پنجاه و هشت عضو سازمان ملل از دولت هند خواستند به نقض حقوق بشر در «جامو و کشمیر» پایان دهد.

به گزاش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، پنجاه  و هشت عضو سازمان ملل از دولت هند خواستند به نقض حقوق بشر در «جامو و کشمیر» پایان دهد.

 پنجاه عضو سازمان ملل در حمایت از سخنان «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان در نشست شورای حقوق بشر در ژنو طی بیانیه مشترکی اعلام کردند: هند نقض حقوق بشر در جامو و کشمیر را متوقف کند.

در این بیانیه همچنین آمده است:«وضعیت فعلی کشمیر اضطراری است. هند به محدودیت‌های ارتباطی، مقررات منع رفت و آمد، بازداشت فعالان سیاسی، استفاده از نیروی نظامی بیش از حد علیه مردم پایان دهد.نگرانی میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به اقدامات اخیر هند درست است. برای بررسی موارد «وحشتناک» نقض حقوق بشر در کشمیر باید زیر نظر سازمان ملل یک کمیسیون تحقیق تشکیل شود.» 

وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد که هند ظرف 6 هفته اخیر جامو و کشمیر اشغالی را به بزرگترین زندان در این سیاره تبدیل کرده است.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنانی در چهل و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو اطهار داشت: هند ظرف 6 هفته اخیر جامو و کشمیر اشغالی را به بزرگترین زندان این سیاره تبدیل کرده است.

او در ادامه با اشاره به محدودیت دسترسی مردم کشمیر به خدمات اصلی و ابزارهای ارتباطی گفت:«آزادی‌های آنان به طور سیستماتیک نقض می شود. بیش از 8 میلیون کشمیری چندین دهه تحت فشار‌های دولت هند بوده اند. آنها ظرف 6 ماه اخیر نیز در معرض اقدامات اشغالگرانه ارتش هند قرار دارند.

وی تأکید کرد: در این بازه زمانی حقوق بیش از 6 هزار سیاستمدار، فعال، دانشجو و شاغل در کشمیر نقض و اکثر آنان «به اجباری» زندانی شده‌اند. مسئله کشمیر نه مسئله داخلی هند، بلکه بین‌المللی است».

وزیر خارجه پاکستان در پایان سخنانش بر ضرورت تشکیل یک «کمیسیون تحقیق» توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای شناسایی و محاکمه عاملان جنایت در کشمیر تاکید کرد.

 دهلی نو یک ماه پیش در جامو و کشمیر خطوط ثابت و همراه تلفن را قطع و دست‌رسی به اینترنت را نیز محدود کرده بود.

نمایندگان مجلس قانونگذاری «لوک سبها» پارلمان هند در ششم آگوست لایحه تقسیم ایالت جامو و کشمیر به دو سرزمین اتحادیه جداگانه را تصویب کردند.

این لایحه یک روز پیش نیز در مجلس اعلا «راجیه سبها» پارلمان هند به رای‌گیری گذاشته شده و با 125 مثبت در مقابل 61 رای منفی به تصویب نمایندگان این مجلس رسیده بود.

از سوی دیگر، طرح پیش‌نهادی برای لغو ماده 370 قانون اساسی هند نیز که موقعیت ویژه‌ای به منطقه جامو و کشمیر اعطا می کند، در مجلس قانون‌گذاری با351 رای «بله»، 72 رای «نه» و یک رای «ممتنع» تصویب شده بود.

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون 3 جنگ در سال‌های (1947، 1965 و 1971) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از 70 هزار نفر در این درگیری‌‌ها کشته شدند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال 1989 مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال 1989 تاکنون بیش از 100 هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از 10 هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

هر از چند گاهی در خط کنترلی منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌هایی میان نظامیان دو کشور روی می دهد. از سال 2003 تاکنون دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس در این منطقه متهم می‌کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.