اظهارات سفیر سابق آمریکا در اوکراین در جریان نشست با قانون‌ گذاران مجلس نمایندگان بر شدت تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ که یک ماه است، جریان دارد خواهد افزود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد «ویلیام تیلور» کاردار سفارت آمریکا در اوکراین پشت درهای بسته در برابر قانون‌ گذاران در سه کمیته مجلس نمایندگان که مشغول انجام تحقیقات هستند، شهادت داد.

دیپلمات ارشد آمریکا در کی‌ یف در جریان نشست مربوط به تحقیقات استیضاح در مجلس نمایندگان اظهار داشت که دونالد ترامپ در گفت‌ و گو با همتای اوکراینی خود خواستار انجام تحقیقات در مورد رقیب سیاسی‌ اش، پیش از اعطای کمک‌ های نظامی یا دیدار زلنسکی از کاخ سفید شده بود.

ویلیام تیلور به کمیته‌ های مشغول تحقیقات در کنگره گفت «گوردن ساندلند» سفیر آمریکا نزد اتحادیه اروپا، در ماه سپتامبر به او اطلاع داده بود ترامپ خواستار آن است که «زلنسکی (رئیس‌ جمهور اوکراین) به‌ طور رسمی اعلام کند اوکراین در مورد بوریسما و دخالت‌ های ادعایی این کشور در انتخابات 2016 آمریکا تحقیق خواهد کرد» و «بسته به اعلام رسمی این مسائل» می‌ تواند راهی کاخ سفید شود و کمک‌ های نظامی پرداخت خواهند شد.

شهادت تیلور، کاردار سفارت آمریکا در اوکراین، حاکی‌ است که ترامپ هر آنچه زلنسکی می‌ خواست، از جمله کمک‌ های نظامی را مشروط به انجام تحقیقات رسمی اوکراین در مورد دموکرات‌ ها و شرکتی که به پسر جو بایدن عضو هیئت مدیره آن بود، می‌ کرد.

شهادت 15 صفحه‌ ای ویلیام تیلور، دربرگیرنده جدول زمانی از رخدادهاست که نشان‌ دهنده سیاست آمریکا در دو مسیر گوناگون از ماه مه به این سو است: یک مسیر که شورای امنیت ملی در پی گرفته بود و خواستار حفظ حمایت‌ ها از اوکراین بود و دیگری مربوط می‌ شد به تلاش‌ های «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ، که می‌ خواست زلنسکی در مورد بایدن و انتخابات 2016 آمریکا تحقیق کند.

این اظهارات از سوی یک دیپلمات کهنه‌ کار که پیشتر سال‌ ها سفیر آمریکا در اوکراین بوده کاملا در تضاد با ادعای ترامپ است که هرگونه داد و ستد سیاسی با هدف بهره برداری انتحاباتی را رد می‌ کند و می‌ گوید هیچ خلافی مرتکب نشده است.

گفته می‌ شود اظهارات تیلور در جریان نشست با قانون‌ گذاران مجلس نمایندگان بر شدت تحقیقاتی که یک ماه است، جریان دارد خواهد افزود. ویلیام تیلور در سال‌ های 2006 تا 2009 در زمان ریاست‌ جمهور جرج بوش، سفیر آمریکا در کی‌ یف بود.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن را دموکرات‌ ها تشکیل داده اند، مشغول تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس‌ جمهور، در رابطه با مکالمه تلفنی او با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌ جمهور اوکراین است.

ترامپ در جریان مکالمه تلفنی خود با زلنسکی در روز 25 ژوئیه خواستار انجام تحقیقات در مورد «جو بایدن» یکی از کاندیداهای اصلی حزب دموکرات برای رقابت در انتخابات ریاست‌ جمهوری 2020، و پسرش «هانتر بایدن» شده بود. در آن زمان دونالد ترامپ اعطای یک کمک نظامی 400 میلیون دلاری به اوکراین را متوقف کرده بود.

مطابق قانون انتخابات آمریکا، کمک گرفتن و یا دخالت دادن عامل خارجی در انتخابات آمریکا غیرقانونی است.

زلنسکی که به‌ تازگی و بدون هیچ سابقه سیاسی به‌ عنوان رئیس‌ جمهور اوکراین انتخاب شده، در تلاش بود برای نشان دادن این‌ که از حمایت آمریکا برخوردار است، دیداری در کاخ سفید داشته باشد.

«رودی جولیانی» وکیل ترامپ می‌ گوید جو بایدن که معاون باراک اوباما و ناظر بر سیاست‌ های آمریکا در قبال اوکراین بود، از کی‌ یف خواسته بود دادستان کل کشور را اخراج کند تا جلوی تحقیقات در مورد شرکت «بوریسما» گرفته شود. بوریسما بزرگترین شرکت نفت و گاز اوکراین است که هانتر بایدن، پسر جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما برای چند سال و همزمان با حضور پدرش در کاخ‌ سفید عضو هیات مدیره آن بوده است.

دادستان مذکور اما از سوی متحدان آمریکا، وام‌ دهندگان به اوکراین و ناظران محلی متهم شده بود که پرونده‌ های فساد را به فرجام نمی‌ رساند و تحقیقات واقعی در مورد گروه بوریسما انجام نخواهد داد.

جولیانی در عین حال اظهاراتی اثبات‌ نشده را نیز در مورد دخالت اوکراین در هک‌ کردن سرورهای حزب دموکرات در سال 2016 مطرح کرده‌ است. تحقیقات بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نشان می‌ دهد روسیه پشت قضایا بوده‌ است.

دونالد ترامپ تحقیقات را «تصفیه حساب سیاسی» توصیف کرده‌ است. رئیس‌ جمهور آمریکا هرگونه «گروکشی» یا بده‌ بستان در جریان گفت‌ و گوی خود با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌ جمهور اوکراین را رد کرده‌ است.

رئیس جمهور آمریکا در تازه ترین پیام توئیتری خود با شکایت از روند تحقیقات استیضاح خاطرنشان کرد، همه جمهوری خواهان باید به یاد داشته باشند آنچه که شاهد آن هستند، اعدام خودسرانه است.

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواه سنای آمریکا اقدام دونالد ترامپ در مقایسه کردن پیگیری استیضاح از سوی کنگره به «اعدام های خودسرانه گروهی» را استفاده شرم آور از انتخاب کلمات توصیف کرد. مک کانل با اشاره به تاریخ آمریکا گفت: من روند استیضاح را با اعدام خودسرانه که گزینش نادرستی از کلمات است مقایسه نمی کنم. 

بر اساس نتایج بدست آمده از تازه‌ ترین نظرسنجی، هم اکنون نیمی از آمریکایی‌ ها از اقدام نمایندگان حزب دموکرات در این کشور برای استیضاح و برکناری رئیس جمهور ترامپ پشتیبانی می‌ کنند.

بر همین اساس، 50 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی، به این پرسش که «آیا ترامپ باید استیضاح شده و از کار برکنار شود؟» پاسخ مثبت دادند. پاسخ 43 درصد از شرکت کنندگان هم منفی بود. این در حالی است که در ماه سپتامبر، 47 درصد از شرکت کنندگان با استیضاح و برکناری رئیس جمهور آمریکا موافق بودند. این رقم در ماه مه 41 درصد و در ماه‌های آوریل و مارس به ترتیب 37 درصد و 36 درصد ثبت شده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.