نمی دانیم که مسئولان در این دو کشور به این نصیحت گوش می دهند یا نه ولی آن چه نصرالله گفت یک واقعیت است.

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم نوشت: «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان عادت ندارد به دشمنان خود و در نهایت دشمنان محور مقاومت نصیحت کند بلکه به شدت از آنها انتقاد می کند ولی در سخنرانی اش که عصر روز جمعه به مناسبت درگذشت استاد«علامه حسن کورانی» ایراد کرد این قاعده را شکست زمانی که به عربستان و امارات دو طرف اصلی جنگ کنونی علیه یمن کوتاه ترین و کم هزینه ترین راه برای حمایت از این دو کشور و اقتصادشان و نیز تأسیسات نفتی آنها در برابر حملات موشکی و پهپادهای حوثی ها  به آنها نشان داد و آن توقف جنگ یمن است زیرا این اقدام بسیار شرافتمندانه تر از تحقیرشان توسط آمریکاست.

نمی دانیم که مسئولان در این دو کشور به این نصیحت گوش می دهند یا نه ولی آن چه نصرالله گفت یک واقعیت است زیرا به باور بسیاری از کارشناسان غربی«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای یاری به عربستان سعودی و انتقام گرفتن از حملات به تأسیسات نفتی«بقیق» و «خریص» که منجر به کاهش تولید نفت عربستان به نصف شد و ایران متهم به دست داشتن در این حمله شده است، هرگز علیه ایران جنگ راه نمی اندازد.

تنها چیزی که برای ترامپ مهم است گروکشی از همه کشورهای حاشبه خلیج فارس و به دست آوردن میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی آنها به بهانه تأمین حمایت از آنهاست اما زمانی که این کشورها یا برخی از آنها در معرض خطرها قرار گرفتند دست به وقت کشی و این و آن پا کردن زد و توئیت ها و اظهارات متناقضی منتشر کرد که در آنها یک بار می گوید که تعهدی به حمایت از کسی نداده و بار دیگر بهانه می آورد که منتظر نتایج تحقیقات برای فهمیدن مکانی می شود که موشک ها از آن جا شلیک شده و پهپادها از آن جا به پرواز در آمده اند.

حتی کشور فقیر و مقروض بحرین که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند از  گروکشی ترامپ در امان نماند ولی این قابل توجه بود که ترامپ اصرار بر فروش سامانه موشکی «پاتریوت» به این کشور به ارزش 12 میلیارد دلار دارد و این طی سفر شیخ«سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه» ولیعهد بحرین اعلام شد؛ این در حالی است که ناکامی سامانه موشکی پاتریوت در برابر پهپادها و موشک های یمنی ها ثابت شده است و بیشتر کشورهای همپیمان آمریکا از خرید آن چشم پوشی کرده اند و آخرین آنها ترکیه بود که موشک ها و سامانه «اس400» روسیه را جایگزین پاتریوت کرد ولی بحرین که در آن پایگاه ناوگان پنجم آمریکا واقع است به مانند همه دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی تواند با این گروکشی مخالفت کند.

در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج فارس به دولت شکست خورده آمریکا تکیه کرده اند همانطور که برخی از آنها به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان حامی و همپیمان شان تکیه کردند ولی می بینیم که نتانیاهو در حال سقوط است و فقط چند گام با زندانی فاصله دارد که پس از صدور حکم تقریبا قطعی علیه اش به اتهام فساد به زودی روانه آن می شود و ما بر این باور نیستیم که سرنوشت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده طی یک سال دیگر بهتر از نتانیاهو باشد.

ترامپ فقط دوست پول است و ارزش های اخلاقی هیچ جایگاهی در قاموس او ندارد. تمام چیزی که برای او مهم است حجم حساب بانکی اوست و جهان برایش قراردادهای ساخت و ساز است حالا اگر او با دوست صمیمی اش یعنی نتانیاهو بیش از یک هفته است چه برای حمایت از او چه برای تسلیت به او پس از شکست در انتخابات تماس نگرفته است حالا آیا حاضر است به دوستان سعودی و اماراتی اش وقتی گرفتار مشکلات یا بحران می شوند اهمیت دهد.

