یک منبع تأکید کرد که اوضاع تأسیسات نفتی عربستان که مورد حمله انصار الله قرار گرفتند بسیار بد است.

 به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، دو منبع آگاه از فعالیت شرکت نفتی«آرامکو»ی عربستان سعودی امروز دوشنبه گفتند که از سرگیری تولید نفت آرامکو به شکل طبیعی و به طور کامل پس از حمله بی سابقه انصار الله یمن به تأسیسات نفتی عربستان «چه بسا چند ماه» طول بکشد. حمله به تأسیسات نفتی عربستان توسط انصار الله تولیدات این کشور را به نصف کاهش داده است.

یکی از این دو منبع تأکید کرد:«اوضاع همچنان بسیار بد است.»

 یک منبع آگاه روز گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود که بازگشت تولید نفت عربستان به شکل کامل پس از حمله انصار الله یمن به دو تأسیسات نفتی شرکت«آرامکو» در روز شنبه، نه چند روز بلکه چند هفته طول می کشد.

 مسئولان عربستانی جدول زمانبندی شده برای بازگشت تولید نفت این کشور به طور کامل ارائه نکردند.

این در حالی است که شرکت مشاوره ای«انرژی اسپکتس» اعلام کرد که عربستان پس از حملات گسترده روز شنبه انصار الله یمن  به تأسیاست نفتی این کشور و توقف بیش از نیمی از تولید نفت خام و بخشی از تولیدات گازش تبدیل به بزرگترین مشتری فرآورده های نفتی می شود.

این شرکت تأکید کرد که نبود گاز بر فرایند فعالیت پالایشگاه ها تأثیر گذاشته است.

این شرکت تأکید کرد که به احتمال زیاد شرکت نفتی آرامکوی عربستان سعودی مقادیر بسیار زیادی بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده های نفتی بخرد این در حالی است که صادراتش از گاز مایع کاهش پیدا کند.

حمله انصار الله یمن به تأسیسات نفتی عربستان با استفاده از ده پهپاد باعث شده است که تولید نفت خام عربستان  نزدیک به 5.7 میلیون بشکه در روز  متوقف شود.

انرژی اسپکتس همچنین تأکید کرد که علاوه بر تولید نفت این حملات 18 درصد از تولید گاز طبیعی و 50 درصد از تولید گاز اتان و گاز مایع عربستان را متوقف کرد.

این شرکت تأکید کرد که از سر گیری تولید نفت عربستان به طور کامل چندین هفته طول خواهد کشید.

این در حالی است که بازارهای سهام عربستان سعودی روز گذشته بلافاصله پس از باز شدن، در واکنش به حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو که نیمی از تولید نفت عربستان را متوقف کرد، ۲.۳ درصد سقوط کردند.

 پس از این که حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو، نیمی از تولید نفت عربستان را متوقف کرد، امروز بلافاصله با باز شدن بازارهای سهام سعودی ، سهام این کشور ۲.۳ درصد سقوط کرد.

سقوط روز یکشنبه باعث شد روند سقوط چندین روزه سهام سعودی که در هفته‌های اخیر با قیمت‌گذاری‌های بالای سهام، قیمت پایین نفت و نگرانی از چشم‌انداز اقتصاد، آسیب دیده بودند، بسط پیدا کند.

شاخص سهام عربستان تمام سود امسال خود را از دست داده و نسبت به رکورد ۲۰۱۹ خود، که ۹۴۰۳ واحد شده بود، ۱۸ درصد پایین آمده است.

سهام عربستان با سقوط روز یکشنبه، حالا ۱.۸ درصد نسبت به ابتدای امسال پایین‌تر آمده است.

سایر بازارهای منطقه هم واکنشی منفی به این حملات داشتند؛ شاخص سهام کویت .۱ درصد سقوط کرد و شاخص سهام دوبی ۰.۸ درصد پایین آمد.

از سوی دیگر، در پی قطع نیمی از صادرات نفت عربستان سعودی ، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش شدیدی را تجربه کرده و به بالاترین حد طی چهار ماه گذشته رسید.

به گزارش رویترز، امروز دوشنبه قیمت نفت «برنت» برای تحویل در آینده با افزایشی ۱۹ درصدی به ۷۱ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. همچنین بهای نفت خام آمریکا برای تحویل در آینده بیش از ۱۵ درصد افزایش داشت و هر بشکه آن ۶۳ دلار و ۳۴ سنت معامله شد.

بنابراین گزارش، ارتش  و کمیته های مردمی یمن صبح روز شنبه با 10 پهپاد مسلح به دو پالایشگاه شرکت آرامکوی عربستان سعودی حمله کرد که در پی آن روند تولید و صادرات نفت سعودی‌ها با اختلال مواجه شد.

در این حملات دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در شرق عربستان هدف قرار گرفتند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد این عملیات یکی از بزرگترین عملیات‌هایی است که نیروهای ما در عمق سعودی انجام داده و پس از رصد اطلاعاتی دقیق و همکاری افراد شریف و آزاده در داخل عربستان سعودی صورت گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.