گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

قاسم محبعلی: ایران باید خواستار تشکیل کمیته مستقل بین المللی برای بررسی حوادث مربوط به خلیج فارس و دریای عمان شود

ایران باید خواستار تشکیل کمیته مستقلی از تحقیق شود تا بتواند مانع تاثیرگذاری اتهام زنی‌های بی پایه و اساس آمریکا شود.

پایگاه خبری جماران: با مجموعه حوادثی که در روزهای گذشته از ادعاهای آمریکا تا موضوع میانجی‌گری ژاپن و مورد حمله قرارگرفتن دو نفتکش در دریای عمان اتفاق افتاد، تحلیل شرایط فعلی کمی دشوار به نظر می رسد.

برخی معتقدند که شرایط امروز دستخوش اقدامات شیطنت آمیزی قرار گرفته که از سوی آمریکا و متحدانش مدیریت شده و هدف اصلی آن نیز تحت فشار قرار دادن بیشتر ایران برای قبول مذاکره است.

اما یک تحلیل‌گر مسائل بین الملل معتقد است که طرف ایرانی باید به سرعت خواستار تشکیل یک هیأت مستقل تحقیقی از سوی سازمان ملل شود تا مشخص گردد چه نیرو و قدرتی پشت حوادث مربوط به خلیج فارس و دریای عمان است.

برخی نگران عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا و از بین رفتن خطر جنگ در منطقه هستند

قاسم محبعلی در گفت و گو با جماران درباره وضعیت فعلی کشور با توجه به حوادث طراحی شده روزهای اخیر گفت: در منطقه ما بازیگران یا کنش‌گرانی هستند که علاقه‌مند نیستند تا وضعیت منطقه به سمت ثبات و آرامش و تشنج زدایی پیش رود. آنها به‌ویژه نگران هستند که روابط ایران و آمریکا به سمت عادی‌سازی پیش رفته و خطر جنگ در منطقه از بین رود.

وی افزود: اینکه این نیروها کجا بوده یا وابسته به چه قدرتی هستند، قابل بحث است. اما به نظر من طرف ایرانی باید به سرعت خواستار تشکیل یک هیأت مستقل تحقیقی از سوی جامعه بین الملل شود تا مشخص شود چه نیرو و قدرتی پشت حوادث مربوط به خلیج فارس و دریای عمان است. در غیراین صورت این احتمال قوت می گذرد که انگشت اتهام به سمت طرف ایرانی نشانه گرفته و باعث تهدید منافع ملی و امنیت کشور شود.

آمریکا به اتهام‌زنی علیه ایران نیاز دارد

این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی گفت: این طبیعی است که آمریکا انگشت اتهام را به سمت ایران بگیرد زیرا به این کار نیاز دارد. دولت آن کشور برای اینکه بتواند ائتلافی منطقه ای علیه ایران تشکیل دهد، اروپا، ژاپن و آسیایی ها را منفعل کند، قیمت نفت را در شمال آمریکا بالا نگه دارد، تسلیحات نظامی خود را بیشتر فروخته و برای حضور نیروهایش در خلیج فارس توجیه مناسبی بیاورد، نیاز به رخ‌دادن چنین اتفاقاتی در منطقه و متهم ساختن طرف مقابل خود یعنی ایران دارد.

وی بیان کرد: بازهم می‌گویم که ایران باید خواستار تشکیل کمیته مستقل تحقیق از جانب سازمان‌ملل شود به گونه‌ای که اعضای آن کمیته دارای منافعی متضاد با یکدیگر بوده و در عین حال مورد تایید ایران باشند و نتوانند به دلیل وابستگی داشتن به آمریکا گزارشی یک‌جانبه تهیه کرده و واقعیت را وارونه نشان‌دهند. بی‌تردید این مسأله مانع تاثیرگذاری اتهام زنی‌های بی پایه و اساس آمریکا خواهد شد. اینکه سرپرست وزارت دفاع آمریکا رسماً اعلام می‌کند که به دنبال اجماعی بین‌المللی علیه ایران بوده و وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا نیز به دنبال تشکیل آن هستند، به دلیل نیازی است که آنها دارند. زیرا در مسأله خروج از برجام موفق به ایجاد اجماعی بین‌المللی علیه ایران نشدند.

ایران باید فضای داخلی را مدیریت کند

محبعلی ادامه داد: آنها در همین راستا مسأله امنیت آبراهه‌ها و کشتی‌ها را مطرح می‌کنند که طبیعتاً این مسأله باعث آسیب دیدن کشورهای دیگر به ویژه اقتصادهای کشورهای اروپایی و آسیایی می‌شود و از آنجا که خود این کشورها توانایی جلوگیری از آسیب رسیدن به کشتی‌های خود را ندارند، هرچه بیشتر به سمت آمریکا حرکت خواهند کرد و آمریکا نیز موفق خواهد شد تا آنها را زیر چتر خود بیاورد.

وی بیان کرد: ایران باید علاوه بر درخواست برای تشکیل کمیته‌ای مستقل، فضای داخلی را در قبال اظهارات مقاماتی که مسئولیتی در سیاست خارجی ندارند، مدیریت کند. از سوی دیگر باید از نشریات و رسانه‌هایی که درکی از مسائل بین المللی نداشته ولی از بروز اتفاقات مختلف در منطقه ابراز شادمانی می‌کنند بخواهد تا در این قبیل مسائل ورود نکنند. همچنین باید به نیروهای منطقه‌ای منتسب به ایران هشدار داده شود که اقدامات خود را کنترل کرده و کارهایی انجام ندهند که طرف مقابل بتواند از آن سوءاستفاده کند.

باید از راه‌حل‌های دیپلماتیک استفاده کرد

محبعلی بیان کرد: سفرهای آقای آبه و وزیرخارجه آلمان به ایران سفرهای مهمی بودند و همین طور سفر معاون خانم موگرینی به کشور، همه این‌ها سفرهایی هستند که اشخاص درحالی که پیام‌های طرف مقابل را مخابره می‌کنند ارزیابی خود را نیز انجام می‌دهند تا اطلاعات مستقیمی از طرف ایرانی داشته باشند. از این رو، آقای آبه موفق شد در بالاترین سطح با مقامات ایرانی ملاقات کند و دریافت مستقیمی از واکنش‌های احتمالی ایران داشته باشد.

وی در پایان گفت: اگر این وضعیت مدیریت نشود و به سمت یک راه‌حل دیپلماتیک حرکت نکند، ممکن است یا به سمت درگیری‌های ناخواسته حرکت کنیم یا به سمت اجرای پلن B آمریکایی رویم. زیرا آنها در پلن A به دنبال محاصره اقتصادی و تحریم‌ها هستند و برای اینکه آنها موفق به اجرای پلن  b خود نشوند، باید از راه‌حل‌های دیپلماتیک استفاده کرد. زیرا درگیری نظامی هم برای کشور ما هزینه‌های زیادی در بر دارد هم اوضاع منطقه را به طور کامل بر هم می‌ریزد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.