ارتباط جغرافیایی میان عراق و سوریه پس از سال ها قطع آن یعنی گشودن گذرگاه زمینی از چین تا دریای مدیترانه و خارج از کنترل ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش و به طور خاص رژیم اسرائیل است.

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: عراق گذرگاه مرزی«القائم- البوکمال» با سوریه را پس از گذشت هشت سال از بسته شدن آن بازگشایی کرد. بازگشایی این گذرگاه به نفع تقویت پیوستگی جغرافیایی دو کشور مهم در محور مقاومت است که ایران آن را رهبری می کند و به تقویت روابط تاریخی میان دو کشور برادر و همسایه کمک می کند.

ارتباط جغرافیایی میان عراق و سوریه پس از سال ها قطع آن یعنی گشودن گذرگاه زمینی از چین تا دریای مدیترانه و خارج از کنترل ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش و به طور خاص رژیم اسرائیل است.

اقدام آقای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق برای اتخاذ تصمیم بازگشایی این گذرگاه در چالش روشن و واضح به فشارهای آمریکایی و بمباران های هوایی و حملات موشکی اسرائیل اقدامی پرجرأت است که تأکید می کند عراق تصمیم خود را یکسره کرده و تصمیم گرفته است که به محور مقاومت ملحق شود امری که معنایش این است که 6 تریلیون دلار سرمایه گذاری ایالات متحده آمریکا در این کشور طی لشکرکشی و اشغال عراق برای دور کردن هر گونه خطری که دولت اشغالگر اسرائیلی را تهدید می کند، باد هوا شد و بعید نمی دانیم که اقدام بعدی اخراج نیروهای آمریکایی مستقر در عراق باشد که تعدادشان از 6هزار نیرو بیشتر است.

WhatsApp-Image-2019-10-01-at-7.15.45-PM

معنای مهم تر این اقدام نه فقط تأکید بر پایان یا به پایان رساندن خطر گروه های تروریستی مانند داعش است که بر منطقه در طول پنج سال گذشته سیطره داشتند بلکه همچنین به معنای گشودن راه زمینی استراتژیک میان ایران، سوریه و لبنان است که می تواند نقش مهمی در انتقال سلاح ها از موشک های بالستیک و پهپاد  گرفته تا خودروهای زرهی ایفا کند بدون آن که این سلاح ها از طریق فرودگاه ها به ویژه فرودگاه بین المللی دمشق منتقل شوند که انبارهای مجاور آن در معرض تجاوزهای هوایی اسرائیل طی حداقل هفت سال گذشته قرار گرفتند.

ملت سوریه که در معرض محاصره آمریکایی و عربی خفه کننده قرار دارد بزرگترین استفاده کننده از گشودن مرزها با کشور برادر عراق و تقویت تجارت و مسائل سیاسی و اجتماعی با این کشور است زیرا این محاصره ظالمانه را می شکند و بازار صادرات بزرگی برای حبوبات ، سبزیجات، میوه ها و تولیدات صنایع کشاورزی و پوشاک برایش باز می کند و در عین حال در عین حال طرف مقابل نیز گردشگران دینی و درمانی عراقی را جذب می کند زیرا بیمارستان های سوریه همچنان از همه همتاهای خود در کشورهای نفتی پیشرفته تر هستند.

این یک اتفاق خوشحال کننده ای برای 20 میلیون سوری است که بازگشایی این گذرگاه با فرا رسیدن فصل سرما همزمان شده است زیرا سوری ها نیاز به سوخت و مشتقات نفتی دارند که بدون هر گونه مانعی به آنها خواهد رسید. نفتکش ایرانی که در جبل الطارق توقیف شد و محموله خود را در بندر«طرطوس» تخلیه کرد سه ماه نیاز داشت تا به ایستگاه نهایی خود برسد زیرا دولت مصر حاضر نشد که به این نفتکش اجازه دهد از کانال سوئز عبور کند، امری که باعث شد نفتکش از طریق «دماغه امید نیک» در دور ترین نقطه آفریقای جنوبی به سمت جبل الطارق و دریای مدیترانه دریانوردی می کند.

این یک لحظه تاریخی شایسته جشن نه فقط در سوریه و عراق و  ملت های دو کشور بلکه همه ملت های عرب است زیرا نزدیکی میان دو کشور عربی برادر به ویژه در سایه طرح های آمریکایی و اسرائیلی برای چند پاره کردن و ویرانی کشورهای منطقه، سزاوار جشن است.

در پایان باید بگوییم که امیدواریم دولت اردن و «عمر الرزاز» رئیس آن گام مشابهی را بردارند و تحریم و ممنوعیت های آمریکایی بر تاجران اردنی که آنها را از هر گونه تجارتی با سوریه از طریق گذرگاه مرزی «نصیب جابر» منع می کند را به چالش بکشانند. این  برای اردن زشت است که به گروکشی آمریکایی ها تن دهد و در برابر اعمال تحریم ها علیه اردنی ها در صورتی که به دیکته های توهین آمیزش تن ندهند، سکوت کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.