ژاپن طی ده سال گذشته تحریم های بین المللی علیه کره شمالی را نقض کرده و اقدام به صادر کردن برخی از تجهیزات استراتژیک و کالاهای لوکس به کره شمالی کرده است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، گزارش های سازمان ملل نشان می دهد که ژاپن طی ده سال گذشته تحریم های بین المللی علیه کره شمالی را نقض کرده و اقدام به صادر کردن برخی از تجهیزات استراتژیک و کالاهای لوکس به کره شمالی کرده است.

10 گزارش که توسط کمیته کارشناسان در سازمان ملل در دوره ای بین سال های 2010 تا 2019 تهیه شده  است نشان می دهد که در چندین مورد ژاپن تجهیزات ممنوعه از جمله تجهیزات حساس و کالاهای لوکس به کره شمالی به رغم تحریم های سازمان ملل علیه، به پیونگ یانگ صادر کرده است.

بر اساس گزارشی که در سال 2016 صادر شد کره شمالی به تجهیزات راداری که یک شرکت ژاپنی برای کشتی های جنگی این کشور تولید کرده دست یافته است و برخی از این تجهیزات در عکس هایی که روزنامه «رودنگ سینمون» کره شمالی در جریان آزمایش موشکی ضد کشتی در فوریه 2015 منتشر کرد، ظاهر شدند.

در گزارش دیگر سازمان ملل در سال 2015 کمیته سازمان ملل تأکید کرد که برخی از اجزای ممنوعه ساخته شده در ژاپن در ساخت پهپادهای کره شمالی مورد استفاده قرار گرفته است. این نتیجه در پی بررسی لاشه یک پهپاد کره شمالی در جزیره«بایک یونگ» کره جنوبی در دریای زرد، به دست آمد.

در گزارش دیگری ژاپن اقدام به صادر کردن کالاهای لوکس به کره شمالی کرد که اغلب آنها از سال 2008 تا 2009 صورت گرفته است که شامل 18 خودروی لوکس مانند«مرسدس» و «لکسوز» بوده است.

در تحولی دیگر، «مون جایه این»رئیس جمهور کره جنوبی امروز دوشنبه گفت که اتهام های ژاپن به کره جنوبی درباره نقض تحریم های بین المللی کره شمالی توسط سئول با صادر کردن کالاها و تجهیزات ممنوعه «چالش خطرناکی» برای کشورش به شمار می رود.

مون طی نشست با معاونان ارشد خود هشدار داد که اقدام ژاپن برای محدودیت صادرات موادی که در تجهیزات تکنولوژیک پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد به کره جنوبی زیان بیشتری به اقتصاد ژاپن وارد می کند و از توکیو خواست به میز مذاکره برگردد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.