متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه در باتلاق یمن گرفتار شده اند و رئیس جمهور این کشور را در جبهه گیری علیه ایران تنها گذاشته اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان در گزارشی نوشت: در حالی که دونالد ترامپ ایران را تهدید می‌ کند، هم‌ پیمانان او در منطقه ساکت مانده‌ اند. در همین راستا وب سایت اشپیگل آلمان در مقاله‌ کوتاهی دلایل عدم علاقه هم‌ پیمانان آمریکا در منطقه به رویارویی با ایران را بررسی کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه ایران را تهدید کرد. تهدید ترامپ علیه ایران در حالی است که چند روز پیش منابع خبری به نقل از برخی مقامات آمریکایی گفته بودند که ترامپ تمایلی به جنگ با ایران ندارد.

اشپیگل با اشاره به تند شدن ناگهانی لحن ترامپ می‌ نویسد: «با این حال او تقریبا تنهاست.» اشپیگل در این مقاله به دنبال پاسخ این پرسش است که آیا هم‌ پیمانان آمریکا در منطقه، علاقه‌ ای به رویارویی با ایران دارند یا خیر؟

سال 2003 «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور پیشین آمریکا، علیه عراق ائتلافی تشکیل دهد بود که حالا دیگر خبری از آن  نیست. حتی تل آویو و ریاض به عنوان نزدیک‌ ترین هم‌ پیمانان آمریکا در خاورمیانه، در بحران کنونی به طرز قابل‌توجهی خودشان را کنار می‌ کشند.»

«یوهانس بکه» پروفسور مطالعات خاورمیانه در مرکز آموزش عالی مطالعات یهودی در هایدلبرگ، در مصاحبه با اشپیگل گفت: «تل آویو نمی خواهد موقعیت ژئوپولیتیک خود را به خطر بیندازد.»

موضع عربستان

«محمد بن ‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی این روزها ساکت است و نیروهای تندروی ضد ایرانی در ریاض هم به رویارویی با ایران تمایلی ندارند. گذشت بیش از چهار سال از حضور در یمن، نشان می‌ دهد که تا چه اندازه شرکت در جنگی تقریبا متعارف برای ارتش عربستان سعودی دشوار است.

موضع امارات متحده عربی

امارات متحده عربی به عنوان نزدیک‌ ترین متحد سعودی‌ ها، در مناقشه‌ ای گریزناپذیر (مناقشه یمن) گرفتار شده‌ و تاب مناقشه دیگری را در منطقه ندارد.

امارات احتمالا یکی از متحدان عربستان خواهد بود که بیش از همه از پیامدهای هر گونه درگیری با ایران متضرر خواهد شد. همین دلایل کافی است که سیاستمداران در دبی و ابوظبی، لفاظی‌ های خود را علیه ایران  کاهش دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.