به دنبال رسوایی اوکراین گیت باید گفت که سنگ بنای ریاست جمهوری دونالد ترامپ دروغ است، اما سوال اصلی این است که آیا او خودش این دروغ ها را واقعا باور دارد؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد: رفتارهای ترامپ و دروغگویی‌ های بی‌ حد و حصر او به ویژه در مورد موضوع اوکراین گیت، چالش‌ عمده‌ ای پیش روی روزنامه‌ نگارانی قرار داده که به دنبال صحت‌ سنجی گفته‌ های او هستند. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا همانند «ریچارد نیکسون» رئیس جمهور اسبق این کشور تلاش دارد از طریق روش های احمقانه، در انتخابات ریاست جمهوری بر رقبای خود فائق آید. این در حالی است که حماقت ترامپ در استفاده از این روش ها، حتی بیشتر از ریچارد نیکسون است. نصب دستگاه های شنود در دفتر مرکزی حزب دموکرات اصولا کاری غیرضروری برای نیکسون بود زیرا وی می توانست حتی بدون جمع آوری اطلاعات سرّی یا شنود مکالمات سران حزب دموکرات به راحتی در 49 ایالت از 50 ایالت آمریکا، «جرج مک گاورنِ» از پیش بازنده را که کاندیدای وقت حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1972 بود، شکست دهد.

اکنون نیز ترامپ تلاش دارد با زور گفتن به دولت اوکراین (تهدید به پرداخت نکردن کمک های نظامی آمریکا به این کشور) یا با درخواست از دولت های کشورهایی مانند استرالیا و چین، اطلاعاتی صدمه زننده درباره برخی از رقبای خود، از جمله پسر «جو بایدن» کاندیدای پیشتاز حزب دموکرات که رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 خواهد بود، به دست آورد.

شهادت دادن «ویلیام تیلور» کاردار سفارت آمریکا در «کی یف» پایتخت اوکراین در برابر کمیته های مختلف کنگره آمریکا آن هم پشت درهای بسته، صدمات فراوانی به وجهه ترامپ وارد کرد. تیلور پیشتر نیز در ایمیلی به نمایندگان آمریکا در اروپا و ناتو تاکید کرده بود که گرو نگه داشتن کمک های نظامی آمریکا به اوکراین برای به دست آوردن اطلاعات درباره رقبای انتخاباتی، کاری احمقانه است.

ترامپ نه تنها حاضر بود اوکراین را در برابر تهاجمات روسیه تنها بگذارد بلکه کردهای سوری را نیز در برابر یورش نظامی ترکیه به شمال و شمال شرق سوریه رها کرد و به اعتبار آمریکا به عنوان یک متحد، ضربه زد.

با این حال، پس از سفر «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا به آنکارا و دیدار و گفت و گوی وی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که به توافق بر سر آتش بس 120 ساعته در شمال سوریه منجر شد، ترامپ چنان اعلام پیروزی کرد که گویی به صلحی پایدار در این منطقه دست پیدا کرده است. دروغ های ترامپ درباره «صلحِ خیالی» در سوریه و «دیوار مرزیِ خیالی» در امتداد مرز آمریکا با مکزیک، به خودی خود نگران کننده است، اما حتی نگران کننده تر از آن این است که گویی رئیس جمهور آمریکا، این دروغ ها را خودش به عنوان حقایقی محض، باور دارد. گویی ترامپ تصور می کند واقعیت ها و حقایق، به صرف اعلام نظر وی، در دنیای خارج تحقق می یابند.

در تازه ترین دروغگویی، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان در حالی از کاهش نیروهای آمریکایی به 13 هزار نظامی خبر داده که ترامپ پیش از این مدعی شده بود نیروهای آمریکایی به 9 هزار نظامی کاهش یافته است.

ترامپ همچنین دروغ های متعددی درباره درآمدهای هانتر بایدن، پسر جو بایدن در شرکت های چینی و اوکراینی، گفته است که هیچ پایه و اساسی ندارد.

همین اقدامات نسنجیده ترامپ سبب شده است که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که البته عضو حزب دموکرات است، آغاز روند تحقیقات رسمی مجلس نمایندگان را برای بررسی احتمال استیضاح ترامپ، اعلام کند که ناگفته پیداست با انتقادهای بسیار تند و شدید ترامپ مواجه شده است. در هر صورت، این تحقیقات ادامه دارد و مجلس نمایندگان آمریکا افراد زیادی را که از اقدامات ترامپ مطلع هستند، به کنگره احضار می کند تا در برابر کمیته های مختلف مجلس نمایندگان آمریکا شهادت بدهند. البته وزارتخانه های مختلف دولت آمریکا و همچنین کاخ سفید تا جایی که در توان دارند از همکاری با تحقیقات مجلس نمایندگان خودداری می کنند، ولی این مجلس از بسیاری از کارکنان و مقامات سابق دولت ترامپ دعوت کرده است که در کنگره درباره اقدامات ترامپ شهادت دهند تا مجلس نمایندگان آمریکا بتواند تصمیم گیری کند که آیا شواهد کافی برای استیضاح رئیس جمهور آمریکا در اختیار دارد یا خیر.

در تازه ترین اقدام هم یک قاضی دادگاه فدرال آمریکا به وزارت دادگستری دستور داده اسناد سری مربوط به هیئت منصفه را که این وزارتخانه از گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات در مورد دخالت خارجی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا سانسور کرده بود، به کمیته قضایی مجلس نمایندگان تحویل دهد. این قاضی فدرال به وزارت دادگستری آمریکا تا 30 اکتبر (8 آبان) فرصت داد تا این اسناد را در اختیار کمیته قضایی مجلس نمایندگان قرار دهد.

روزنامه واشنگتن‌ پست که سامانه‌ ای برای صحت‌ سنجی ادعاهای ترامپ طراحی کرده اخیرا گزارش داده ترامپ تا تاریخ 9 اکتبر (17 مهرماه) 13435 ادعای اشتباه یا گمراه‌ کننده مطرح کرده است. این رقم، معادل تقریبا 22 ادعای نادرست در هر روز است.

واشنگتن‌ پست نوشته سرعت نقیض‌ گویی‌ ها و اظهارات خلاف واقع ترامپ از زمان آخرین آمارهایی که این روزنامه 65 روز پیش گزارش داده بود، افزایش یافته است. یک علت این مسئله به جنجال‌ های ایجاد شده بر سر اوکراین مربوط است.

این روزنامه برای پوشش دادن این رفتار ترامپ دسته جدیدی به نام «پینوکیوی تمام» معرفی می‌ کند. مطابق تعریف، این لقب به سیاستمدارانی تعلق می گیرد که یک ادعای نادرسترا آنقدر تکرار کنند که بتوان گفت آنها وارد کارزار تحریف واقعیت شده‌ اند.

رسوایی گفت‌ و گوی تلفنی ترامپ با رئیس‌ جمهور اوکراین و ادعاهای نادرست ترامپ در این باره سریع‌ تر از بقیه ادعاهای او وارد طبقه «پینوکیو تمام» شده است. ترامپ 29 بار مدعی شده که شکوائیه تنظیم‌ شده از سوی یک افشاگر ناشناس علیه دولت او درباره تماس تلفنی با رئیس‌ جمهور اوکراین دقیق نبوده، حال آنکه صحت مسائل مطرح‌ شده در این شکایت‌ نامه توسط منابع مختلف تایید شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.