کره شمالی تهدید کرده است که اگر آمریکا سیاست «خصمانه» خود در قبال این کشور را متوقف نکند، به «مذاکرات مشمئزکننده» با این کشور ادامه نخواهد داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد وزارت خارجه کره شمالی با انتشار بیانیه ای دولت آمریکا را متهم به «گمراه کردن اذهان عمومی و انتشار اخبار کاملا بی‌ پایه و اساس» درباره همواره بودن مسیر مذاکرات آتی کرد.

در این بیانیه آمده است: مذاکرات استکهلم به ما نشان داد که واشنگتن تمایلی به بهبود رابطه با کره شمالی را ندارد و ممکن است به‌خاطر منافع یکجانبه خود روابط دوجانبه را خدشه‌ دار کند.

این بیانیه ادامه می دهد: مادامی که آمریکا به طور کامل از سیاست «خصمانه» خود عقب‌ نشینی نکند، پیونگ‌ یانگ مایل به ادامه این «مذاکرات مشمئزکننده» نیست.

این بیانیه نگفته است کدام سیاست آمریکا را مدنظر قرار می‌ دهد، اما کره شمالی قبلا آمریکا را به توطئه برای حمله به این کشور متهم کرده و از ادامه تحریم‌ های این کشور علیه اقتصادش انتقاد کرده بود.

اولین دور مذاکرات دو کشور که پس از 7 ماه از سر گرفته شده بود تنها پس از چند ساعت خاتمه یافت. روز شنبه مذاکراتی در سطح کارشناسان دو کشور در استکهلم سوئد برگزار شد و همان روز نیز دولت پیونگ‌ یانگ اعلام کرد که مذاکرات را متوقف می‌ کند.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد کره شمالی، آمریکا را مسئول شکست مذاکرات در سطح کاری اخیر در سوئد می‌داند و قصد برگزاری مذاکرات بیشتر را ندارد مگر این که واشنگتن سیاست‌ های خصمانه خود را تغییر دهد.

وی در این بیانیه همچنین اعلام کرد پیونگ یانگ با انتظار و خوش بینی به این مذاکرات نزدیک شد چرا که واشنگتن بار‌ها تاکید داشت که آماده مذاکرات بر اساس روش جدید و راه حل خلاقانه است.

در این بیانیه همچنین آمده است: «با وجود این، موضع کلیشه‌ ای و قدیمی که نمایندگان هیئت آمریکایی در این مذاکرات از خود نشان دادند در واقع موجب شد تا احساس کنیم انتظاراتمان چیزی جز امید واهی و توخالی نبوده است و درباره موضع آمریکا برای حل و فصل این مسئله از راه مذاکرات تردید کنیم.»

اما آمریکا گفته است «مذاکرات خوبی» انجام شد و این مذاکرات زمینه‌ ای شد برای دور بعدی گفت‌ و گوها که قرار است دو هفته آینده برگزار شود.

هیئت نمایندگان آمریکا و کره شمالی در تلاش برای احیای دیپلماسی هسته‌ای که از زمان بی نتیجه ماندن دومین اجلاس سران کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در هانوی ویتنام در ماه فوریه گذشته تاکنون مسکوت مانده است؛ روز شنبه نشستی برای بیش از 8 ساعت در استکلهم سوئد با یکدیگر گفت و گو کردند. اما مدت زمان کوتاهی پس از این نشست، «کیم میونگ گیل» رئیس هیئت مذاکره کنندگان کره شمالی اعلام کرد که این مذاکرات انتظارات ما را برآورده نکرده و آمریکا پیشنهاد جدیدی را مطرح نکرده است.

گفت و گوها در حالی آغاز شده بود که کره شمالی چند روز پیش به پرتاب یک موشک جدید بالستیک از زیردریایی اقدام کرد. آن اقدام که یازدهمین آزمایش موشکی کره شمالی در سال 2019 میلادی بود توسط ژاپن و آمریکا محکوم شد.

مذاکره کنندگان آمریکایی گفتند که ادامه مذاکرات را می‌ توانند در دو هفته آینده مجددا ادامه دهند، اما طرف کره‌ ای می‌ گوید که واشنگتن در ارائه یک طرح جدید موفق نبوده و کره شمالی تمایلی به خلع سلاح ندارد.

اولین دور مذاکرات میان ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ژوئیه سال 2018 در سنگاپور انجام شد و دومین مذاکرات نیز فوریه امسال در ویتنام بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.

رهبران دو کشور همچنین آخر ژوئن امسال در منطقه غیرنظامی کره شمالی و جنوبی با هم دیدار کردند و ترامپ دعوت کیم جونگ اون برای ورود به خاک کره شمالی را قبول کرد و برای اولین بار یک رئیس‌جمهور آمریکایی قدم به خاک کره شمالی گذاشت.

کره شمالی گفته است در ازای امتیازات سیاسی و اقتصادی و تضمین امنیت کشور، آماده رها کردن برنامه هسته‌ ای نظامی‌ اش است.

پیش از مذاکرات سال گذشته، آمریکا 28 هزار و 500 نیروی نظامی خود را از کره جنوبی خارج و انجام مانورهای نظامی مشترک با این کشور را لغو کرد. اما بعد از شکست مذاکرات، آمریکا مانورهای نظامی‌ اش با کره جنوبی را از سر گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.