پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

ایران بزرگترین برنده جنگ تجاری آمریکا و چین است

به نظر ما ترامپ زمانی که فتیله جنگ تجاری را شعله ور کرد و بر واردات از چین تعرفه های گمرکی اعمال کرد، بزرگترین اشتباه عمر خود را مرتکب شد و در محاسبات خود دچار اشتباه سختی شد.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: رهبران چین تهدید کردند که به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای اعمال تعرفه های گمرکی 10 درصدی بر کالاهای وارداتی آمریکا از چین به ارزش 300میلیارد دلار پاسخ قاطع و سریعی می دهند ولی تا زمان نوشتن این سطرها محتوای این واکنش را فاش نکردند.

ترامپ که در حالتی از سردرگمی در نتیجه شکست بیشتر سیاست هایش به ویژه در زمینه تنش با ایران و مخالفت کشورهای اروپایی با پیوستن به ائتلاف دریایی که می خواهد برای تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز ایجاد کند به سر می برد و او یعنی ترامپ تبدیل به یک ببر زخمی شده است که به همه سو حمله می کند و خودش را به در و دیوار می زند.

تصمیم ترامپ برای اعلان جنگ تجاری پس از تأخیر طولانی باعث سردرگمی بازارهای مالی جهان شد و بیشتر بازارهای بورس جهان از جمله بازار بورس توکیو که بیشترین تأثیر را از این جنگ می بیند، به میزان 2 درصد ضرر دیدند. بهای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی نیز شاهد کاهش 8 درصدی شد.

ترامپ بر این باور است که چین پرچم تسلیم را بالا می برد و فورا به شرط هایش پس از آن که چند ماه پیش تهدید به اعمال این تعرفه ها کرد، تن می دهد اما چین مانند ایران به این گروکشی وقعی ننهاد و تنها چیزی که وعده داد ادامه مذاکرات بود ولی این تصمیم آمریکا این مذاکرات را به طور کامل متوقف می کند زیرا چین قبول نمی کند که اعمال تعرفه ها بر بیشتر صادراتش تبدیل به امر واقع و شمشیر روی گردن چینی ها در هر گونه مذاکراتی شود.

به باور ما رهبران چینی زیرک و باهوش که نماینده آنها «شی جین پینگ» رئیس جمهور است به خوبی برای این گروکشی آمریکا آماده شده اند و شروع به ایجاد نظام مالی منطقه ای و جهانی برای پایان سلطه اقتصادی آمریکا کرده اند.

یوان طلایی سلاح قوی چین خواهد بود. برخی گزارش های جهانی حکایت از آن دارد که چین از مقادیر زیادی از اسناد قرضه آمریکایی که در اختیار دارد خود را رها کرده و شروع به این کرده است که سرمایه های بازگشتی را در خرید طلا و فلزات قیمتی دیگر هزینه کند تا بتواند از این راه از این ین جدید حمایت کند که برخی ارزیابی ها می گویند که ارزش تبادل به وسیله آن در کشورهای شرق آسیا به نزدیک به 10 میلیون ین تا کنون در این بازارها به علاوه بازارهای دیگر جهانی رسیده است.

چین جنگ علیه دلار را اعلام کرد و بسیج کردن جبهه ای جهانی برای پایان سلطه اش را آغاز کرد؛جبهه ای که روسیه و هند و تعدادی از کشورهای بریکس علاوه بر ترکیه و ایران را شامل می شود. چین همچنین همه خریدهای نفتی خود از خلیج فارس که نزدیک به 6 میلیون بشکه در روز است را با پترو ین انجام می دهد و نه با دلار.

ایران بزرگترین استفاده کننده از این جنگ تجاری خواهد بود زیرا چین به هیچ کدام از تحریم های آمریکایی تحمیل شده علیه ایران پایبند نخواهد ماند و چه بسا بار دیگر واردات خود را به میزان قبل از این تحریم ها یعنی بیش از 700هزار بشکه در روز برگرداند.

به نظر ما ترامپ زمانی که فتیله جنگ تجاری را شعله ور کرد و بر واردات از چین تعرفه های گمرکی اعمال کرد، بزرگترین اشتباه عمر خود را مرتکب شد و در محاسبات خود دچار اشتباه سختی شد. آثار این اقدام تحریک آمیز متهورانه بر او، دولتش و واحد پولی آمریکا در هفته ها و ماه های آینده به شکل بازتاب منفی خود را نشان خواهد داد.

همانطور که ایران خواستار لغو تحریم های تحمیلی به عنوان شرط بازگشت به میز مذاکرات است چین نیز همین خواسته را مطرح خواهد کرد و هر گونه امتیاز دادن توسط ترامپ یا تن دادن به خواسته دو کشور به معنای کاهش محبوبیت و کاهش احتمال برنده شدنش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهد بود.

منطقه خاورمیانه نیز استفاده کننده بزرگ دیگر از این جنگ تجاری آمریکا و چین خواهد بود زیرا پایان سلطه دلار و صعود نظام مالی جهانی جدید که بر دلار تکیه ندارد، آغاز افول آمریکا خواهد بود و چه بسا شاهد پایان امپراتوری آمریکا به مانند پایان«شوروی»خواهیم شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.