور این کشور خواهد بود.

5dc8abf259bf5b7d707044dc

این در حالی است که وزیر خارجه مکزیک نیز اعلام کرد که نزدیک به 20 مسئول از دولت مورالس در سفارت مکزیک در لاپاز را پذیرفته است.

مکزیک همچنین به اوو مورالس پیشنهاد پناهندگی داد و کودتا در این کشور را محکوم کرد.

مورالس پس از استعفایش فاش کرد که دشمنانش تلاش می کنند وی را بازداشت کنند.

وی در توئیتر نوشت: یکی از افسران پلیس اعلام کرد که تصمیم به اجرای یک اقدام غیرقانونی بازداشتم اتخاذ شده است.

مورالس در ادامه نوشت: علاوه بر آن گروه هایی از مجرمان به خانه من حمله کردند... کودتا حاکمیت قانون را تضعیف می کند.

مورالس تأکید کرد که وی از کشور فرار نخواهد کرد.

شب گذشته رئیس جمهور بولیوی که اخیرا برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده بود، از سمت خود استعفا کرد.

«اوومورالس» رئیس جمهور بولیوی که به تازگی از سوی کمیسیون انتخابات این کشور برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده بود از سمت خود کناره گیری کرد.

در پی گسترش اعتراض‌ها در شهرهای بولیوی، «اوو مورالس» رئیس جمهوری یکشنبه شب از قدرت کناره گیری کرده است. منابع خبری می گویند که پس از استعفای مورالس، معاون او نیز استعفا کرده است.

«آلوارو گارسیا لینرا» معاون رئیس جمهوری بولیوی نیز ضمن کناره گیری از سمت خود اعلام کرد که «کودتا رخ داد.»

ارتش بولیوی روز یکشنبه همزمان با تشدید بحران سیاسی در این کشور از اوو مورالس خواسته بود تا از سمت خود کناره گیری کند. درخواست ارتش تنها چند ساعت پس از آن اعلام شد که اوو مورالس از برگزاری دوباره انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

کارلوس مسا، رقیب اصلی اوو مورالس در واکنش به تصمیم رئیس جمهوری بولیوی برای برگزاری دوباره انتخابات ریاست جمهوری از او خواسته بود تا ضمن کناره گیری از سمتش در انتخابات آینده نامزد نشود.

«ویلیامز کالیمان» فرمانده ارتش بولیوی روز یکشنبه تنها ساعاتی پس از اعلام تصمیم اوو مورالس برای برگزاری دوباره انتخابات به خبرنگاران گفت: «ما بعد از تحلیل وضعیت مناقشه داخلی از رئیس جمهوری می خواهیم که از سمت خود کناره گیری کند تا صلح در کشور برقرار شود و ثبات حفظ شود.»

مورالس در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور موفق شده بود با اختلاف اندک رقیب خود کارلوس مسا را شکست دهد.

دادگاه انتخاباتی بولیوی روز جمعه بعد از پایان شمارش دستی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، رسما پیروزی اوو مورالس را تایید کرده بود.

طبق اعلام این دادگاه انتخاباتی، مورالس با بدست آوردن ۴۷.۰۸ درصد آرا در انتخابات به پیروزی رسید. «کارلوس مسا» رقیب مورالس نیز ۳۶.۵۱ درصد آرا را بدست آورد و با توجه به اختلاف بیش از ۱۰ درصدی میان این دو، دور دوم انتخابات برگزار نمی‌شود.

با این حال، مخالفان نتیجه انتخابات را به دلیل ادعای تخلفات نپذیرفتند و طی چند روز گذشته خیابانهای این کشور را عرصه اعتراضات خود کرده بودند.

براساس گزارش رسانه های غربی، علاوه بر اتهامات در زمینه نتیجه انتخابات، مخالفان حضور سه باره وی در انتخابات ریاست جمهوری را نیز غیرقانونی خوانده اند.

طبق قانون اساسی بولیوی، هر فرد تنها دو دوره متوالی می‌تواند به عنوان رئیس جمهور بر مسند قدرت باشد.

 قبل از اعلام استعفای مورالس،برخی منابع خبری از پرواز هواپیمای اختصاصی وی به یکمقصد نامعلوم خبر داده بودند.

