از آغاز حمله ارتش ترکیه به شمال شرقی سوریه موسوم به «چشمه صلح» پنج روز می‌ گذرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در پنجمین روز از عملیات ارتش و عناصر همسو با ترکیه در شمال سوریه، ترکیه نیروها و ادوات نظامی بیشتری را امروز راهی شهرهای «راس العین» و «تل ابیض» در شمال شرق سوریه کرد.

این در حالی است که خبرگزاری آناتولی ساعتی پیش اعلام کرد منطقه «سلوک» در جنوب شرقی شهر تل ابیض در چارچوب عملیات «چشمه صلح» به اشغال گروه های مورد حمایت ترکیه در آمده است.

نهاد موسوم به «دیده‌ بان حقوق بشر سوریه» وابسته به مخالفان سوری، هم در خبری اعلام کرده که شبه‌ نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» توانستند بیشتر مناطق شهر «راس العین» را از ارتش ترکیه بازپس گیرند. طبق این گزارش، عناصر گروهک «ارتش آزاد» که در کنار ارتش ترکیه می‌ جنگند، از مناطق صنعتی راس العین عقب‌ نشینی کرده‌ اند و در حال حاضر درگیری‌ ها در منطقه «گذرگاه راس العین» و محور «تل حلب» متمرکز است.

همزمان بمباران و گلوله‌ باران دو طرف نیز به شدت جریان دارد و تا کنون چهار تن از شبه‌ نظامیان کرد در این درگیری‌ ها کشته شده‌ اند.

از سوی دیگر، راشاتودی به نقل از رئیس مرکز روسی آشتی در سوریه «حمیمیم» - وابسته به وزارت دفاع روسیه - اعلام کرد که در پی عملیات نظامی ترکیه و درگیری‌ های جاری در مناطق شمال سوریه، بیش از 100 هزار نفر مناطق درگیر را ترک کرده و در شهرهای «قامیشلی»، «حسکه» و شهرهای مجاور مستقر شده‌ اند.

از سوی دیگر، نیروهای سوریه دموکراتیک تهدید کرد که اگر آمریکا در برابر حمله ترکیه به شمال سوریه به آنها کمک نکند، با دمشق و مسکو ائتلاف خواهد کرد.

«مظلوم کوبانی» فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک به شدت از موضع آمریکا درباره حمله ترکیه به شمال سوریه انتقاد کرد و گفت: شما ما را رها کردید که قربانی شویم.

وی از آمریکا خواست توضیح بدهد که آیا کاری برای حمایت از کردها می‌ کند یا خیر.

مظلوم کوبانی خطاب به آمریکا گفت: شما تمایلی به حمایت از ما ندارید و نمی‌ خواهید طرف دیگری نیز به کمک ما بیاید. این از نظر اخلاقی درست نیست.

وی تاکید کرد که آمریکا یا باید حمله ترکیه را متوقف کند یا اینکه به کردها اجازه بدهد با نظام سوریه و روسیه توافق کنند تا جنگنده‌ های روسی منطقه پرواز ممنوعی را بر فراز شمال شرق سوریه ایجاد کنند.

این در حالی است که وزرای خارجه کشورهای اتحادیه عرب (جامعه الدول العربیه) بعد از نشست اضطراری در قاهره حمله ترکیه به شمال سوریه را تجاوز خوانده و خواستار پایان این حمله شده‌ اند.

در بخشی از بیانیه مزبور آمده است: «اتحادیه عرب تجاوزگری ترکیه علیه خاک سوریه را محکوم می‌ کند زیرا نقض آشکار اصول منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت به ویژه قطعنامه 2254 است که خواهان حفظ وحدت و استقلال سوریه است. اتحادیه عرب این تجاوزگری را همچنین تهدید مستقیم امنیت قومی عربی و امنیت و صلح بین‌ المللی می‌ داند.»

روزنامه ینی شفق که به عنوان ارگان رسانه‌ ای اصلی اتاق فکر حزب عدالت و توسعه شناخته می‌شود، واکنش‌ های تندی به اتحادیه عرب نشان داده و پیام «فخرالدین آلتون» مسئول بخش اطلاع‌ رسانی نهاد ریاست جمهوری ترکیه را منتشر کرد. آلتون موضع اتحادیه عرب در قابل ترکیه را به عنوان یک رسوایی توصیف کرده و در این مورد نوشت: «آن کشورها نماینده راستین جهان عرب نیستند و می‌ دانیم چرا از ترکیه ناراحت هستند. مشکل اصلی آنها با ما این است که ما همواره مدافع حقوق مردم فلسطین بوده‌ ایم و آن کشورها، چنین چیزی را تحمل نمی‌ کنند. ما این بیانیه را محکوم کرده، محتوای آن را غیرقابل قبول می‌ دانیم و اعلام می‌ کنیم آن کشورهایی که قدس را به اشغالگران تقدیم کرده و مردم بی گناه یمن را بمباران کرده‌ اند، نماینده راستین جهان عرب نیستند. ما این بیانیه را به شدت محکوم می‌ کنیم. عملیات ما در خاک سوریه، نه اشغال‌گری، بلکه مبارزه با تروریسم است. از این که مبارزات ما با تروریست‌ ها شما را عصبانی کرده، بر خود می‌ بالیم.»

