درگیری شدیدی میان نیروهای ارتش سوریه با نیروهای اشغالگر ترکیه در منطقه «تل الورد» در حومه شهر مرزی«رأ العین» رخ داد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری سانا، درگیری شدیدی میان نیروهای ارتش سوریه با نیروهای اشغالگر ترکیه در منطقه «تل الورد» در حومه شهر مرزی«رأ العین» رخ داد.

این در حالی است که منطقه شاهد فرار گسترده غیرنظامیان شده است.

ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری مورد حمایت آنکارا پیش از این دو روستای«المحمودیه» و «الدربو» را در حومه رأس العین به اشغال خود در آورده بودند.

شاهدان عینی نیز گفتند که ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری مورد حمایتش که در منطقه «عنیق الهوی» موضع گرفته اند خانه های مردم را در روستای تل الورد در جنوب شرق رأس العین با توپخانه گلوله باران کردند.

در همین حال، نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در حومه شمالی شهر«تل تمر»اقدام به تخلیه مقادیر زیادی نفت در حفره ها کرده و آن را برای گمراه کردن هواپیماهای ارتش ترکیه آتش زدند.

در تحولی دیگر، ارتش سوریه 4 روستای جدید را در حومه جنوب شرقی شهر رأس العین در استان «الحسکه»  بازپس گرفت. این روستاها عبارتند از: ام حرمله،باب الخیر، ام عشبه و الاسدیه. با بازپس گیری این 4 روستا ارتش سوریه به 3 کیلومتری مرز سوریه با ترکیه رسید.

ارتش ترکیه با حمایت گروه های مسلح سوری مورد حمایتش پیش از این حمله شدیدی به حومه رأس العین به ویژه منطقه «ابو راسین» انجام داد.

برخی منابع آگاه گفتند که ارتش سوریه به جنوب منطقه ابو راسین رسید و به پیشروی خود به سمت شمال و به طور مشخص به سمت مرزهای سوریه با ترکیه ادامه می دهد.

از سوی دیگر، وزارت دفاع سوریه از نیروهای قسد(نیروهای دموکراتیک سوریه) خواست که برای رویارویی با «تجاوز ترکیه» به ارتش سوریه ملحق شوند.

وزارت دفاع سوریه با صدور بیانیه ای امروز چهارشنبه تأکید کرد: فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح پس از بازپس گیری مناطق وسیعی از جزیره سوریه از عناصر گروه های موسوم به قسد می خواهد برای مقابله با تجاوز ترکیه که اراضی سوریه را تهدید می کند به یگان های ارتش سوریه ملحق شوند.

در این بیانیه آمده است که فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه آماده پذیرش عناصر و یگان های مایل به پیوستن به ارتش است و نیز آمادگی آن را دارد که به اوضاع کسانی که خدمت اجباری و احتیاطی انجام نداده اند و کسانی که تحت تعقیب هستند رسیدگی کند.

وزارت کشور سوریه نیز با صدور بیانیه ای از آمادگی خود برای پذیرش افراد وابسته گروه های موسوم به «آسایش»که تمایل به پیوستن به یگان های نیروهای امنیت داخلی هستند، خبر داد.

این دعوت ها در حالی صورت می گیرد که دولت سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه با میانجیگری روسیه درباره راه حلی برای اوضاع شمال شرق سوریه مذاکره می کنند.

از سوی دیگر،یک منبع نزدیک به گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه»  مورد حمایت ترکیه تأکید کرد که ترکیه به این گروه دستور داده است که شماری از روستاهای منطقه «تل ابیض» در شمال شرق سوریه در جاده بین المللی«ام-4» را تخلیه کرده و به پلیس نظامی روسیه تحویل دهند.

این منبع گفت که ارتش ترکیه امروز چهارشنبه از گروه های وابسته به گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه دستور داد که 11 روستای وابسته به شهر«عین عیسی» در منطقه تل ابیض واقع در جاده بین المللی ام-4 را تخلیه کرده و به پلیس نظامی روسیه تحویل دهند.

این منبع در ادامه گفت که ارتش ترکیه به این گروه ابلاغ کرد که این روستاها مشمول منطقه امنی نمی شود که به موجب توافقنامه امضا شده میان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور روسیه در دیدارشان در سوچی در 22 اکتبر کنونی مشخص شد؛ به موجب این توافقنامه منطقه عملیات موسوم به «چشمه صلح» ترکیه میان رأس العین و تل ابیض محدود می شود.

بنابراین گزارش، تجاوز ترکیه به شمال سوریه در ۹ اکتبر و پس از آن آغاز شد که «دونالد ترامپ» از تصمیم خود برای خروج نظامیان آمریکایی از خاک سوریه خبر داد.این حملات تا ۱۷ اکتبر ادامه داشت تا اینکه سرانجام آنکارا و واشنگتن پس از مذاکراتی ۴.۵ ساعته بر سر آتش‌بسی ۱۲۰ ساعته در شمال سوریه توافق کردند اما این آتش بس چندان دوام نیاورد. پس از آن نیز در ۲۲ اکتبر اردوغان و پوتین، رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در جریان مذاکراتی که در شهر «سوچی» برگزار شد، در چهارچوب معاهدۀ جدیدی اعلام کردند که درصورت عقب‌نشینی نیروهای کرد از مرزهای شمال‌شرق سوریه و کنترل مشترک ترکیه و روسیه بر بخش بزرگی از مرز، به این درگیری‌ها پایان خواهند داد. ترکیه هشدار داد عدم اجرای این توافق از سوی کردها، باعث از سرگیری حملات خواهد شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.