کاهش قیمت نفت منجر به بهبود اوضاع اقتصاد آمریکا و افزایش فرصت های ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده برای دومین بار می شود.

به گزارش جماران ، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دو روز پیش در نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک)مشارکت نکرد اما رهبر واقعی این سازمان و تصمیم گیرنده در آن بود. این نیز به لطف ادامه عملی شدن توافق کاهش تولید نفت و در نهایت افزایش قیمت نفت خام رخ داد؛ امری که سیلی محکمی به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به شمار می رود که فشار زیادی بر عربستان سعودی و دیگر اعضای این سازمان به منظور افزایش تولید نفت برای کاهش قیمت آن وارد آورد؛ کاهش قیمت نفت منجر به بهبود اوضاع اقتصاد آمریکا و افزایش فرصت های ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده برای دومین بار می شود.

چقدر جالب و عجیب است، روسیه که طی دهه های گذشته دشمن سرسخت سازمان اوپک بود و از این سازمان به شدت انتقاد می کرد و آن را سازمانی«احتکاری»می دانست و تلاش می کرد توافقنامه ها و تصمیم هایش را تضعیف کند حالا روسیه در دوران پوتین تبدیل به دوست «صمیمی» این سازمان شده و آن را به عنوان جبهه ای قوی برای مقابله با خواسته های ترامپ برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت و تبدیل آن (آمریکا) به کشور صادر کننده نفت به دلیل تولید رو به رشد نفت صخره ای (بیش از 12 میلیون بشکه) به گونه ای که سلطه اش بر اقتصاد جهان را تقویت کند، هدایت می کند.

این یک ازدواج مصلحتی یا ازدواج«موقت» میان «اوپک» و روسیه است که پوتین برنده بزرگ از آن بیرون آمد آن هم در سایه جنگ سرد رو به گسترش وی با ایالات متحده. روسیه بودجه خود را بر اساس بهای 40تا50 دلاری برای هر بشکه نفت قرار داد و اکنون و به لطف همکاری با اوپک و حفظ میانگین تولید کنونی بهای نفت خام برنت به 65 دلار برای هر بشکه رسید و این یک دستاورد مهم در رویارویی با تحریم های تحمیلی آمریکا علیه روسیه به دلیل الحاق شبه جزیره« کریمه» است به ویژه آن که درآمدهای نفتی و گازی 50 درصد از درآمد بودجه سالیانه روسیه را شکل می دهد.

در این مساله بحثی نداریم که توافق پوتین با« محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای تمدید عملی کردن توافق کاهش تولید در حاشیه نشست گروه بیست در «اوساکا»ی ژاپن  همان عامل سرنوشت سازی بود که بهای نفت را بالا نگه داشت و باعث شد که توافقنامه یاد شده برای کاهش نفت به نتیجه برسد.

پرسشی که اکنون و پس از آن که رهبری روسیه و پوتین رئیس جمهورش بر سازمان اوپک و بازارهای انرژی جهانی مورد تأکید قرار گرفت،مطرح می شود این است که واکنش ترامپ به این سیلی چگونه خواهد بود و نقش همپیمان عربستانی شرکت کننده در آن چه خواهد بود؟ ترامپی که با پادشاه عربستان تماس تلفنی برقرار می کند و افزایش تولید نفت برای کاهش بهای آن را به گونه ای که در خدمت اقتصاد کشورش باشد را دیکته می کند و پادشاه عربستان هم به طور کامل به او پاسخ مثبت می دهد.

هنوز زود است که در گمانه زنی ها غرق شویم اما بی تردید رئیس جمهور آمریکا از این نزدیک شدن عربستان و روسیه و کنترل بهای جهانی نفت به گونه ای که به بلندپروازی هایش برای انتخابات ریاست جمهوری آتی آسیب می زند، راضی نخواهد بود...و خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.