ما بر این باور نیستیم که ترامپ که از سقوط پهپادش بر فراز تنگه هرمز در دهانه خلیج فارس انتقام نگرفت یا جلوی توقیف نفتکش نزدیک ترین همپیمانش یعنی انگلیس را نگرفت آن هم انگلیسی که در همه جنگ های کشورش در عراق، سوریه و افغانستان شریک کشورش بود ، هواپیماهایش را برای حمله به تأسیسات نفتی ایران بفرستد. بیشترین کاری که می تواند بکند اعمال تحریم های اقتصادی است همانطور که روز گذشته بانک مرکزی ایران را تحریم کرد زیرا او از واکنش و پاسخ ایران و حمله به پایگاه هایش در قطر، عربستان، امارات، بحرین و کویت می ترسد؛ این پایگاه ها در تیررس موشک ها و پهپادهای ایرانی«شبح» که رادار گریز هستند، قرار دارند.

سلاح نیروی هوایی آمریکا که بر منطقه خلیج فارس سلطه داشت و همه دشمنان آمریکا را به دلیل قدرتش و کارایی اش در تعیین سرنوشت جنگ ها می ترساند به راحتی با سامانه های موشکی جدید چه ساخت روسیه باشند مانند«اس 400» و  چه ساخت ایران باشند، کنار زده شده و ناکارآمد شده است. و همین بس که به پهپاد«گلوبال هاوک» آمریکایی اشاره کنیم که توسط یک موشک ایرانی و در ارتفاع 20 کیلومتری سرنگون شد.

ما همچنان بر این مساله اصرار داریم که پهپادهایی که تأسیسات نفتی بقیق و خریص را هدف قرار دادند از یمن به پرواز در آمده اند تا زمانی که عکس این باور با مدارک و اسناد علمی و عملی موثق ثابت شود. همچنین ما روایت سخنگوی نظامی جنبش انصار الله حوثی را قبول می کنیم زیرا باور داریم که تلاش های مستمری وجود دارد که جایگاه این جنبش و توان نظامی اش و ملت یمن که پشت آن قرار دارد دست کم گرفته شود این در حالی است که انصار الله این قدرت و توان را در میدان ها و جبهه ها با ایستادگی پنج ساله در برابر ائتلافی ثابت کرد که جدیدترین و گران ترین هواپیماها و تجهیزات نظامی در همه جهان را دارد. همچنین کفه ترازو در ماه های اخیر به نفع انصار الله یمن سنگینی خود را شروع کرده است.

امیدواریم که مسئولان عربستان و امارات این مقوله نظامی جاودان را در پی بگیرند که می گوید:« بهترین راه برای پایان جنگ ها اعلام پیروزی و خروج فوری از آنها برای کاهش تلفات است». نتایج علنی است و همه آنها را می بینند و به قول این ضرب المثل عربی« اگر می خواست زمستان شود هوا ابری می شد».

محور مقاومت که اکنون جنگ سختی را علیه تأسیسات نفتی عربستان به راه انداخته است و چه بسا به زودی علیه امارات (با توجه به تهدیدهای اخیر حوثی ها) به راه می اندازد این کار را در چارچوب استراتژی دقیق و کاملا بررسی شده انجام می دهد و آن اولا صادرات نفت همپیمانان آمریکا در خلیج فارس متوقف شود ،دوما بهای نفت در بازاهای جهانی بالا برود، سوما بحران اقتصادی جهانی به مانند همان بحرانی که جهان را در سال های 2007 و 2008 به لرزه در آورد به وجود بیاورد و چهارما کاری کند که سیاست اعمال محاصره و تحریم های آمریکایی گران تمام شود.

افزایش بهای نفت یعنی رکود اقتصادی جهانی و به طور خاص رکود اقتصاد آمریکاست؛ امری که معنایش کاهش فرصت های ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده است. نشانه هایی بروز کرده است که تأکید می کند که رکود اقتصادی آمریکا آغاز شده است و این امر باعث خوشحالی اکثریت قاطع ملت های جهان می شود.

دو رئیس جمهور آمریکایی به دلایل اقتصادی در انتخابات شکست خوردند و نتوانستند در دور دوم پیروز شوند اولی«جورج بوش» پدر بود و دومی«جیمی کارتر» و حالا بعید نمی دانیم که ترامپ سومین رئیس جمهور باشد. خوش بین باشید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.