رئیس جمهور آمریکا تلاش می کند تا هواداران جمهوری خواه خود را برای اعتراض به تلاش دموکرات ها جهت برکناری اش بسیج کند.

 

به گزارش جماران ، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تلاش می کند تا هواداران جمهوری خواه خود را برای اعتراض به تلاش دموکرات ها جهت برکناری اش بسیج کند.

خبرگزار ی رویترز در گزارشی نوشت که ترامپ در همین زمینه روز جمعه در جمع هواداران خود در استادیومی در شهر«توپلو» در ایالت «می سی سی پی» گفت: وی بر این باور است که« اکثریت رای دهندگان خشمگین آمریکایی» از وی برای رویارویی با تحقیقات برای استیضاحش حمایت می کنند.

ترامپ تأکید کرد که «ملت آمریکا از دروغ و فریب و افراطگرایی دموکرات ها خسته شده است.»

وی افزود: دموکرات ها اکثریت خشمگینی را به وجود آوردند که در سال 2020 برای سرنگونی بسیاری از دموکرات های تنبل رأی می دهند.

وی ابراز اطمینان کرد که توانایی شکست هر دموکراتی که با وی در انتخابات نوامبر 2020 رقابت کند را دارد.

ترامپ همچنین «بتو اورورکه» را که چند ساعت قبل از سخنرانی اش به طور ناگهانی از رقابت برای کاندیداتوری دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری عقب نشینی کرد مورد تمسخر قرار داد.

وی گفت: بتو این مرد کم خرد بیچاره...مردی بدبخت است که سزاوار دلسوزی است.

پیش از این سی ان ان گزارش داد  که بتو اورورکه نماینده سابق دموکرات از ایالت تگزاس در کنگره آمریکا از رقابت انتخابات ریاست جمهوری این کشور انصراف داد.

وی به هوادارانش گفت که نتوانسته پول کافی برای ادامه رقابت با دیگر کاندیداهای حزبش را جمع آوری کند.

اورورکه اذعان کرده است که کارزار انتخاباتی‌ اش بیش از این نمی‌ تواند هزینه‌ های حضور در این رقابت‌ ها را تامین کند.

او نوشته است کناره‌ گیری از رقابت‌ ها در جهت تلاش برای اتحاد پیرامون یک کاندیدا به نفع حزب و در جهت منافع کشور است.

این پایان بی سروصدای کارزاری بود که با انتظارات بالایی آغاز شد.

اعلام غیرمنتظره خبر انصراف وی چند ساعت پیش از تجمع بزرگ شماری از دموکرات ها در ایالت آیوووا صورت گرفت.

بتو اورورکه که 46 سال دارد، نوامبر گذشته و در جریان انتخابات میان دوره‌ ای کنگره آمریکا در ایالت تگزاس که پایگاه قوی و تاریخی جمهوری‌ خواهان است برابر سناتور با سابقه «تد کروز» برای ورود به مجلس سنا رقابت کرد و با وجود شکست توانست در جذب آرا و یکپارچه کردن دموکرات‌ های تگزاس بسیار موفق عمل کند.

عملکرد او به عنوان یک کاندیدای دموکرات در تگزاس طی چند دهه اخیر بی‌ سابقه ارزیابی شد و به همین علت هم بسیاری او را چهره مناسبی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 خواندند.

برخی حتی او را یک «اوبامای جدید» معرفی کردند. به همین علت هم ورود او به کارزارهای مقدماتی انتخابات سال آینده تا حدود زیادی قابل پیش‌ بینی بود.

در همین حال، ترامپ در این سخنرانی از جمهوری خواهان خواست به وی کمک کنند.

رئیس جمهور آمریکا علاوه بر آن به رسوایی « اوکراین گیت» نیز پرداخت و از تماس تلفنی خود در 25 جولای با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین که محور اتهام ها علیه وی برای انجام تحقیقات جهت استیضاحش است دفاع کرد و گفت:« به نظر شما من زمانی که با رئیس جمهور منتخب یک کشور تماس بگیریم چیز بدی می گویم در حالی که می دانم بسیاری روی خط هستند و به این مکالمه گوش می دهند؟»

رئیس جمهور آمریکا همچنین در واکنش به روند استیضاح خود در مجلس نمایندگان این کشور، گفت: اگر آنها کار بدی را علیه ما انجام دهند، بازار بورس به گونه‌ای سقوط خواهد کرد که هرگز شاهد آن نبوده‌اید.

دونالد ترامپ همچنین در جمع هواداران خود، استیضاح را اقدام بد دموکرات‌ها و خشونت ذهنی آنها دانست و افزود: در حالی که ما شغل ایجاد می کنیم و در حال کشتن تروریست‌ها هستیم ، حزب دموکرات کاملاً دیوانه شده است.

رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی هم طبق معمول برای رقبای دموکرات خود و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، الفاظی همچون بایدن خواب آلود و نانسی پلوسی دیوانه، استفاده و درباره فعالیت هانتر بایدن فرزند معاون اول باراک اوباما اینگونه اظهار کرد: هانتر در یک شرکت انرژی کار می کند و میلیون ها دلار در اختیار او قرار گرفته است در حالی که اطلاعات او در زمینه انرژی از یک بچه 6 ساله هم کمتر است.

در تحولی دیگر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه گفت: پیگیری روند استیضاح رئیس جمهوری بسیار ناراحت کننده است اما ضروری است، زیرا هیچ‌کس در آمریکا فراتر از قانون نیست.

