انتخابات پارلمان اروپا با بالاترین میزان مشارکت طی 20 سال برگزار شد. 50.5 درصد واجدین شرایط رای در این انتخابات شرکت کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویویورک تایمز در گزارشی نوشت: پوپولیست ها و ناسیونالیست هایی که می خواهند از قدرت های اتحادیه اروپا فاصله بگیرند، بعد از چهار روز انتخابات در این قاره سهم خود را در پارلمان اروپا افزایش دادند، اما این افزایش به حدی نیست که بسیاری از احزاب سنتی از آن بهراسند.

یکی از مسائل قابل توجه در این انتخابات پیشرفت پوپولیست ها در اروپا است. حزب اروپای ملت ها و آزادی (ENL) به رهبری «مارین لوپن» و «متئو سالوینی» در مجموع 58 کرسی به دست آوردند.

اما مشارکت بالاتر از حد معمول، نشان داد که رای دهندگان طرفدار اروپا نیز همزمان انگیزه بیشتری نسبت به قبل داشته اند.

انتخابات پارلمان اروپا با بالاترین میزان مشارکت طی 20 سال برگزار شد. 50.5 درصد واجدین شرایط رای در این انتخابات شرکت کردند.

جمع بندی این مسائل نشان داد که مبارزه در جهت تامین آینده این بلوک - چه با یکپارچگی بیشتر در میان کشورهای اروپایی و یا کمتر - تنها تشدید می شود.

انتظار می رود پوپولیست ها و ملی گرایان با صدای بیشتری در پارلمان سعی کنند فشار بیشتری بر مسائلی مانند کنترل مهاجرت و بودجه داشته باشند. و آنها احتمالا تلاش می کنند تا طرح های طرفداران اروپایی را با اختلال مواجه کنند و خواستار اعطای قدرت بیشتری به ملت ها شوند.

با این حال، نیروهای ضد اتحادیه اروپا همچنان با هم اختلاف دارند و دچار شکاف شده اند و ممکن است برای در اختیار داشتن قدرت قابل توجهی با مشکل مواجه شوند.

در عوض، بیشترین تأثیر این انتخابات ممکن بود دقیقا در همان جایی احساس شود که رهبران راست افراطی و پوپولیستی بیشتر می خواستند - در کشورهای خودشان، به ویژه در فرانسه و ایتالیا، جایی که آنها تهدید به تضعیف سیستم های حزبی سنتی و قدرت گیری کرده بودند. برای چند ماه، آنها این انتخابات را به عنوان یک آزمایش برای محک محبوبیت خود در نظر گرفته بودند.

«مارک لئونارد» مدیر شورای روابط خارجی اروپا در این خصوص گفت: رای دهندگان به تغییر اعتراض می کنند. بنابراین تلاش ها برای روی کار آوردن نیروهای جدید به جای احزابی که دهه هاست روی کار بوده اند، تلاشی بی ثبات است. ترس از قدرت گرفتن راست افراطی در پارلمان اروپا، نیروهای طرفدار اتحادیه اروپایی را بسیج کرده است و منجر به افزایش چشمگیر مشارکت و حمایت از احزاب سبز و لیبرال در سراسر اروپا شده است.»

در پایان انتخابات، نتایج به سرعت در سراسر صحنه سیاسی از رم گرفته تا پاریس خود را نشان داد.

در فرانسه، نتایج انتخابات، زمان بسیار دشواری را برای «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نشان داد؛ فردی که خود را به عنوان قهرمان یکپارچگی اروپا معرفی کرده و مانعی در برابر کسانی است که مایل به تضعیف آن هستند. نتایج نشان می دهد او از مارین لوپن منتقد بی پرده این بلوک شکست خورده است.

به نظر می رسد که این شکست با اختلاف کمی رخ داده است، اما به اندازه ای هست که به رئیس جمهور جوان آسیب برساند.

لوپن نتیجه را «رایی برای فرانسه و برای مردم» خواند.

