رهبر کره شمالی دستور انجام رزمایش « حمله دور برد» داده است و به نظر می رسد که این اقدام تلاشی برای تقویت موضع اش برای مذاکره پس از شکست نشست سران میان وی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در هانوی است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه،«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دستور انجام رزمایش « حمله دور برد» داده است و به نظر می رسد که این اقدام تلاشی برای تقویت موضع اش برای مذاکره پس از شکست نشست سران میان وی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در هانوی است.

خبرگزاری رسمی مرکزی کره شمالی امروز جمعه اعلام کرد که« به کیم جونگ اون رهبر عالی کشور درباره طرح انجام رزمایش اطلاع داده شد که در آن ادوات هجومی دور دست مورد استفاده قرار می گیرد و وی نیز دستور آغاز این رزمایش را داده است.»

این رزمایش دومین رزمایش شلیک موشک در کره شمالی در کمتر از یک هفته در سایه تنش میان کره شمالی و آمریکا است که تلاش می کند به توافقی دست یابد که به موجب آن کره شمالی از زرادخانه هسته ای اش چشم پوشی کند.این در حالی است که کره شمالی نیز می خواهد با آمریکا برای لغو تحریم ها فشار وارد بیاورد.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی نوع سلاح هایی که در این رزمایش مورد استفاده قرار می گیرند را مشخص نکرد و از استفاده از کلمه موشک یا بمب اجتناب کرد.

این خبرگزاری افزود: رزمایش موفقیت آمیز برای استقرار نیروها و انجام ضربات که برای بررسی قدرت و توان واکنش سریع یگان های دفاعی طراحی شده است، قدرت یگان هایی که آماده انجام هر گونه عملیات یا ماموریت جنگی با شایستگی بالا هستند را به نمایش گذاشته و آشکار کرده است.

این رزمایش در حالی برگزار می شود که ایالات متحده آمریکا روز گذشته-پنجشنبه- یک کشتی باربری کره شمالی را در سایه افزایش تنش جدید میان دو کشور، مصادره کرد این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که نظام کیم آماده مذاکره درباره خلع سلاح هسته ای نیست.

دومین دیدار سران آمریکا و کره شمالی که میان ترامپ و کیم در ماه فوریه گذشته در ویتنام برگزار شد بدون هیچ گونه توافقی برای پایان برنامه هسته ای پیونگ یانگ در مقابل کاهش تحریم های آمریکا به پایان رسید و حتی بیانیه مشترکی نیز صادر نشد امری که باعث خشم کره شمالی شد زیرا مذاکرات در جا زده و هیچ گونه پیشرفتی در آن صورت نگرفته است.

در همین حال «استفین بیگون» فرستاده ویژه آمریکا در امور کره شمالی شامگاه چهارشنبه برای مذاکره با مسئولات کره جنوبی درباره اقدامات دو همپیمان درباره پیونگ یانگ به سئول رسید. این سفر نخستین سفر بیگون به کره جنوبی از زمان نشست شکست خورده سران آمریکا و کره شمالی در هانوی پایتخت ویتنام است.

اما در نیویورک برخی مسئولان گفتند که یک کشتی باربری کره شمالی به دلیل نقض تحریم های سازمان ملل در ارتباط با برنامه هسته ای پیوتک یانگ مصادره شده است.

روز گذشته رسانه ها اعلام کردند که یک کشتی باری حامل زغال سنگ کره شمالی موسوم به «Wise Honest» پس از نزدیک شدن به آبهای آمریکا به دلیل «نقض تحریم‌های بین‌المللی» توقیف شده است.

وزارت دادگستری آمریکا در این زمینه اعلام کرده است:تعمیر و تجهیز این کشتی «به اشتباه» از طریق بانک‌های آمریکا با دلار تامین شده است. این برای نخستین بار است که یک کشتی باری کره شمالی توسط آمریکا توقیف می شود.

 این کشتی ماه گذشته نیز با 24 خدمه در آبهای اندونزی توقیف شده بود. کره شمالی روز گذشته یک آزمایش موشک بالستیک کوتاه‌برد انجام داده است. روز گذشته نیروی هوایی آمریکا نیز یک آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما انجام داد.

ترامپ نیز روز گذشته تأکید کرد که وی اوضاع در کره شمالی را «به شکل بسیار جدی» بررسی می کند. این سخنان ترامپ پس از آن اعلام شد که پیونگ یانگ چند ساعت پس از رسیدن فرستاده ویژه آمریکا در امور کره شمالی به سئول چند موشک شلیک کرد.

کره جنوبی روز گذشته اعلام کرد که کره شمالی موشک جدیدی را آزمایش کرد.

کمیته روسای ستاد مشترک ارتش در کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی موشک جدیدی را به سمت شرق شلیک کرده است.

برخی نظامیان کره جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفتند که کره شمالی ساعت 16:30 بعد از ظهر روز پنجشنبه به وقت محلی یک موشک را از منطقه نزدیک به شهر«سینوری» در استان«پخونان پوکتو» شلیک کرد اما مشخص نیست این موشک چه نوع موشکی است.

ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی شنبه هفته پیش نیز(4 می 2019)  اعلام کرد که کره شمالی چندین موشک کوتاه برد را از شبه جزیره «هودو» در نزدیکی شهر ساحلی«وونسان» به سمت شمال شرق شلیک کرد.

پس از آن کره شمالی اعلام کرد که «کیم جونگ اون» رهبر این کشور تمرین های نیروهای ارتش را در ساحل دریای شرقی کره (دریای ژاپن) هدایت کرده است که در این تمرین ها موشک هایی نیز شلیک شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.