به گزارش شبکه سی ان ان، «نانسی پلوسی» در مصاحبه با «استفان کولبرت» کمدین مشهور آمریکا گفت: پس از شنیدن مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین، برای آمریکا دعا کردم.

پلوسی در مورد تصمیم دیروز (پنجشنبه) مجلس نمایندگان گفت که قطعنامه استیضاح صرفاً «ادامه» تحقیقاتی است که مجلس انجام داده و برای «تنظیم آیین دادرسی» انجام شده است.

وی افزود، با اینکه این (روند تصویب قطعنامه به رسمیت شناختن استیضاح ترامپ) برای کشور ما ناراحت کننده است، اما این کار را با جدیت انجام می‌دهیم.

پلوسی با اشاره به اقدامات مجلس نمایندگان گفت: مهمترین چیزی که مردم آمریکا باید بدانند این است که هیچ‌کس فراتر از قانون نیست. نه رئیس جمهوری ایالات متحده نه کس دیگر.

قطعنامه علنی شدن روند استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشننبه با ۲۳۲ رای به تصویب مجلس نمایندگان این کشور رسید.

به موجب این قطعنامه تمام جلسات تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ بنا به تشخیص رئیسان کمیته ای که مشخص شده‌اند، به صورت علنی برگزار می‌شود.

از نکات مهم این جلسه حضور پلوسی در زمان اعلام آرای تصویب قطعنامه و برعهده گرفتن ریاست جلسه بود که خود پیام مهمی را به دونالد ترامپ فرستاد.

آرای مخالفان این قطعنامه ۱۹۶ رای بود که تمام جمهوریخواهان را تشکیل می داد.

این قطعنامه فصل جدیدی را در استیضاح ترامپ می‌گشاید چرا که هم از نظر قانونی روند استیضاح به تصویب رسیده و هم علنی شدن آن مورد تاکید قرار گرفته است.

ترامپ و جمهوریخواهان پیشتر خواستار رای گیری درباره آغاز استیضاح در مجلس نمایندگان شده بودند و شرط همکاری کاخ سفید با این تحقیقات را انجام چنین فرایندی می‌دانستند اما رئیس مجلس نمایندگان معتقد بود که نیازی به این کار نیست و فرایند فعلی در مجلس بر اساس اختیارات قانون اساسی انجام می شود.

سرانجام قطعنامه‌ای ارائه دادند که هیچ یک از اصلاحیه‌های مورد تقاضای جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان هم به آن اضافه نشد.

از سوی دیگر، وزیر انرژی آمریکا حاضر نشد با تحقیقات استیضاح ترامپ همکاری کند.

 سخنگوی وزارت انرژی آمریکا روز جمعه گفت« ریک پری» وزیر انرژی این کشور و یکی از اعضای کابینه دونالد ترامپ, رئیس جمهور این کشور که نقش محوری در جنجال اوکراین ایفا کرده است،در تحقیقات استیضاح به رهبری دموکرات ها علیه ترامپ شهادت نخواهد داد.

این تازه ترین نمونه از خودداری دولت ترامپ از همکاری در این تحقیقات در مجلس نمایندگان آمریکا است.

ترامپ در 17 اکتبر گفت پری تا آخر سال از سمت خود کناره گیری خواهد کرد. 

به گفته یک مقام مسئول در تحقیقات استیضاح ترامپ از پری و « راسل ووت» سرپرست دفتر بودجه کاخ سفید و دو مقام دیگر خواسته شده است تا روز چهارشنبه هفته آینده در یک جلسه غیرعلنی در مقابل سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا شهادت بدهند.

این تحقیقات بر مکالمه تلفنی ترامپ با ولودیمیر زلنسکی  رئیس جمهور اوکراین  و درخواست از وی برای تحقیق درباره جو بایدن  رقیب سیاسی وی در انتخابات 2020 آمریکا و پسرش«هانتر» مدیر یک شرکت انرژی در اوکراین  متمرکز است.

از «اولریش برشبول»  مشاور وزارت امور خارجه آمریکا و «دیود هِیل» معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی نیز خواسته شده است در روز چهارشنبه شهادت بدهند.

«شایلین هاینس» سخنگوی وزارت انرژی آمریکا  در بیانیه ای گفت که پری در جلسه محرمانه ای که مشاورش اجازه حضور ندارد  شرکت نخواهد کرد و افزود اگر این کمیته به طور جدی علاقه مند به انجام این کار است باید وزیر را برای شرکت در یک جلسه استماع علنی دعوت کند که مشاور وی نیز بتواند در آن حضور یابد و مردم آمریکا هم شاهد آن باشند.

این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی نوشت که تعدادی از جمهوریخواهان در مجلس سنا آماده اعتراف به این مساله هستند که دونالد ترامپ در عمل کمک های نظامی به اوکراین را به عنوان وسلیه ای برای فشار بر این کشور به منظور انجام تحقیقات از جو بایدن و خانواده اش  مورد استفاده قرار داده است.

واشنگتن پست نوشت که این تعداد رو به افزایش است.

این روزنامه آمریکایی نوشت به رغم «تحول» در استراتژی جمهوریخواهان در دفاع از ترامپ اما آنها اصرار می کنند که رفتار رئیس جمهور  آمریکا غیرقانونی نبوده است و به سطح جرمی که مستوجب استیضاح است نمی رسد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.