وی تصریح کرد با توجه به تضعیف ابعاد دموکراتیک قدرت حاکم در فرانسه که از نتیجه آراء اخیر به خوبی نمایان است، اکنون وظیفه رئیس جمهور فرانسه است که از این وضع درس بگیرد و پارلمان را منحل کند. امانوئل ماکرون که اعتبار ریاست جمهوری خود را در انتخابات پارلمانی اروپا قرار داده و در واقع آن را به نوعی همه پرسی در خصوص سیاست ها و حتی اعتبار و مقبولیت سیاسی خود تبدیل کرده بود، چاره ای ندارد جز این که مجمع ملی را منحل کند تا انتخاباتی دموکراتیک‌ تر در کشور برگزار شود و یک پارلمان که بیشتر از گذشته نماینده جامعه باشد، تشکیل شود.

مارین لوپن ضمن ابراز خرسندی از پیروزی حزب خود در انتخابات پارلمانی اروپا در فرانسه آن را پیروزی مردمی دانست که با غرور و کرامت قدرت را بازیافته اند.

«ادوارد فیلیپ» نخست وزیر ماکرون شکست را پذیرفت و گفت که این نتایج را با فروتنی قبول می کند. او گفت که «رهبران سیاسی باید این پیام را بشنوند» و این «زمانی برای اقدام» بود.

مشارکت در این انتخابات در فرانسه حدود 50 درصد است، که به طور قابل توجهی بالاتر از 42 درصد پنج سال پیش است.

در آلمان، جایی که مشارکت در انتخابات نیز بالا بود، سبزها خیلی خوب عمل کردند، و به حزب اصلی در جناح چپ تبدیل شدند، در حالی که حزب سوسیال دموکرات عملکرد بسیار بدی داشت.

حزب حاکم دموکرات های مسیحی به عنوان بزرگ ترین حزب، برخی کرسی ها را از دست داد، در حالی که حزب پوپولیست راست افراطی جایگزین برای آلمان، حدود 11 درصد رای آورد. به نظر می رسد این ضعیف ترین نتیجه برای این حزب نسبت به انتخابات سال 2017 باشد؛ زمانی که 12.6 درصد از آرا را به دست آورد.

در پارلمان اروپا، با کاهش کرسی های احزاب جریان اصلی، برای اولین بار در 40 سال، راست میانه و چپ میانه دیگر کنترل اکثریت را در اختیار نخواهند داشت. هر دو کرسی های خود را به لیبرال های میانه، سبزها و پوپولیست ها داده اند.

در حالی که به نظر می رسد که احزاب جریان اصلی طرفدار اروپا در حدود دو سوم کرسی ها را به دست آورده اند، راست میانه و چپ میانه باید با ائتلاف با لیبرال ها و با کمک حزب ماکرون همکاری کنند، تا اکثریت پایداری را تشکیل دهند. و سبزها، که در سرتاسر قاره موفق شده اند، صدای بلندتری خواهند داشت.

رهبران دو جریان بزرگ حزب اصلی در پارلمان اروپا، از همکاری با راست افراطی سر باز زده و خواستار همکاری میان احزاب طرفدار اروپایی شدند.

«هولگر اشمیدینگ» اقتصاددان ارشد بانک آلمانی «برنبرگ» می گوید: پیروزی های پیشین احزاب پوپولیست در سطح ملی، همزمان با چالش ها در خصوص برگزیت، ترامپ، چین و روسیه موجب تحریک برخی از جریان اصلی های حامی اروپا شد. 

لئونارد از شورای روابط خارجی اروپا می گوید بر خلاف پیش بینی ها، در سطح قاره اروپا تغییر جهت به سمت احزاب راست افراطی و ضداروپایی ها دیده نشد.

اما تغییر سهم ها و کرسی ها هشداری بود که تقویت تجارت همیشه یک گزینه نیست. 

به طور کلی انتخابات امسال پارلمان اروپا بیش از هر رای گیری در این قاره در دهه گذشته توجه همه را به خود جلب کرد. ناظران آن را محکی برای میزان محبوبیت احزاب ضد مهاجرت، و ضد اروپایی می دانستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.