در آستانه سفر پوتین به ریاض نیروهای آمریکایی از شمال سوریه خارج شدند و همپیمانان کرد آمریکا در سوریه نیز با ارتش سوریه که مورد حمایت روسیه است برای مقابله با حمله نظامی ترکیه توافق امضا کردند.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی به سفر رئیس جمهور روسیه به عربستان سعودی پرداخت و نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز گذشته-دوشنبه- در نخستین سفر در نوع خود از ده سال پیش تا کنون به عربستان سعودی رفت؛ سفری که نشان دهنده نفوذ روز افزون مسکو در خاورمیانه با استفاده از دستاوردهای نظامی در سوریه و روابط قوی با ایران دشمن اصلی ریاض در منطقه و همکاری در عرصه سیاست های انرژی است.

مسکو در سال 2015 با اعزام نیروهایش به سوریه در خارومیانه جای پایی برای خود باز کرد، همان جایی به همراه ایران نقش اصلی را در حمایت از دولت سوریه در جنگ داخلی ایفا کرد آن هم در حالی که ایالات متحده آمریکا در آن دخالت کرد و عربستان سعودی نیز مخالفان سوری را مورد تأیید و حمایت قرار داد.

در آستانه سفر پوتین به ریاض نیروهای آمریکایی از شمال سوریه خارج شدند و همپیمانان کرد آمریکا در سوریه نیز با ارتش سوریه که مورد حمایت روسیه است برای مقابله با حمله نظامی ترکیه توافق امضا کردند.

روسیه همچنین در زمینه تقویت روابط با عربستان و ایران که اختلاف های آنها در پی حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان به مرز نزاع آشکار رسید، اقداماتی را انجام داد؛ حملاتی که ریاض و واشنگتن مدعی هستند تهران پشت آنها قرار دارد اما ایران به شدت این اتهام ها را رد کرد.

شدت تنش با ایران که در سلسله جنگ های نیابتی با عربستان در چند کشور از جمله سوریه درگیر است پس از آن که ایالات متحده آمریکا از توافقنامه هسته ای بین المللی با ایران خارج شد و تحریم ها را بار دیگر علیه ایران اعمال کرد، افزایش یافت.

رئیس جمهور روسیه با ملک«سلمان» و شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهدش که اداره امور کشور را به عهده دارد و پوتین می گوید با او رابطه دوستانه ای دارد، دیدار کرد.

پوتین و سلمان در سخنانی که تلویزیون آنها را پخش کرد گفتند که روابط دوجانبه برای امنیت و ثبات منطقه مهم است.

پس از رایزنی هایی که بر سرمایه گذاری های مشترک و نزاع در سوریه و یمن تمرکز داشت شاهزاده محمد گفت که همکاری میان عربستان و روسیه در زمینه انرژی باعث ایجاد ثبات می شود.

از نشانه های قوی تر شدن روابط دو کشور پیوستن روسیه غیر عضو اوپک که در برهه ای از زمان رقیب سازمان اوپک در بازارهای نفت به شمار می رفت، به عربستان برای تشکیل ائتلاف موسوم به اوپک + برای حمایت از بهای نفت خام جهانی از طریق محدودیت تولید آن است.

طی همایشی که صبح با مشارکت 300 تن از روسای اجرایی شرکت های عربستانی و روسی برگزار شد شاهزاده«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که کشورهای گروه اوپک+ به توافق پایبندند و همتای روس اش نیز گفت که مذاکراتی برای تغییر توافق صورت نمی گیرد.

 پوتین که به عربستان پیشنهاد تجهیز عربستان به سامانه دفاعی روسی پس از حملات به تأسسیسات نفتی در 14 سپتامبر گذشته ارائه کرد، پیش از سفرش به ریاض گفت که می تواند نقشی مثبت در کاهش شدن تنش با تهران به لطف روابط خوبش با دو طرف ایفا کند.

هر گونه اقدامی در اجرای برنامه عربستان برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس 400» روسیه که ریاض از مدت ها پیش در حال بررسی آن است، منجر به نارضایتی و خشم واشنگتن می شود که اوایل هفته جاری اعلام کرد که در پی حمله ماه گذشته به تأسیسات نفتی عربستان نزدیک به 3هزار نیرو و سامانه های دفاع هوایی بیشتری به عربستان ارسال می کند.

در همین حال، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در برابر فشارها برای اعمال تحریم ها علیه ریاض به دلیل نقض های حقوق بشر از جمله قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول مقاومت کرد و این تحریم ها را اقدامی«احمقانه» توصیف کرد که فقط به سود روسیه و چین تمام می شوند.

 

نفت و سرمایه گذاری ها

از «عادل الجیر» وزیر عربستان در امور خارجه درباره نگرانی از نزدیکی ریاض و مسکو سووال شد که پاسخ داد وی هیچ تعارضی د راین مساله نمی بیند.

الجبیر روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که عربستان سعودی بر این باور نیست که روابط عمیق با روسیه دارای اثرات منفی بر روابط با ایالات متحده باشد. وی افزود که عربستان بر این باور است که امکان برقراری روابط استراتژیک و قوی با ایالات متحده آمریکا و در عین حال بهبود روابط با روسیه وجود دارد.

پیش از سفر پوتین پرچم های روسیه و عربستان در خیابان های ریاض بر افراشته شد؛ سفری که یک روز طول کشید و شامل مراسم موسیقی ارکستر سمفونی چایکوفسکی شد.

طی این سفر دو طرف بیش از 12 یادداشت تفاهم در عرصه های انرژی ، پتروشیمی ، حمل و نقل و هوش مصنوعی امضا کردند.

«کریل دیمترییف» رئیس صندوق ثروت حاکمیتی روسیه به خبرنگاران گفت که تعدادی از سرمایه گذاران روس به ارائه احتمالی سهام شرکت نفتی«آرامکو»ی عربستان که یک تا دو درصد سهام آن در بازار داخلی طی ماه نوامبر پیش از ارائه احتمالی بین المللی آن ارائه می شود، اهتمام دارند.

«الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه نیز گفت که شرکت «گازپروم» روسیه مایل به همکاری با شرکت های عربستانی در زمینه گاز طبیعی است.

روسیه به عنوان بزرگترین صادر کننده گندم در جهان توانست در ماه آگوست گذشته پس از آن که عربستان با کاهش شروط برای واردات گندم موافقت کرد راهی برای ورود به بازارهای عربستان و خاورمیانه پیدا کند؛ امری که راه را برای صادرات از منطقه دریای سیاه باز کرده است.

یک منبع نیز به خبرگزاری رویترز گفت که صندوق حاکمیتی روسیه و شرکت«سالک» عربستان قصد دارند که برای بررسی مشترک پروژه های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی روسیه توافقنامه امضا کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.