وزارت خارجه ترکیه هم با انتشار بیانیه‌ ای٬ موضع‌ گیری اتحادیه عرب را محکوم و اعلام کرد: «اتهام‌ زنی دبیرکل اتحادیه عرب علیه ترکیه، مصداق خیانت و همچنین مشارکت در جرایم گروه‌ های تروریستی است.»

پاسخ‌ های تند مقامات ترکیه به بیانیه کشورهای عضو اتحادیه عرب نشان داد که آنکارا منتظر چنین واکنشی نبوده و شناخت دقیقی از مواضع سیاسی کشورهای عربی ندارد. 

روزنامه سوزجو از روزنامه‌ های مهم مخالفین اردوغان در تیتر صفحه نخست امروز این عبارت را به کار برد:«حتی اعراب از پشت به ما خنجر زدند.»

این در حالی است که «اسامه شاهین» نماینده مجلس کویت با انتشار مطلبی در حساب توئیتری خود پیرامون عملیات چشمه صلح ترکیه در شرق فرات اعلام کرد: «عرب‌ ها و مسلمانان از گام ترکیه در نجات دادن برادران کُرد و عرب در سوریه حمایت می‌ کنند». وی بر پشتیبانی خود از عملیات چشمه صلح برای برقراری صلح و ثبات در شمال سوریه تاکید کرده و نوشت: ترکیه تنها نیست.

در تحولی دیگر، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در گفت و گوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مورد حمله ترکیه به شمال سوریه شدیدا ابراز نگرانی کرد. جانسون با اعلام این که کشورش از عملیات نظامی ترکیه حمایت نمی‌ کند، از اردوغان خواست تا به این عملیات پایان داده و وارد گفت و گو شود.

اما رجب طیب اردوغان بار دیگر اعلام کرد که به رغم انتقادهای جامعه جهانی دست از این حمله برنخواهد داشت.

او این حمله را با چراغ سبز ترامپ آغاز کرد. این در حالی است که دونالد ترامپ بامداد امروز یکشنبه در خصوص تصمیمش برای خروج نیروهای آمریکا از خاک سوریه نیز گفت: ما باید سربازان خود را از جنگ هایی که پایانی ندارد، خارج کنیم. ما 10 سال در سوریه باقی ماندیم. رئیس جمهور آمریکا افزود: از ما خواستند تا در کنار کُردها بجنگیم و من گفتم که از هیچ طرفی طرفداری نمی کنیم.

ترامپ گفت: در صورتی که ترکیه به اقلیت ها در شمال شرق سوریه آسیب برساند، تحریم های شدیدی را علیه ترکیه اعمال خواهم کرد.

ترامپ افزود: بگذاریم ترک ها خودشان تدبیری برای مرزهایشان بیندیشند و من گمان نمی کنم که سربازان ما باید آن جا می بودند. رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: 50 میلیون دلار برای حمایت از اقلیت های نژادی و دینی در سوریه اختصاص خواهیم داد.

در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، فرانسه نیز اعلام کرده که فروش تسلیحات نظامی به ترکیه را متوقف می‌ کند. دولت فرانسه همچنین به آنکارا هشدار داد که حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه تهدیدی برای امنیت اروپا است. بعد از هلند، نروژ، فنلاند و آلمان، فرانسه پنجمین کشوری است که تصمیم تعلیق صادرات سلاح به ترکیه را گرفته است.

این در حالی است که شورای امور خارجه اتحادیه اروپا فردا دوشنبه 14 اکتبر در لوکزامبورگ نشستی را برگزار خواهد کرد که در جریان آن در این باره صحبت خواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه از تصمیم کشورش برای حمله به سوریه دفاع کرد و در واکنش به تهدید به تحریم گفت تحریم‌ های تسلیحاتی آنکارا را قوی‌ تر می‌ کند.

بنا به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، یورش نظامی ترکیه به مناطق تحت کنترل کردها در شمال شرق سوریه هزاران تن از غیرنظامیان را به فرار از خانه‌ هایشان مجبور کرده است. حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه علاوه بر مخالفت‌ ها و اعتراض‌ های داخلی موجی از محکومیت‌ های بین‌ المللی و عربی را به همراه داشته است.

حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه چند روز پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ پس از گفت و گوی تلفنی با رجب طیب اردوغان به نیروهای کشورش فرمان جابه جایی در خاک سوریه را داد.

ترکیه مدعی است که هدف این حمله نظامی، نابودی نیروهای کردی است که با شبه‌ نظامیان کُرد مستقر در خاک این کشور ارتباط دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.