 

واکنش ها به استعفا و کودتا

وزارت خارجه کوبا در واکنش به اعلام خبر کناره گیری اوو مورالس از ریاست جمهوری بولیوی، «کودتا» در این کشور آمریکای لاتین را محکوم کرد.

در اولین واکنش‌ها «میگل دیاز‌کانل» و «نیکلاس مادورو» رؤسای جمهور کوبا و ونزوئلا آنچه را که در بولیوی روی داده است «کودتا» خواندند و حمایت خود را از آقای مورالس اعلام کردند. آنها در بیانیه‌های خود اوو مورالس را «رئیس جمهور برادر» توصیف کردند. روز یکشنبه پیش از انتشار بیانیۀ دولت ونزوئلا، سفارت این کشور در شهر لاپاز به اشغال معترضانی که نقاب بر چهره داشتند، درآمده بود.

«آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهور آرژانتین نیز وقوع «کودتا» در بولیوی را محکوم کرد.

دولت مکزیک اعلام کرد که آماده است به آقای مورالس پناهندگی اعطا کند. سفارت این کشور در لاپاز نیز بسیاری از مقامات دولت مورالس و نمایندگان طرفدار او در پارلمان را پذیرفت.

برخلاف واکنش دولت‌های چپ آمریکای لاتین، «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور راست افراطی برزیل اعلام کرد که «تقلب» باعث استعفای آقای مورالس شده است.

سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) که پیش از این در صبح یکشنبه خواستار لغو نتایج انتخابات بولیوی شده بود، هنوز به خبر استعفای آقای مورالس واکنشی نشان نداده است.

در اروپا نیز «ژان لوک ملانشون» رهبر چپ‌گرای حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» با انتشار پیامی توییتری، تحولات روی داده در بولیوی را «کودتا» خواند و محکوم کرد.

آقای ملانشون نوشت: «آنچه در بولیوی روی داده کودتایی علیه مورالس است. دوستان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا «دموکراسی»خود را ایجاد کردند؛ یعنی برنامه‌ای ضد بومیان، برای ضرب و شتم روزنامه نگاران و مقامات منتخب و انجام یک کودتای نظامی. این دنیای ایده آل آنهاست.»

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه نیز اعلام کرد که سوریه به شدت کودتای نظامی در بولیوی را محکوم می کند و همبستگی خود را با مورالس رئیس جمهور منتخب و قانونی اعلام می کند.

این منبع رسمی تأکید کرد که سوریه بار دیگر ایستادنش در کنار ملت بولیوی دوست در این شرایط دشوار را مورد تأکید قرار می دهد و حمایت بولیوی از مسائل عربی و حمایتش از مبارزات ملت های آمریکای لاتین علیه سلطه و دخالت های آشکار آمریکا در امور این کشور را ارج می نهد.

روسیه نیز اتفاقات بولیوی را کودتای کارگردانی شده قلمداد کرد.

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «آن چه نگرانی عمیق را بر می انگیزد این است که طی بحران سیاسی داخلی در ونزوئلا آمادگی دولت برای ایجاد راه حل های سازنده بر اساس گفت و گو با تحولاتی بر اساس کودتایی پاسخ داده شد که از قبل برای آن برنامه ریزی شده بود.

وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که با نگرانی روند حوادث در بولیوی را دنبال می کند.

در این بیانیه آمده است که موج خشونتی که مخالفان به راه انداختند اجازه نداد که مورالس دوره ریاست جمهوری اش را کامل کند.

روسیه از همه نیروهای سیاسی در بولیوی خواست که عقلانیت به خرج داده و راه حل قانونی برای بحران پیدا کنند.

اروپا نیز در واکنش به حوادث بولیوی خواستار خویشتنداری همه طرف ها در این کشور شد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از همه طرف ها در بولیوی خواست که از خود خویشتنداری نشان داده و مسئولانه عمل کنند و به سمت انتخابات مورد اعتماد بروند.

موگرینی که پیش از نشست شورای سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخن می گفت تأکید کرد که این نشست تحولات اخیر در بولیوی را به رغم آن که از قبل در دستورالعمل این نشست نبود، مورد بررسی قرار می دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.