در حالی نامه ترامپ با هواپیما به پیونگ یانگ انتقال داده شده و به صورت دستی تحویل کیم جونگ اون شده است که دو طرف درباره جزئیات دومین نشست سران آمریکا و کره شمالی سرگرم مذاکره هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نامه نوشته است.

یک منبع مطلع از مذاکرات خلع سلاح هسته ای میان واشنگتن و پیونگ یانگ به سی ان ان گفت نامه ترامپ آخر هفته به کیم جونگ اون تحویل داده شد.

این منبع گفت نامه را با هواپیما به «پیونگ یانگ» بردند و به صورت دستی تحویل اون دادند.

تحویل این نامه در حالی صورت گرفت که دو طرف درباره جزئیات دومین نشست سران آمریکا و کره شمالی سرگرم مذاکره هستند. 

ترامپ دو هفته قبل اعلام کرد نامه‌ ای از رهبر کره شمالی دریافت کرده است. او پس از دریافت این نامه گفت «بی صبرانه منتظر دومین دیدار با رئیس کیم در آینده ای نه چندان دور است».

به گفته این منبع، «کیم جونگ چول» رئیس سابق دستگاه جاسوسی کره شمالی و یکی از مذاکره کنندگان ارشد این کشور ممکن است این هفته برای نهایی کردن نشست آینده به واشنگتن سفر کند. 

سی ان ان پیشتر گزارش داده بود تیم های بررسی اولیه برای تعیین محل برگزاری نشست دوم، از «بانکوک»، «هانوی» و «هاوایی» دیدن کرده اند. 

وزیر خارجه آمریکا دیروز (دوشنبه) گفت، دیدار دوم ترامپ و کیم احتمالا در ویتنام برگزار شود.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در دسامبر سال گذشته گفته بود دومین نشست سران آمریکا و کره شمالی در ماه ژانویه یا فوریه برگزار می‌ شود. برخی رسانه‌ های ژاپن نیز گزارش دادند نشست دوم سران دو کشور در ویتنام و اواسط ماه فوریه خواهد بود. در همین حال، برخی رسانه‌ های کره جنوبی اعلام کردند مقامات ارشد آمریکا و کره شمالی قرار است طی گفت و گوهایی که این هفته در واشنگتن برگزار می‌ شود در مورد تاریخ و محل دقیق دور دوم مذاکرات بین سران دو کشور تصمیم گیری کنند.

به گفته شماری از مقامات آگاه از محتوای دور اول مذاکرات ترامپ و کیم در سنگاپور، رئیس جمهور آمریکا در نشست ژوئن با رهبر کره شمالی به او وعده داده بود که پس از این نشست بلافاصله بیانیه پایان جنگ کره را امضا می کند. به گفته کارشناسان، عملی نشدن این وعده یکی از مهم ترین دلایل ناکامی مذاکرات آمریکا با کره شمالی است.

کیم در سخنانی به مناسبت سال نو اعلام کرد، اگر آمریکا به وعده های خود عمل نکند، تنها یک گزینه به نام تغییر رویکرد برای حمایت از حاکمیت و مصالح کشور باقی می ماند.

هفته گذشته «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی از برگزاری دیداری دیگر میان ترامپ و کیم جونگ اون حمایت کرد و گفت این نشست در کنار سفر کیم جونگ اون به سئول، نقطه عطفی خواهد بود که «صلح در شبه جزیره کره را بسیار استحکام خواهد بخشید.»

وی افزود :«ما تا زمانی که وعده عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته ای محقق و صلح به طور کامل نهادینه نشده باشد، از حالت تدافعی خارج نمی شویم.»

کیم جونگ اون قرار بود دسامبر گذشته از سئول دیدن کند، اما نشست سران دو کشور کره شمالی و کره جنوبی بارها به دلیل عدم پیشرفت روند خلع سلاح هسته ای و مذاکرات میان پیونگ یانگ و واشنگتن، به تعویق افتاد. 

مون جائه هفته گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره این نشست گفت نامه ای ویژه از کیم جونگ اون در ماه دسامبر دریافت کرده است که وی در آن توضیح داده است چرا نتوانست سال گذشته از کره جنوبی دیدن کند اما مایل است بیشتر رئیس جمهور همسایه جنوبی خود را ببیند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.