برخی منابع فاش کرده اند پس از حمایت علنی مقامات ارشد آمریکایی از مداخله نظامی در ونزوئلا؛ دونالد ترامپ اعلام کرده تمایلی به آغاز «جنگ طولانی با عواقب نامشخص» ندارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد برخی مقامات نزدیک به تحولات ونزوئلا اعلام کرده اند پس از آنکه این هفته انتظارات آمریکا برای انتقال قدرت در ونزوئلا نقش بر آب شد، دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور از مشاوران ارشدش خواسته تا مراتب احتیاط را در مورد اظهارنظر در این خصوص رعایت کنند. ترامپ در این خصوص که برخی از دستیارانش علنا از مداخله نظامی در ونزوئلا حرف می زنند، ابراز نارضایتی کرده است.

ترامپ پس از تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در روز جمعه همچنین در اظهاراتی متناقض از مقامات ارشد دولتش که گفته بودند مسکو در تلاش برای سرپانگاه داشتن دولت کاراکاس است، حضور روسیه در ونزوئلا را کم اهمیت جلوه داد.

این هفته ترامپ زمانی به مرحله استیصال رسید که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی و دیگران آشکارا گزینه های نظامی را در مورد ونزوئلا مطرح کردند. در پی این اقدام، ترامپ به دوستانش گفته است که اگر بولتون راه خودش را می رفت، او اکنون در چندین مکان در حال جنگ بود.

ترامپ از مدت ها پیش اظهار داشته بود که «همه گزینه ها در مورد ونزوئلا روی میز است». اما دستیاران او ظاهرا پس از شکست «خوان گوایدو» رهبر مخالفان در به سرانجام رساندن کودتا برای سرنگونی «نیکلاس مادورو»، بیشتر بر گزینه نظامی تمرکز کرده اند.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه هم در مصاحبه با فاکس نیوز گفت که «اقدام نظامی امکان پذیر است. و اگر لازم باشد، آمریکا این کار را خواهد کرد.» بولتون هم پنتاگون را برای اعمال گزینه های نظامی تحت فشار قرار داده و او این هفته در مصاحبه ای گفت که ایالات متحده اجازه نمی دهد که با گوایدو بدرفتاری شود.

اما ترامپ که تا به حال دست بولتون را برای مدیریت وضعیت ونزوئلا باز گذاشته بود، به نظر می رسد این هفته محتاط تر وارد عمل شده، و محرمانه در مورد طرح های گوایدو برای به دست گفتن قدرت و کسب پشتیبانی ارتش ونزوئلا اظهار نگرانی کرده است.

بولتون موضع گیری های تندی در خصوص بسیاری از مسائل دارد و از دیرباز جزو مقامات تندروی آمریکا محسوب می شد.

بدبینی رئیس جمهور آمریکا زمانی شکل گرفت که کودتای نظامی ای گوایدو و برخی مقامات آمریکایی روی آن حساب کرده بودند، شکست خورد و او را واداشت تا به اعتبار سرویس اطلاعاتی آمریکا که اعلام کرده بود حلقه داخلی مادورو برای تمرّد از وی آماده اند، شک کند.

به گفته برخی منابع آگاه، ترامپ در نشست هایی طی هفته جاری، دستیارانش را در مورد اینکه اطلاعات مربوط به گوایدو تا چه حد موثق است، تحت فشار قرار داده بود.

به گفته منابع آشنا به موضوع، ترامپ مشتاق برکناری مادورو از قدرت است، ولی به مشاورانش تفهیم کرده که تمایلی ندارد عملیاتی را آغاز کند که به «جنگ طولانی با عواقب نامشخص» بینجامد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.