رهبر امریکا آشکارا، شکست امریکا در خاور میانه را پذیرفته است. می بایست خاطر نشان کرد که بروز تغییرات در سیاست امریکا، قبل از این سخنان ترامپ در خصوص سوریه آغاز شده بود. رویداد پیرامون حمله پهپادها علیه پالایشگاه های نفتی عربستان سعودی در اواسط ماه سپتامبر نمونه بارز آن است.

به گزارش سرویس بین الملل جماران؛ آلکسی پوپلافسکی در گازتا رو ی روسیه نوشت:

«1- به اعتقاد علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، امریکا تصمیم گرفت، نیروهای نظامی خود را از شمال سوریه خارج کند، زیرا حضور نظامی اش در خاور میانه شکست خورده است. در تهران، باور دارند که امریکا خطای خود را پذیرفته و از این رو، منطقه را ترک می کند. شمخانی در مقاله خود در خبرگزاری «مهر» دیدگاه های خود را در خصوص این تصمیم کاخ سفید مطرح کرده است. در زیر به نقطه نظرات وی اشاره می شود:

2- یک اثبات برای شکست سیاسی امریکا، تصمیم این کشور برای خروج از شمال سوریه است. ترامپ در ماه اکتبر این تصمیم را اتخاذ کرد، یعنی زمانی که ترکیه عملیات خود را در این منطقه علیه کردها و تروریست های داعش آغاز کرد. این اقدام ترامپ باعث شده تا از سوی نمایندگان حزب دموکرات و حتی، برخی از جمهوری خواهان مورد انتقاد قرار گیرد.

3- بدین ترتیب، رهبر امریکا آشکارا، شکست امریکا در خاور میانه را پذیرفته است. می بایست خاطر نشان کرد که بروز تغییرات در سیاست امریکا، قبل از این سخنان ترامپ در خصوص سوریه آغاز شده بود. رویداد پیرامون حمله پهپادها علیه پالایشگاه های نفتی عربستان سعودی در اواسط ماه سپتامبر نمونه بارز آن است. امریکا به رغم آن که ایران را مقصر اعلام کرده، اما کمترین اقدام نظامی به رغم درخواست سعودی ها، علیه ایران اتخاذ نکرد.

4- مقامات رسمی امریکا آشکارا، تصریح کرده اند که قصد ندارند، به ریاض کمک کنند. واشنگتن از اخذ تصمیم نظامی امتناع کرد، زیرا در این حمله، فقط پایگاه های عربستان سعودی هدف قرار گرفته شده اند.

5- این رویدادها نشان می دهد که در امریکا، آگاه هستند که باید ماسک ابر قدرت را کنار بگذارند. واشنگتن ناگزیر است، رویکرد واقع گرایانه ای را پیش ببرد تا دیگر، متحمل هزینه های سنگینی برای طرح های راهبردی خود در خاور میانه نشود. در نهایت، تمامی این رویدادها به خروج امریکا از خاورمیانه منجر می شود.

6- به اعتقاد یعقوب کادمی، کارشناس نظامی، «امریکایی ها هیچ تعهدی در قبال کردها ندارند و آنان متحد راهبردی واشنگتن نیستند و کمترین ارتباطی با مشکل منافع و امنیت امریکا ندارند».

7- می بایست خاطر نشان کرد که نتیجه گیری های شمخانی در خصوص بروز تغییرات در سیاست امریکا در خاور میانه کاملا، صحیح است. رئیس جمهور کنونی امریکا با روسای جمهوری قبلی در زمینه حضور در خاور میانه متفاوت است و تاکنون، هیچ جنگ جدیدی را آغاز نکرده است. ترامپ سخنان تندی را علیه دشمنان امریکا و از جمله، کره شمالی ایراد می کند، اما در نهایت، تلاش می کند، از آغاز جنگ نظامی ممانعت کند. این مشی نشانگر اذعان ترامپ به خطاهای امریکا در خاور میانه است. اما، هنوز مشخص نیست که آیا این روند به خروج کامل امریکا از منطقه منجر خواهد شد، یا خیر.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.