در پی پیشروی ارتش سوریه در شمال استان حماه شهرهای«کفرزیتا،مورک،اللطامنه، معرکبا، اللحیا و اللطمین» آزاد شدند.شهر خان شیخون نیز از دست گروه های مسلح آزاد شد.

به گزارش جماران به نقل از المیادین، دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری اعلام کرد که ارتش سوریه پس از درگیری شدید با گروه های مسلح به ویژه گروه تروریستی جبهه النصره شهر مهم و استراتژیک«خان شیخون» را در جنوب استان«ادلب» آزاد کرد.

این دیده بان تأکید کرد که در پی پیشروی ارتش سوریه به سمت شهر خان شیخون عناصر مسلح و تروریستی از این شهر فرار کردند. این شهر از سال 2014 در اشغال گروه های مسلح بود.

دیده بان حقوق بشر سوریه همچنین تأکید کرد که ارتش سوریه استان حماه را نیز به طور کامل آزاد کرد.

در پی پیشروی ارتش سوریه در شمال استان حماه شهرهای«کفرزیتا، مورک،اللطامنه، معرکبا، اللحیا و اللطمین» آزاد شدند.

این دیده بان تأکید کرد که گروه های مسلح از همه اراضی تحت اشغال شان در استان حماه در مجاورت استان ادلب نیز عقب نشینی کردند و مجبور به فرار شدند.

پیش از این یک منبع نظامی به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته بود که ارتش سوریه همه راه های امدادرسانی به گروه های مسلح و تروریستی در شمال استان حماه را قطع کرده و مواضع خود را در اطراف خان شیخون تثبیت کرده است.

در همین حال جبهه النصره مدعی شد که شهرهای شمال استان حماه هنوز در سیطره این گروه  و گروه های همپیمانش است.

در تحولی دیگر، «رامی عبدالرحمن» مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت که ارتش سوریه اکنون در حال پاکسازی شهر خان شیخون است.

عبدالرحمن افزود با فرار گروه های از شمال حماه و آزادی همه شهرها و شهرک های آن توسط ارتش سوریه مرکز نظارت و بازرسی ارتش ترکیه در مورک در شمال حماه به محاصره کامل در آمده است و عناصر آن هیچ چاره ای جز این ندارند جز آن که از راه هایی که در کنترل میدانی یا آتشباری ارتش سوریه است خارج شوند.

روز گذشته ارتش ترکیه تلاش کرده بود که به گروه های مسلح در شهر خان شیخون در برابر پیشروی ارتش سوریه کمک کند و کاروانی نظامی برای حمایت از آنها به سمت این شهر فرستاد اما با بمباران آن توسط ارتش سوریه مجبور به توقف شد.

برخی منابع مخالف در سوریه تأکید کردند که یک کاروان نظامی بزرگ ارتش ترکیه که متشکل از 25 خودروی نظامی، تجهیزات و کامیون هاست و از گذرگاه مرزی«باب الهوی» به اراضی سوریه وارد شده بود بمباران شد. 

 برخی منابع اعلام کردند که جنگنده های ارتش سوریه کاوران نظامی ترکیه را بمباران کردند.

 این منابع تأکید کردند که کاروان نظامی ترکیه به سمت مرکز کنترل و بازرسی ترکیه که در منطقه کاهش تنش در جنوب ادلب ایجاد شده در حرکت بود و هفت تانک و شش خودروی زره پوش نیز آن را همراهی می کردند اما بمباران هوایی باعث شد که مجبور به توقف در شهر«معره النعمان» شود.

منابع یاد شده احتمال دادند که مقصد این کاروان نظامی مرکز کنترل و ایست بازرسی «مورک» در شمال«حماه» باشد.

در همین حال، وزارت خارجه سوریه اقدام ترکیه برای عبور از مرزهای سوریه و انتقال مهمات و سلاح و ورود به شهر «سراقب» به منظور انتقال آنها به شهر«خان شیخون» برای کمک به تروریست های«جبهه النصره» را محکوم کرد و این اقدام را تأکید دوباره بر ادامه حمایت نامحدود نظام حاکم بر ترکیه از گروه های تروریستی دانست.

یک منبع تأکید کرد که کاروان نظامی ارتش ترکیه که با خود مهمات و سلاح و تجهیزات و کمک های مختلف آورده است امروز صبح (روز دوشنبه) با عبور از مرزهای سوریه و ترکیه به شهر سراقب رفت و در راه شهر خان شیخون است تا به گروه های تروریستی شکست خورده در این شهر کمک کند.

این منبع تصریح کرد که سوریه به شدت این دخالت آشکار ترکیه را محکوم می کند و نظام حاکم بر ترکیه را مسئول کامل عواقب این نقض صریح و آشکار وحدت و سلامت ارضی سوریه می داند.

در پی آن ترکیه اعلام کرد که ارتش سوریه کاروان نظامی ارتش ترکیه را در ادلب بمباران کرد که در نتیجه آن 3 تن کشته و 12 تن دیگر زخمی شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.