یک استاد امور بین الملل می گوید: ایران از سرمشقی پیروی می کند که روسیه در اوکراین و چین در جزایر اسپارتلی پیاده کردند: گونه ای تاکتیک سرد شامل کنش های هجومی اما ایستادن در زیر سطحی که طرف مقابل را بیش از حد تحریک کند.

به گزارش جماران؛ آمیتا اتزیونی، استاد امور بین الملل دانشگاه جرج واشنگتن، در یادداشتی در تارنمای نشنال اینترست به بررسی نحوه برخورد ایران به تهدیدهای نظامی پرداخته است.

اتزیونی می نویسد: «ایران از سرمشقی پیروی می کند که روسیه در اوکراین و چین در جزایر اسپارتلی پیاده کردند: گونه ای تاکتیک سرد شامل کنش های هجومی اما ایستادن در زیر سطحی که طرف مقابل را بیش از حد تحریک کند.»

وی در ادامه تصریح کرده که «ترامپ چنان اخلالگر مجربی است که اخلال های خودش را هم مختل می کند. اخیرا ارتش آمریکا آماده محک زدن راهبردی بود که برپایه آن، صِرف آرایش نیروی نظامی، برای کشاندن ایران به پای میز گفتگو بر سر موضوع های دلخواه آمریکا کفایت می کرد.»

استاد امور بین الملل همچنین در ادامه یادداشت خود مدعی شده است: «همانطور که پس از حمله 2003 آمریکا به عراق، ایرانی ها پیام های فوری ای فرستادند که آماده گفتگو با ایالات متحده هستند.»

اتزیونی یادآور شده: «این سوء برداشت وجود دارد که آمریکا در عراق و افغانستان شکست خورد، حال آنکه آمریکا در هر دو مورد فقط ظرف چند هفته و به آسانی با تلفاتی اندک به پیروزی دست یافت. آمریکا اما در ملت سازی و برقراری دمکراسی پایدار ناکام ماند و همچنان ناکام است.»

وی تاکید کرده است: «اما آمریکا مجبور نیست همان اشتباهات را تکرار کند یعنی نیروی زمینی به ایران بفرستد یا درگیر بازسازی ویرانی های پس از جنگ آن شود. قرار بود این برنامه محک زده شود تا اینکه ترامپ آن را در سایه برده و مختل کرد.»

اتزیونی در پایان یادداشت خود نوشته است: «نتیجه اینکه، تهدیدهای آینده دولت ترامپ، اعتباری نخواهد داشت.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.